אני בן 64, סובל מבעיה של אלרגיה. כשזה קורה חלק מהגוף שלי נעשה אדום ונפוח, לפעמים הלשון מתנפחת, לפעמים העיניים ולעתים הגרון. כשאני חווה התקף אלרגיה כזה, אני הולך למיון. שם נותנים לי זריקות ואחרי שעתיים הנפיחות יורדת. עשיתי את כל הבדיקות הנדרשות, אך כל הממצאים נמצאו תקינים ולא ברור למה אני סובל מהתסמינים האלו. למה זה קורה לי?

"התופעה שאתה מתאר נקראת אנגיואדמה. זוהי תופעה ממשפחת התופעות האלרגיות, ובמהלכה מתרחשים התקפים של בצקות מקומיות באזורים מסוימים בגוף. לעתים לא ברור מה הסיבה להתפרצות התופעה; היא יכולה להיגרם מנטילת סוגים מסוימים של תרופות והיא יכולה לנבוע כתגובה אלרגית. יש אנשים שהם אלרגיים לחומרים מסוימים, וכשהם חשופים לחומרים אלו מופיעה התופעה האלרגית. לא תמיד ניתן לזהות את מקור האלרגיה, וזה כנראה נכון גם במקרה שלך. אני מציע שבפעם הבאה שהתופעה הזאת תתרחש, תהיה ער לכך ותנסה לזכור מה קרה בשעות לפני התגובה האלרגית או אפילו ערב קודם - האם נטלת כדור מסוים, האם אכלת משהו שונה. תנסה אתה לאתר את מקור האלרגיה. בנוסף, אני ממליץ בחום שתבקש מרופא המשפחה שלך שייתן לך תרופות לטיפול בתסמיני האלרגיה כדי שהם יהיו בהישג ידך ברגע שהבצקות מופיעות. חשוב שתקבל מזרק אפיפן. זהו מזרק של אדרנלין שנותנים אותו במצבים אלרגיים, כדי שיספק את העזרה הראשונה הנדרשת במקרה של מצבים מסכני חיים. אם קנה הנשימה או הלשון מתנפחים זה יכול להביא לקוצר נשימה, ובמקרה כזה יש להזריק מיד את האפיפן. בנוסף, יש מרפאות מיוחדות לאנגיואדמה בבתי החולים הגדולים".
אני בן 34, במשך חודשיים אני סובל יום־יום מקפיצות בלתי פוסקות בעפעף התחתון של עין שמאל. התופעה הזאת מציקה לי בלי סוף. מה הסיבה לכך שהעין שלי קופצת?

"כאשר אנשים עייפים או מתוחים יש קפיצות מטרידות מתחת לעפעף העליון, וההרגשה היא כאילו כל העין נתפסת. תופעה זאת אינה מזיקה וחולפת בדרך כלל, והיא  אופיינית בדרך כלל לאנשים שישנים פחות בלילה או לאנשים מתוחים ולחוצים. הרעד בעין נמשך בדרך כלל מספר שבועות בתדירות משתנה. לפעמים הוא מפסיק לכמה שעות ולפעמים הוא נמשך כל הזמן, משגע ומטריד, כי ההרגשה היא כאילו משהו בעין מגרד ומתכווץ. כדי לגרום לתופעה להיפסק אין צורך בטיפול מיוחד, כי כאמור היא חולפת מאליה. אם אתה סטודנט או שיש עליך לחץ או מתח בעבודה סביר להניח שזו הסיבה לכך שהעין שלך קופצת".
אני בת 56, רזה אבל רוצה להפחית בצריכת מתוקים. שמעתי שמדבקות מצמח ההודיה אמורות להפחית רצון למתוק. האם השימוש במדבקות אלו הוא מסוכן?

"אני אישית לא נתקלתי במחקרים לגבי החומר הזה, ואין לי נתונים שיראו אם הוא מזיק או לא. למיטב ידיעתי המדבקות האלו עשויות מחומר צמחי, והסיכוי שהן יזיקו שואף לאפס.עם זאת אם את רזה ואת רוצה להפחית בצריכת מתוקים, את יכולה להפחית בצריכתם לבד, בכוחות עצמך. את לא צריכה מדבקות שיורידו לך קלוריות ויגרמו לך להיות רזה עוד יותר. אני חושב שהרעיון עצמו הוא לא טוב, ולמען האמת לדעתי האישית שימוש במדבקות כאלו הוא מיותר. פשוט תפחיתי בצריכת המתוקים. אם התאווה שלך למתוקים היא פסיכולוגית, המדבקה לא תעזור".
לאחרונה שמעתי הרצאה על נפלאות האלוורה. בהרצאה סיפר המנחה שאחרי שתיית אלוורה הקיבה מנקה את עצמה ושאפילו לאדם שהיה חולה בצליאק הוטב אחרי חודשים של שתיית האלוורה. כמו כן, כשהמנחה שמע שאני סובלת מאוסטואוטריטיס, הוא אמר שכשמורחים אלוורה על המפרקים הוא נספג ועושה פלאים לכאבי שרירים. מה דעתך? 

"אני מאמין שההרצאה ששמעת היא שיווקית. האלוורה הוא צמח מרפא והוא מייצר חומר רירי (מיוקוס). אנשים עם בעיות בדרכי העיכול ובמעיים (לא בקיבה) שותים אותו, ולעתים הוא יכול להרגיע קצת את הכאב. צמח האלוורה לא יכול לרפא קרוהן ולא יכול לרפא דלקת מפרקים, כמו שאולי נהוג לחשוב. אלוורה לא נספגת בגוף אחרי שמורחים אותה, היא נקרשת ונדבקת לעור והופכת כמו כרום. מעבר לכך אני לא מכיר שום טיפול לאוסטואוטריטיס. זו מחלה ניוונית של השלד, שקיימת אצל כולם. היא מתחילה בגיל 40, וככל שאנו עולים בגיל שכיחות המחלה עולה. עלה האלוורה טוב מאוד לכל מיני סוגים של פצעים, וכדי להשתמש בו בצורה נכונה יש  לחתוך את הקוצים משני הצדדים, לעשות חתך במרכז העלה ולמרוח את החומר (אם עושים את זה בכלים נקיים הג'ל הוא נקי)". 
ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי