התקופה שאחרי החגים הותירה הורים רבים ללא אנרגיה. החיפוש התמידי אחר פעילות מהנה, טיולים ופיקניקים יכול להיות מעט מתיש, ולכן בדרך כלל זה הזמן שבו הורים רבים מעדיפים להישאר קרוב לבית ולא לחפש הרפתקאות בחיק הטבע. וזה בסדר, לא תמיד צריך להרחיק עד קצות הארץ כדי למצוא דרך למלא את זמנם של הילדים. חולון, למשל, מכריזה על עצמה כעל "עיר הילדים", ואם תקדישו לה קצת זמן, תגלו שיש אמת באמירה.



אחת הדרכים הכי כיפיות להכיר את חולון, עבור הורים שרוצים לתת דרור לאנרגיות של הזאטוטים, היא על ידי סיור בגני הסיפור ברחבי העיר. הגנים, שכולם חלק מפרויקט “גן סיפור" שיזמה מנכ"לית עיריית חולון חנה הרצמן, הם מעין האדרה של סיפורי הילדים האהובים לאורך השנים. הפרויקט המדהים כולל כ־50 גנים (הכניסה לכולם ללא תשלום), ובהם מתעוררים הספרים לחיים בעזרת פיסול סביבתי. סיור בין הגינות יגרום לכם לדלג בין ספר אחד למשנהו - ספרים כמו “הילד הזה הוא אני", “דירה להשכיר", “הכינה נחמה", “שפת הסימנים של נועה", “איתמר מטייל על קירות", “הנסיך הקטן", “אליעזר והגזר" ועוד עשרות ספרים אהובים מכל הזמנים. מטרת הפרויקט היא להוציא את הדמויות מן הספר ולהפגיש אותן עם הילדים דרך האמנות הפלסטית.



בזמן שהילדים מתרוצצים ומשחקים עם “הכינה נחמה" למשל, אתם יכולים להתרווח על הספסלים או בצלה של הפטרייה מהסיפור “על גמדים, פטריות ומה עוד", שלא לומר לקפוץ לבית הקפה־מסעדה “קפה גן סיפור", שגם הוא הצטרף לפרויקט. בית הקפה נמצא בלב מתחם מוטה גור, שבו מקבץ של שמונה גני סיפור. גם בית הקפה עוצב בהשראת סיפורי הילדים, והתפריט שלו, שמבוסס על המטבח החלבי, כולל מנות בעלות שמות של דמויות שהילדים אוהבים. אפילו השירותים במקום עוצבו בהשראת ספר, “סיר הסירים" כמובן.



בעקבות החייזרים



אם אתם מרגישים צורך להעשיר את היום שלכם במעט תרבות, יש שלושה מקומות שלא הייתי מפספסת, בעיקר כשמדובר במשפחות עם ילדים סקרנים: מוזיאון הילדים, המדיטק ומוזיאון העיצוב. על מוזיאון הילדים כמעט שאין צורך להרחיב, כי שמו הולך לפניו, אך גם למי שהיה בעבר, אני ממליצה לחזור שוב. בשנה האחרונה המוזיאון עובר שיפוץ נרחב ונוספו לו מבנים חדשים ותערוכות מתחלפות. כמובן שהתערוכה הכי מוכרת במוזיאון, “דיאלוג בחשיכה", ממשיכה לתפקד כסדרה (במבנה חדש), ואליה הצטרפו תערוכות כמו “הזמנה לשקט" המדמה את עולמם של כבדי השמיעה; “דיאלוג עם הזמן", תערוכה השמה דגש על זקנה ועל הקשר הבין־דורי, ובה כל ילד לומד להכיר ולכבד את עולמם של הקשישים; ו"בגובה העיניים" - מרכז אמנויות לילדים שבו רצה התערוכה ההומוריסטית ״מה זה מצחיק״. כל התערוכות משלבות משחקים ופעילות אינטראקטיבית. דבר נוסף שכדאי מאוד להתנסות בו במוזיאון הוא השביל בעקבות החייזרים. מסלול היוצא בעקבות החוצנים, שכביכול פלשו לכדור הארץ, ומשלב בתוכו הרפתקה מסעירה. המסלול מתאים מגיל 9 ומעלה, ובמהלכו הילדים לומדים להכיר ולקבל את השונה.




מוזיאון הילדים. צילום: מיטל שרעבי


הנקודה הבאה, המדיטק (שדרות גולדה מאיר 6). זהו מבנה שבו גרים יחד תיאטרון ילדים, סינמטק, ספריית החומרים ובית הקפה טיפו. המדיטק נבנה לפני 11 שנה, ובלבו נמצאת הספרייה הציבורית היחידה הפתוחה ביום שבת. מי שאכן יגיע בשבת, יוכל להתפעם מהתור לשאילה ולהחזרת הספרים, שמזכיר לנו שעידן האינטרנט לא הרג את העולם הזה. בקומה השנייה של המבנה נמצאת ספריית החומרים, שהיא נדבך של מוזיאון העיצוב הסמוך. לספרייה, שבה יש למעלה מאלף חומרים שונים, כמו פלסטיק, מתכת ועץ, מגיעים המון אדריכלים ואמנים שמחפשים אחר הדבר הבא בעולם העיצוב.




המדיטק. צילום: מיטל שרעבי


מהמדיטק אפשר ומומלץ לעבור אל מוזיאון העיצוב שחוגג כעת חמש שנות פעילות. את המוזיאון המרשים עיצב רון ארד, ולרגל החגיגות הוא מארח שלוש תערוכות המתמקדות באחורי הקלעים של עולם העיצוב. אחת מהתערוכות היא של בית הייצור אלסי האיטלקית. בתערוכה זאת אפשר לראות דוגמאות ואבות טיפוס של מוצרים, שלא יוצרו מסיבות כאלו ואחרות. התערוכות הנוספות הן “שרפרפים" של יעקב קאופמן ו"מתבנית לשבר" של סטודיו קאהן, המציגה את תהליך הפיתוח של שלושה חפצים מוכרים: מלחייה, שרשרת וקערת פירות. בכל שבת מציע המוזיאון “סוף שבוע משפחתי" - בכרטיס אחד תוכלו להיכנס לתערוכה, לעסוק בפעילות “בלשי עיצוב" ולהשתתף בסדנה להורים ולילדים במחיר 100 שקל לארבעה משתתפים.



המיקום: חולון.


אופי הטיול: מעגלי, מחייב רכב. רוב האתרים פתוחים בחינם, מלבד מוזיאון הילדים ומוזיאון העיצוב.


העונה המומלצת: כל השנה.


דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.


משך הטיול: כחצי יום.


איך מגיעים: מומלץ להתחיל ממתחם מוטה גור. נוסעים על כביש 20. עולים במחלף יוספטל ולוקחים שמאלה אל רחוב מוטה גור. ממשיכים על הרחוב עד שמגיעים לבניין מספר 15, שהוא נקודת ההתחלה לסיור בגנים.




פסטיבל ירדן וינטאג׳


ביום חמישי, 14 במאי, ייפתח במתחם יקב רמת הגולן בקצרין, הפסטיבל השנתי “ירדן וינטאג׳ 2015״. זהו פסטיבל המשלב בין עולם היין לבין עולם הקולינריה, ומתקיים בסימן “יוצרים את העתיד שלנו״.



גולת הכותרת של הפסטיבל היא ארוחת גורמה, שבה יבשלו 70 שפים צעירים ומבטיחים מרחבי הארץ, אל מול עיניהם של המבקרים. את הפסטיבל יחתום שלום חנוך בהופעה בין ערביים.



יקב רמת הגולן, קצרין. חמישי, 14.5, בשעות 10:00־18:00. מחיר כרטיס: 700 שקל. פרטים בטלפון: 04־6968484.