בעלי התמכר להימורים, ובזמן האחרון הוא התחיל להשקיע בהם סכומים לא הגיוניים. אני לא מצליחה לדבר איתו על זה, כי הוא מתרגז כאשר אני מעלה את הנושא. מה עלי לעשות? 

“תחום ההימורים נחשב התמכרות לכל דבר, ממש כמו התמכרות לסמים, אלכוהול וכל חומר אחר. ההבדל הוא שבמקום חומר שבא מבחוץ כמו ניקוטין או קוקאין, ההימורים גורמים להתמכרות כתוצאה מחומרים שמגיעים מתוך הגוף, כאשר בראשם צועד האדרנלין.

גוף האדם נוצר לפני שנים רבות מאוד, בתקופות שבהן לא היו מחשבים, והצורך של האנשים בדברים בסיסיים כמו קורת גג, הדלקת אש והשגת מזון הכריחו את האדם להיות במצב של מלחמה או בריחה מתמדת. המערכת הזו נוצרה על מנת להבטיח שבני האדם יוכלו לשרוד, והיא מופעלת על ידי חומר כימי שנקרא אדרנלין, המופק מתוך בלוטות האדרנל ופועל על הכליות. אדם שמכור להימורים חושב שהוא עומד לנצח, ממלא טפסים וקונה כרטיסי גירוד כי הוא בטוח שהוא עומד ‘להביא את המכה’.

האדרנלין שוטף אותו, והוא מוכן כבר לניצחון הגדול, אבל כאשר הוא מפסיד כל האדרנלין ששטף את גופו נעלם, והתחושה של חוסר ההצלחה גורמת לו לרצות לנסות את מזלו שוב ושוב. בהתחלה אנשים מסתפקים בסכומים קטנים שמצליחים לרגש אותם, אבל ברגע שהסכומים הקטנים כבר לא גורמים לתחושה הזו, הם מגבירים את הסיכון וההוצאות הופכות להיות לא הגיוניות. הבעיה ניכרת גם בקרב ילדים, כי באינטרנט ובטלפונים החכמים אף אחד לא יודע בני כמה הם, והילדים יוצרים הוצאות אדירות עד כדי כך שההורים מגלים שמדובר בסכומים מטורפים.

התמכרות לסוגים שונים של הימורים היא נוראית, והדרך היחידה לצאת מזה היא לצאת מזה ב־100%. אין לך ברירה אלא לנסות ולדבר איתו שוב, ואם הוא מתעצבן, את צריכה להגיע אליו בזמן שהוא רגוע, כי ברגע שהאדרנלין מתרוצץ בתוכו זה כמו גורילה שמוכנה לקרב, וזה לא הזמן להתקרב אליה. רק בזמן שהוא רגוע ונינוח תעלי את הנושא. בנושא של התמכרות להימורים יש או כן או לא, אין באמצע. אדם שהיה מכור באזור הזה במוח שרוט, והקשר בין המוח, הכליות והאדרנל הופך לאוטוסטרדה של מידע, אם הוא רק קצת יתחיל, כל הקופה חוזרת כאילו לא קרה דבר”.
 אני בן 43, והגעתי למסקנה שלהיות שמן זאת גזרה מלמעלה, שזה כמעט כמו להיות רזה שמנסה להשמין ולא מצליח. כי ניסיתי כל מיני דרכים לרזות ולא הצלחתי. מאז שהתחלתי להתבגר, התחלתי גם לטפס בקילוגרמים ובקלוריות, וזה הולך ומתרחב כל השנים.

זה מתבטא בתפקוד היומיומי שלי ובמצב הרוח שלי, אני לא מרגיש קל ולא מרגיש רענן, והתנועות שלי יחסית אטיות. זה לא כמו שהייתי צעיר. כל השנים אני מנסה למצוא את הנקודה שבה אני נופל, ולא מצליח לזהות אותה. אז חשבתי שאולי אני נלחם בטחנות רוח?

“אתה מתאר מצב שלדעתי הרבה אנשים יכולים להזדהות איתו. התחושה היא שמשהו לא עובד נכון, שמשהו פה לא בסדר, קשה לך, אתה מתנשף במדרגות, ואז צריך להתבונן בצלחת ולהבין מהם הדברים שאתה כן מכניס למערכת שלך שהם הבעייתיים. אתה בטח יודע שחלק מהדברים שאתה אוכל הם לא טובים לך, אז צריך לשבת ולהסתכל, כי אתה אומר שעשית כל מיני דיאטות וזה לא עבד, אז כנראה זה לא היה מה שאתה צריך.

כיום ידוע וברור שאם אדם מוציא מהתזונה שלו את אותם המרכיבים הבעייתיים, יש הקלה על הגוף. כי כאשר אתה מעמיס על הגוף חומרים מסוימים כמו סיגריות, סוכר, גלוטן או כמויות של אלכוהול, הגוף לא מסוגל לעבוד עם החומרים האלה והוא מקצה כמות עצומה של אנרגיה לטפל בהם. אתה למעשה מתאר מצב של סע־עצור! הבעיה שהגוף לא יודע להתעסק עם פחמימות וחלבונים יחד, או עם כמות גדולה של תבשילים נהדרים, הבעיה שבעצם אתה מודע בצורה מלאה לתזונה שלך.

אתה מתאר לי אדם שעושה ספורט ויודע מה לאכול, אבל כל הארוחות הגדולות שאתה אוכל בסופי השבוע הן הבעיה. אני ממליץ לך לקרוא את הספר ‘טעמים בריאים’, שיש בו מלא מתכונים כשרים לתבשילים מדהימים שאתה יכול להכין לסוף השבוע ולא להגיע למצב הנפילה שאתה מתאר. מאוד כדאי לך לנסות את זה במשך חודש, ולבדוק איך זה עובד. 

ערכה: אפרת קורמן
מתוך תוכניתו של 
אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב-07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"