האם אפשר להתחסן כנגד קדחת השחת?


"קדחת השחת היא שם כללי של אלרגיה שמופיעה בתקופת האביב, אבל לא תמיד מדובר בשחת. כלומר, כשאני נמצא באזור עירוני ואני מקבל התקפה ברגע מסוים, זה לא בדיוק בגלל שחת שפורחת אצלי בחצר, זה יכול לנבוע גם מאבקנים של עץ אחר. אם באמת מדובר בקדחת השחת ואנחנו יודעים שזו שחת, אפשר לעשות חיסון נגד אותו חומר.



"לאנשים יש אלרגיות שונות, כי ניתן להיות אלרגי כמעט לכל דבר. עושים טסטים לבדוק את המקור לאלרגיה אצל רופאים מומחים בתחום האלרגיה, אלרגולוגים, ומבצעים תבחינים לאלרגיות השכיחות. יש כמה סוגים של תבחינים, חלקם תבחיני עור, שבהם שמים טיפות על העור במקומות מסוימים, והטיפות מורכבות מכמה סוגים של אלרגנים, חומרים גורמי אלרגיה, שהם הגורמים הכי נפוצים באוכלוסייה. מגרדים או שורטים במחט את החומר והעור ורואים באיזה מקום העור מגיב בפריחה. לאחר שראינו שבטיפה אחת העור מגיב בפריחה, ואנחנו יודעים מאיזה סוגים של חומרים אלרגניים הטיפה מורכבת, בודקים באופן ספציפי את החומרים הללו כדי לבדוק למה בדיוק האדם אלרגי. אם אני יודע שהאדם אלרגי לדבר אחד או שניים, אני יכול ליצור חיסון עבורו, אבל החיסון מתבצע על ידי זריקה שצריך לקבל פעם בשבוע כאשר בכל פעם החומר המוזרק מורכב מאותו החומר שגורם לאלרגיה במינון קצת יותר גדול, עד שהגוף מתרגל לחומר הזה וכך מתחסן נגדו.



"אפשר להתחסן כמעט נגד כל דבר, אם אנחנו יודעים בדיוק למה אתה אלרגי, אבל הדרך הכי טובה כדי להתגונן מאלרגיה היא לא על ידי חיסון, אלא על ידי הימנעות ממגע ומקרבה וחשיפה לאותו החומר. רוב האנשים האלרגים סובלים מאלרגיה לקרדית אבק הבית. מדובר ביצור מיקרוסקופי שנמצא באבק ומפריש חלבון שאליו אנשים רבים אלרגים. לכן לאלרגים לקרדית האבק חשוב לא לישון עם וילונות בחדר שינה או להימנע בכלל מווילונות בבית, לסלק שטיחים, ואפשר גם להניח על כריות ושמיכות ציפויים מיוחדים מחומר פלסטי, שלא מאפשר לאבק שבתוכו לצאת החוצה. אלו הן הדרכים הכי טובות למניעת אלרגיה".



אני בן 85 וסובל מעצירות כרונית. אני מרבה לשתות, אוכל שזיפים כדי להקל על פעולת המעיים, אבל העצירות עדיין ממשיכה, וזה מאוד מטריד אותי ביומיום. מה כדאי לי לעשות, והאם דיקור סיני יכול לעזור לי?



"עצירות כרונית זו בעיה של הרבה מאוד אנשים שנובעת בדרך כלל משימוש לא נכון בתרופות משלשלות או מתזונה לא מתאימה. הדרך הטובה ביותר היא לשתות הרבה נוזלים ולאכול אוכל עשיר בסיבים, ירקות ופירות. אם כל זה לא עוזר, ניתן להשתמש בתרופות החדשות נגד עצירות, שהן לא תרופות שמגרות את המעי כמו התרופות שהיו בעבר, אלא תרופות שסופחות נוזלים ונותנות נפח, כמו התרופות נורמלקס או אבילאק למשל. תרופות אלו שסופחות נוזלים, מעשירות ומגדילות את נפח הצואה ועל ידי כך מאפשרות יציאות יותר טובות רכות.



"גם תוספת של חיידקים פרוביוטיים יכולה מאוד לעזור לך. הפעילות של החיידקים הפרוביוטיים במעיים גורמת לכך שהצואה היא הרבה יותר אוורירית והיא יוצאת הרבה יותר בקלות, ופעילות החיידקים הטובים חשובה מאוד לעיכול".



האם יין אדום יבש הוא בריא? ואם כן, למה הוא בריא?


"אכן, יין אדום יבש הוא בריא, משום שהוא מכיל חומרים פיטוכימיקליים ואנטי־אוקסידנטים וגם מכיל חומרים נוגדי חמצון וביניהם הרסברטרול. מדובר בחומר מאריך חיים. כך לפחות גילו בניסויים שערכו על בעלי חיים. יין אדום מכיל גם כמות קטנה של אלכוהול שמשפר את זרימת הדם בגוף, ויש לו עוד הרבה תכונות טובות.



"עם כל היתרונות שמניתי כאן על היין האדום, יש גם בעיה מסוימת. כי יין אדום הוא בריא אבל רק במידה, והמידה הנכונה היא שתי כוסות (מנות) לגבר וכוס אחת לאישה. רק במידה הזאת שתיית היין היא בריאה לגוף, ובכמות גדולה יותר היין הופך להיות ללא בריא. לכן יש להקפיד על המידה הרצויה ביום ולא לחרוג מעבר לכך".



האם אזטרול עושה את אותה העבודה שעושה סטטין?


"אזטרול היא תרופה שנועדה להורדת רמת הכולסטרול בגוף. הכולסטרול נוצר בגוף על ידי הכבד, הוא מופרש דרך כיס המרה למעי שבו הוא נספג מחדש לדם. הסטטינים גורמים להפסקה או להאטת ייצור הכולסטרול בכבד, והאזטרול מונע את ספיגת הכולסטרול מחדש במעי. כך שאזטרול עושה את אותה העבודה של הסטטין בהורדת הרמה בדם, אבל בצורה אחרת ובמקום אחר, ולכן הטיפול הטוב ביותר הוא שילוב של אזטרול ביחד עם סטטין. בארצות הברית יש כדור אחד המשלב את שני החומרים".



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".


שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.