מורי ישראל אוהבים להשתמש באפליקציית המסרים וואטסאפ בעבודה מול תלמידיהם וחוששים מהרשת החברתית פייסבוק. כך עולה משני מחקרים שנערכו במכון הטכנולוגי בחולון בהנחיית ד"ר חגית מישר־טל, בפקולטה לטכנולוגיות למידה.



המחקר הראשון עסק בהרגלי השימוש של מורים בוואטסאפ. הוא נערך באמצעות ראיונות עומק עם מחנכים ומורים בבתי ספר תיכוניים באזור המרכז, המנהלים קבוצות וואטסאפ עם תלמידיהם. 80% מהם העידו כי האפליקציה משרתת אותם ומהווה כלי נוח ויעיל להעברת מסרים באופן מרוכז לחברי הכיתה.

המורים הסבירו עוד כי וואטסאפ יכול לסייע לתלמידים מופנמים להתגבר על מחסום הבושה, ותורם לחיזוק הקשר עמם ולהעלאת הביטחון האישי שלהם. 
כמו כן העידו המורים כי האפליקציה מאפשרת להם, כצפוי, להיות זמינים יותר לתלמידיהם. הקבוצה עוזרת להם גם להתחבר לעולמם של התלמידים, להתקרב אליהם ולהמשיך את הלמידה גם לאחר שעות בית הספר.
 

במחקר השני, שעסק בשימוש בפייסבוק, השתתפו מורים ממערכת החינוך הפורמלית בישראל. ממנו עולה כי מרבית המורים פתחו פרופיל כדי לשמור על קשר עם מכרים ומשפחה. רק מעטים העידו כי עשו זאת לצרכים מקצועיים בלבד. 
 
88% מהנשאלים פתחו פרופיל מרצון כיוון שרצו להיות חלק מהרשת החברתית. 12% עשו זאת בשל לחץ חיצוני הנובע מסיבות מקצועיות או מסיבות חברתיות. הקשר העיקרי של המורים בפייסבוק מתבצע מול חברים אישיים (70%). רק אצל 16% החברים העיקריים הם קולגות לעבודה.
 
עוד עולה מהממצאים כי מורים נוהגים להפעיל הגדרות פרטיות נרחבות הכוללות חסימות צפייה בפרופיל האישי שלהם. רוב המורים (62%) הצהירו כי חשוב להם לשמר את התדמית שהם יוצרים בפני תלמידיהם בבית הספר ולכן נמנעים מהעלאת פרסומים העלולים לשנות אותה.
 
29% מהמורים הצהירו כי הנושאים העיקריים שהם משתפים בפייסבוק עוסקים בחייהם הפרטיים. 22% משתפים בעניינים בתחום ההתמחות המקצועית, 19% על פוליטיקה ו־18% על בילויים. 
 
"ההבדל העיקרי בין וואטסאפ לפייסבוק", מסכמת ד"ר מישר־טל, "הוא שבעוד ששימוש באפליקציה אינו חושף את התלמידים לעולמם האישי של המורים, הרשת החברתית מטשטשת את הגבולות בין האישי למקצועי. לכן וואטסאפ נתפס כאמצעי מתאים יותר לצורכי תקשורת בין מורים לתלמידים.