משקל יתר נחשב לאחד מגורמי הסיכון לחלות בסרטן שד ובמחלות לב וסוכרת באוכלוסייה הכללית. על רקע זה מחקר חדש שנערך בארה"ב חושף ממצא מדאיג שלפיו נשים שהחלימו מסרטן השד נוטות לעלות במשקל לאחר שהתגברו על המחלה, מה שמעלה באופן משמעותי את סיכויי המחלה לחזור.



החוקרים מהמרכז הרפואי ג’ון הופקינס במדינת מרילנד, בדקו כ־300 נשים שסבלו בעבר מהמחלה והחלימו, וכן מספר דומה של נשים שלא חלו, אך הן בעלות היסטוריה משפחתית של תחלואה בסרטן השד. בקרב קבוצת המחלימות נצפו שיעורי עלייה מהירים ומשמעותיים במשקל (יותר משלושה
 
ק"ג), במיוחד בקרב נשים שקיבלו טיפול כימותרפי. מנגד, בקרב הנשים הרגישות לאסטרוגן, שקיבלו בעקבות כך טיפול הורמונלי, לא נרשמה עלייה כה משמעותית במשקל. בעקבות הממצאים קבעו החוקרים כי יש לשקול תוכנית התערבות למניעת עלייה במשקל בקרב המחלימות מסרטן שד, ובעיקר בקרב הנשים הצעירות יותר.
 

“יש כאן פרדוקס”, אומרת ד”ר רינת ירושלמי, רופאה בכירה במכון דוידוף לסרטן בבית חולים בילינסון ומנהלת הפורום לסרטן השד באגודה למלחמה בסרטן, “על פניו, מהממצאים אפשר להסיק שהטיפול לסרטן השד מוביל לעלייה במשקל ומכאן מסכן נשים, אבל יכול להיות לזה גם הסבר אחר – הטיפול הכימותרפי גורם לנשים לעייפות ולתשישות. חלקן בקושי קמות מהמיטה, וגם לאחר ההחלמה הן לא תמיד חוזרות להקפיד על פעילות גופנית. זו גם יכולה להיות הסיבה להשמנה ולפגיעה בבריאותן”.
 
על רקע זה ד”ר ירושלמי ממליצה לשים לב לתופעה ולחשיבות הספורט ולניהול אורח חיים בריא. “בכל אופן, חשוב להדגיש שגם אם יוכח שהעלייה במשקל נגרמת מהטיפולים, ובשביל זה צריך לבצע מחקר נוסף, אין מה להשוות בין התועלת שלהם לנזק שהם גורמים. מדובר בטיפולים מצילי חיים שמעלים את סיכויי ההישרדות בעשרות אחוזים, ולכן חובה לחולות לעבור אותם”.
 
בימים אלו ד”ר ירושלמי עורכת מחקר משלה בשיתוף הרשות הקנדית לחקר הסרטן, ובו נבחן אם בקרב חולות צעירות בגיל הווסת העלייה במשקל משפיעה על סיכויי ההישרדות: “מהתוצאות הראשוניות עולה שככל הנראה אכן קיימת השפעה”, אומרת ד”ר ירושלמי, “בימים אלה אנחנו מסכמים את התוצאות העדכניות ואז נוכל לגבש מסקנה מדויקת”.