כשחם ודביק בחוץ, מטיילים רבים בורחים למפלט היחיד הראוי – חוף הים. החוף הוא המקום בו אפשר ליהנות מבריזה נעימה ולפגוש מקרוב את הטבע בשיא תפארתו, וללא שום חסמים. אך בעוד חלק מהחופים לא זוכים למעמד מיוחד בעיני החוק, חופים אחרים מוגדרים כשמורות טבע בשל האופי המיוחד שלהם, תוואי השטח, תופעות גיאולוגיות מעניינות ובעלי החיים שנמצאים בשטחם. 



מאפיין דומה לרוב שמורות הטבע הימיות בארץ, הוא שלמעט אחת (ראש הנקרה), רובן תחומות בגבול של עד כשני קילומטרים מקו החוף שלהן. בין שמורות הטבע הכי שוות בארץ, שמצליחות למשוך מבקרים כל השנה, אפשר לכלול את חוף אלמוגים באילת, שמורת הטבע ראש הנקרה, שמורת ים גלים, שמורת ים דור-הבונים, גן לאומי אכזיב, אפולוניה ופלמחים. השבוע נתמקד בארבע מהן, ובמה שאפשר לעשות בתחומן בימות הקיץ החמים.
חוף האלמוגים

זהו ללא כל ספק אחד החופים היפים בארץ. הוא הוכרז כשמורה ימית כבר בשנת 1964. השמורה באילת הדרומית כוללת בתוכה מספר רב של שוניות אלמוגים, שהן ביתם של מגוון דגים ובעלי חיים ימיים אחרים כמו סרטנים וחסרי חוליות. 
 
בחוף האלמוגים יש מספר בריכות שכשוך לקטנטנים, וכן גשרים מהם ניתן לעשות תצפית על השונית ועל הדגים החיים בשטחה. מהגשרים הללו יש גם גישה נוחה וקלה לכל חובבי השנורקל והצלילה.



חוף האלמוגים באילת. צילום: יח"צ


גם מי שאינם צוללים, יכולים לפגוש מקרוב בעלי חיים כמו צבי ים, קיפודי ים ואפילו סוסוני ים, בתנאי שהם יתמקדו באזורים הרדודים בהם יש צמחי ים צפופים. אפשר לבקר בשמורה בכל ימות השנה, אך כעת כשהטמפרטורות עלו מעט, נעים יותר לרדת למים הקרירים.
מתקנים: חניה מוסדרת, חנות, מקלחות, שירותים, כסאות וסככות.
היכן: כביש אילת-טאבה.
 
מחיר כניסה: 21 שקל לילד, 35 שקל למבוגר.
גן לאומי אשקלון
אם אתם אוהבים את השילוב של ארכיאולוגיה וקידמה, זה המקום בשבילכם. בגן, שכולל תל, שער כניסה לעיר כנענית, וכמובן חוף ים, מסתתרת פנינת טבע וחממה לבעלי חיים וצמחים.

אל רצועת החוף המדהימה ניתן לרדת בכל ימות השנה, וחוץ מלהתבטל לאורכה, ניתן לצאת ממנה גם לסיורים. השמורה מוכרת לרבים גם בשל צבי הים שחיים בשטחה, אשר נמצאים כבר תקופה ארוכה בסכנת הכחדה. מלבדם, עוצרים בשמורה לא מעט ציפורים ובעלי חיים. בתקופת הקיץ החוף של גן לאומי אשקלון זוכה ליותר מבקרים, המעבירים את שעות הבוקר והצהריים הלוהטות ברחצה, ובמהלך סופי השבוע אף מבלים את הלילה במקום.
 
מתקנים: אורחן לילה (בסופי שבוע), מדשאות, מתקני מנגל, שולחנות וברזים.
היכן: למגיעים מצומת אשקלון - סעו על רחוב בן גוריון ופנו שמאלה לרחוב בן עמר.
מחיר כניסה: 15 שקל לילד, 29 שקל למבוגר.
 בית ינאי
בית ינאי הוא אחד מהחופים העמוסים והפופולריים בארץ, ולא בכדי. החוף, שנחשב כחלק משמורת נחל אלכסנדר, כולל בשטחו דיונות ורכסי כורכר עוצרי נשימה. ומכיוון שיש שם דיונות ענקיות ורכסי כורכר, שכוללים שכבות חול רבות, ניתן למצוא במקום גם צמחייה ייחודית ובעלי חיים. אם תטיילו לאורך החוף, לכיוון צפון, תוכלו לראות שריד מזח ישן, להגיע עד לחוות הקינון של צבי הים, ולחתום בשפך של נחל אלכסנדר. 
 
במהלך הקיץ, מטיילים רבים אוהבים לצאת לסיור שמתחיל בצפייה בצבים של נחל אלכסנדר, ומסתיים בירידה לחוף הים ובשכשוך במים. אבל באמת שלא חייבים להתאמץ יותר מדי. גם בטלה על החוף מספיקה, כדי להבין שאתם נמצאים באחד מהאזורים המקסימים שמציע לנו הים התיכון.
מתקנים: אזור קמפינג, מסעדה, שולחנות וסוכות צל, שירותים, מקלחות ושירותי הצלה.

היכן: למגיעים בכביש החוף עולים על צומת בית ינאי, לכיוון מערב.
מחיר כניסה: התשלום הוא על החנייה, והוא נע בין 24-34 שקל לרכב פרטי.



צב סקרן מתהלך בין החרציות בגן הלאומי באשקלון. צילום: יח"מ

 
שמורת ים ראש הנקרה
זוהי השמורה הימית הגדולה ביותר בארץ והיא משתרעת על פני שטח של כ-15 קילומטרים מקו החוף. מה שיפה בשמורה הזאת הוא שיש לה יותר מנקודת גישה אחת. אפשר להגיע אליה מחוף בצת וגם מחוף אכזיב. הדרך הכי מומלצת היא מאכזיב, כך אפשר ליהנות משני החופים המקסימים.

אם ברגל ואם ברכבים, תוכלו לעבור בין אחד למשנהו בקלות רבה. בשטח שמורת ראש הנקרה יש מקבצים קטנים של איים. ומכיוון שבסמוך למים יש קניון גדול, ניתן לגלות שם בעלי חיים ימיים, שבדרך כלל לא רואים בקרבת החוף או באזורים של מים רדודים. למרות העושר האקולוגי במקום, השמורה אינה מקום האידיאלי לרחצה. מומלץ בעיקר לטייל לאורכה, לצפות במיני הציפורים השונים ובצמחייה הייחודית למקום.

מתקנים: אין. 
היכן: בין חוף אכזיב לנהריה.
מחיר כניסה: חינם.
לשחק עם פסולת
כחלק מפעילות "שבוע אדם וים", שתסתיים במהלך סוף השבוע, מקיימת רשות הטבע והגנים מספר אירועים ופעילויות לכל המשפחה, כשבמרכזם יעמוד נושא הפחתת הפסולת הימית בחופים ובשמורות הטבע הימיות ברחבי הארץ. 
 
"שבוע ים ואדם" מתקיים זו השנה השלישית במטרה להגביר את המודעות שלנו לשמירה על משאבי הטבע הטבעיים. במטרה לגעת בדור הצעיר, כמו גם בדור הבוגר, מקיימת הרשות כמה פעילויות אינטראקטיביות בשמורת הטבע הימיות מצפון ועד דרום. בין שלל הפעילויות, תתקיים היום, בין השעות 19:45-24:00, הרצאה ותצפית לילית "כוכבים על החוף" ברחבה המרכזית בחוף הבונים.

במהלך הפעילות יוכלו המשתתפים לצפות דרך טלסקופ בכוכבים וללמוד.  ביום שבת בשעות 10:00-15:00, יקיימו בחוף דור פעילות חווייתית, שתכלול משחקים ספורטיביים ואתגריים המשלבים שימוש בפסולת ממוחזרת שנפלטה מהים. כל הפעילויות יהיו ללא תשלום, למעט עלות הכניסה.