בעקבות הרעש האדיר שפקד בתחילת השבוע את איטליה, מורגש היטב הפחד בקרב התושבים, שממתינים בחרדה לרעש הבא. ברומא החליטו הרשויות לא לקחת סיכונים והכינו תוכניות לפינוי העיר מתושביה במידת הצורך. אתמול התחוור גודל הנס שאירע לתושבי המרכז, לאחר שהתברר כי מספר הנפגעים היה מועט יחסית ולא נרשמו קורבנות בנפש, אף שהרעש היה שווה ערך לאנרגיה של "שש פצצות אטום מסוג הפצצה שהושלכה על הירושימה", כך הסביר הגיאולוג אלסנדרו אמאטה מהמכון הלאומי לגיאולוגיה.



גיאולוגים נוספים הסבירו כי על פי הסימנים באדמה, הלוחות התת-קרקעיים צוברים אנרגיה והם ישחררו אותה במוקדם או במאוחר. "אנו לא יכולים כיום להעריך את המועד ואת עוצמת הרעש הבא, אך הוא עלול להיות חזק יותר מהקודם", הזהיר הסיסמולוג אנטוניו פיירסאנטי. לדברי המומחים, בעקבות הרעשים הקודמים, הלוחיות התת-קרקעיות פגעו אחת בשנייה והן יכולות לייצר בכל רגע רעידת אדמה חזקה.



ראש עיריית רומא, וירג'יניה ראג'י, סיפרה אתמול כי תוכנית הפינוי של עיר הבירה מוכנה והוסיפה כי "אני מקווה שלא נזדקק לה". ראג'י סיירה בבתי הספר בעיר ועמדה מקרוב על הנזקים שגרמה רעידת האדמה במוסדות חינוך.



ברעידה הקודמת נהרגו מאות אנשים. צילום: רויטרס
ברעידה הקודמת נהרגו מאות אנשים. צילום: רויטרס



תושבים לנו באוהלים


עוד נמסר אתמול כי נזקים כבדים התגלו בשתי כנסיות במרכז רומא והן נסגרו למבקרים. נזקים נוספים התגלו בגשר מאציני, שמחבר את שני חלקי העיר ובמבנים פרטיים רבים. יצוין כי ביממה האחרונה נרשמו לא פחות מ-560 רעידות אדמה קטנות, שחלקן היו מעל דרגה 4, בעיירות שבהן אירע מוקד הרעש הגדול ביום ראשון. המשרד להגנת האזרחים מעריך כי מספר התושבים באותם אזורים שנותרו ללא קורת גג עלול להגיע בימים הקרובים ליותר מ־100 אלף בני אדם. רבים מהם מסרבים לנטוש את האזור ולהתפנות לאזורים בטוחים יותר. תושבים רבים דורשים מראש הממשלה מטיאו רנצי להקים מחנות אוהלים, ולא מאמינים להבטחותיו כי הוא "יחזירם לבתיהם לאחר שבמקום אלו שנהרסו יוקמו בתי עץ". למרות הקור המקפיא, תושבים רבים לנו בלילות האחרונים ברכבם או באוהלים וזאת מחשש כי אלמונים ישדדו את שרידי רכושם.



"טראומה רצינית"


בתוך כך, תצלומי אוויר שפורסמו אתמול חושפים כי באזור הרעש, שעבר "טראומה רצינית" כהגדרת המומחים, הקרקע נבקעה בחלק מההרים סביב אותן עיירות. עוד חשפו התצלומים כי במהלך הרעש, נגרם נזק רב לבתי קברות באזור ואך גרם לארונות קבורה ולתשמישי קבורה להיחשף. הממונה על אגודת המהנדסים, ארמאנדו זמבראנו, זעם על ממשלות איטליה לאורך השנים, שהעדיפו לדבריו, "לבזבז את כספי הציבור ולא דאגו ליישם את תוכניות חיזוק הבניינים והכנתם בפני רעידת אדמה". לטענתו, "רק 25% מהבניינים נבנו על פי התקנים הסיסמיים הנחוצים".



בתחקיר שפורסם אתמול בעיתון "קוריירה דלה סרה" נחשף כי איטליה הוציאה בשנים האחרונות מקופת המדינה סכום של כ־200 מיליארד יורו כדי לטפל באסונות טבע, אך "התעלמה לגמרי מבניית תשתיות שהיו יכולים למנוע את אותם אסונות".