האם מומלץ להתחסן נגד שפעת בתקופה הנוכחית?

"אני ממליץ בחום להתחסן נגד שפעת. החיסון מומלץ לכל תינוק מגיל חצי שנה, לילדים, לנשים בהריון, לאנשים מבוגרים, לאנשים עם מחלות כרוניות, עם מחלות ריאה, סוכרת ומחלות לב. שפעת זאת מחלה שיכולה לעבור בקלות, אך לעתים, בעיקר אצל אנשים זקנים או אנשים בעלי מחלות כרוניות, המחלה עלולה להיות קשה עם סיבוכים מאוד קשים ואפילו מוות. בכל שנה מתים בארץ מספר חולים מסיבוכים של שפעת.

שימו לב, אני שומע רבות את הטענה שחיסון נגד שפעת יכול להדביק בשפעת. לכן חשוב  להדגיש שאי אפשר לקבל שפעת כתוצאה מחיסון נגד שפעת. החיסון נגד שפעת למבוגרים עשוי מווירוס מומת. משתמשים בקליפה - במעטפת של הווירוס וממנה עושים את החיסון, ולכן וירוס מת לא יכול להדביק.  לעיתים יש אנשים שנדבקו בווירוס אך המחלה אצלם עדיין לא פרצה לאחר ההדבקה, אותם אנשים קיבלו חיסון שעדיין לא התחיל להשפיע ולכן המחלה הופיעה אצלם. כאמור, אי אפשר לקבל שפעת מחיסון נגד שפעת, לפעמים אפשר לקבל מהחיסון כמה מהסימפטומים דמויי שפעת באופן מאוד קל. אני עצמי מקבל חיסון נגד שפעת בכל שנה ואני ממליץ לכולם לעשות כמוני".
אני בת 70 וסובלת במשך כמה שנים מדלקות חוזרות בדרכי השתן. כבר עברתי ארבעה סטים של אנטיביוטיקה, כולל מקרודנטין עם כל תופעות הלוואי האיומות שלו. הלכתי גם לאורולוג שנתן לי מונורול, שהסתברה כתרופה מאוד ידידותית שעשתה את העבודה אבל רק למשך כמה ימים. עכשיו קיבלתי דיספטיל פורטה למשך שלושה חודשים כטיפול מונע, אבל אני כבר מאוד סקפטית לגבי כל העניין. מה דעתך?

"זיהומים בדרכי השתן אצל נשים לאחר גיל המעבר זו בעיה שקשה לפתור. אחת הבעיות היא הקרבה האנטומית בנשים בין צינור השתן לבין פי הטבעת. אצל גברים האנטומיה שונה ואין קרבה בין פי הטבעת לפתח צינור השתן, אבל אצל נשים יש למעשה באותו חריץ גם פתח לצינור השתן, גם פתח לנרתיק וגם פתח לפי הטבעת. לכן, הרבה פעמים בגלל שפשוף של התחתונים בעת תנועת ההליכה או גם בזמן של ניקוי פי הטבעת לאחר פעולת מעיים, יש חדירה של חיידקים (בדרך כלל חיידקים קוליפורמים) לצינור השתן הקצר בנשים ונוצר זיהום.

צינור השתן המוביל מהשלפוחית החוצה אצל נשים הוא כאמור קצר לעומת גברים שאצלם הוא הרבה יותר ארוך. לכן זיהום בדרכי השתן הוא צרה צרורה אצל נשים אחרי גיל המעבר. בנוסף, חלק מהבעיה נובע גם מהעובדה שאצל נשים לאחר גיל המעבר הרירית של הנרתיק והרירית של שלפוחית השתן הן הרבה יותר דקות כתוצאה ממחסור באסטרוגן, ולפעמים תוספת של קרם אסטרוגן בכמות קטנה לנרתיק (שחודרת גם לאזור השלפוחית) או כדורים הורמונליים לנרתיק במינון מינימלי יכולים לעזור בצורה דרמטית. לכן, אם אין מניעה בריאותית לקבלת הורמונים, זה יכול להוות פיתרון מאוד משמעותי.
בנוסף, כדאי לנסות לנגב את פי הטבעת לאחר פעולת מעיים מלפנים לכיוון אחורנית, ולא מאחור לפנים, וכך מושכים את כל החיידקים אחורה ולא קדימה".
 
הבת שלי, בת ה־7, מתאמנת באקרובטיקה, כשמונה שעות בשבוע. שמעתי מכמה אמהות שזה עלול לפגוע בה בגדילה, ושזה גם יכול לפתח לה גוף משולש עם כתפיים רחבות ולפגוע בעצמות. האם כל השמועות הללו נכונות? והאם ברגע שהיא תפסיק להתאמן הגוף שלה יחזור להיות נשי?
"אין לך ממה לחשוש. הילדה תהיה ספורטאית טובה ותפתח את השרירים, וכשהיא תרצה להפסיק הגוף שלה יחזור להיות נשי. ההתעמלות מפתחת שרירים ומפתחת כוח ולא מפריעה לצמיחה של הגוף. כל זה בתנאי שלא ייתנו לה דיאטות משוגעות ושלא ישכנעו אותה לרדת במשקל כדי שהגוף יהיה יותר קל. לכן חשוב שהיא תאכל כל מה שהיא רוצה ושהתזונה תהיה מגוונת.

יש להיזהר ממצב שבו מכניסים את הילדים למשמעת של ספורט תחרותי שבמסגרתו אוסרים עליהם לאכול מאכלים מסוימים ומרעיבים אותם, כפי שעושים לפעמים עם רקדניות בלט, כי זה באמת מצב שיכול להזיק לגדילה ולהתפתחות ההורמונלית. פעילות אתגרית כזאת מכניסה את הילדים למסגרת ולמשמעת ספורטיבית שיש בה דרישות מסוימות, לכן צריך לשים לב שהיא לא תיקח את זה באופן מוגזם וקיצוני ותאכל כהלכה. בגיל צעיר אם מפסיקים פעילות, מסת השרירים יורדת והעור שהוא אלסטי אצל ילדים חוזר למקומו".
 לפני כשבועיים עברתי בהצלחה ניתוח קטרקט בעין שמאל, האם מותר לי לשים עדשות מגע?

"אני לא רופא עיניים, אבל אני מציע לך לא לחשוב על עדשות מגע  לפחות כחודש לאחר הניתוח. כדי לא להכניס זיהום לעין, בדרך כלל לאחר ניתוח קטרקט עושים ביקורת לאחר חודש, ואז ניתן להתייעץ עם הרופא שניתח אותך לגבי עדשות המגע. לדעתי מדובר בתקופת המתנה של לפחות כחודשיים עד שתוכל לשים עדשות מגע". 

ערכה: הדס בארי 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
מתוך תוכניתו של 
פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"