חמש שנים חלפו מאז שזיכה בית המשפט העליון את חמד זינאתי מאשמת רצח, ביטל את מאסר העולם שנגזר עליו והורה על שחרורו, אחרי שהיה כלוא ארבע וחצי שנים קשות, במהלכן ספג התנכלויות מאסירים ומסוהרים. עד היום נותר מצולק מתקופת מאסר קשה, במהלכה ספג יחס לרוצח בכלא. הוא סובל ממחשבות אובדניות, מסיוטי לילה ומתחושת רדיפה.



למרות שזוכה, שמו הטוב של זינאתי נפגע אנושות ובני משפחתו סובלים עד היום מהטרדות, התנכלויות וניכור מצד הקהילה בה הם חיים. ההליכים המשפטיים הארוכים הביאו את המשפחה לקריסה כלכלית מוחלטת. כל זה עולה מתביעה שהגיש זינאתי נגד משטרת ישראל, בה הוא מבקש פיצויים בסכום של לפחות 2.5 מיליון שקל.



זינאתי, אב לחמישה ילדים בן 49, נעצר באוקטובר 2007 בחשד שרצח את יוסף עלי מכפר יאסיף, שגופתו נמצאה כמה חודשים קודם לכן ברכבו בצומת כברי. יחד עמו נעצר גיסו של עלי. השניים נחשדו כי רצחו את עלי כיוון שניהל רומן עם אשתו של הגיס.



"פגיעה אנושה באמון הציבור"


במהלך מעצרו, הוכנס מדובב לתאו של אחד העצורים, שהפליל את חבריו. בעקבות זאת הוגש נגד זינאתי כתב אישום חמור בגין רצח. זינאתי המשיך לזעוק לחפותו גם לאחר שהורשע ברצח בבית המשפט המחוזי בחיפה. בערעור שהגיש לעליון טען כי המדובב שכנע את העד לשקר.



בצעד נדיר זיכו אותו שופטי העליון. בהחלטה נכתב כי "עולה חשד ממשי שגורמי החקירה סייעו בגיבוש גרסה שלמה המפלילה את שלושת החשודים שהיו ברשותם". ב-2013 פסק בית המשפט המחוזי פיצויים לזינאתי בסכום של 300 אלף שקלים, אך כעת הוא דורש גם פיצוי מהמשטרה.



בתביעה, שהגיש באמצעות משרד עורכי הדין אטיאס נוה כהן ושות', נטען כי המשטרה "עשתה כל שלאל ידה על מנת להעמיד את התובע לדין, כששה אלי קרב, ובתוך כך אף שלחה מדובב מטעמה. המדובב הלכה למעשה דחק, הדיח והאיץ בבדוי להפליל את התובע ברצח שמעולם לא ביצע. למעשה, שליח מטעם משטרת ישראל דחק להודאה שקרית ולהפללה ברצח של אדם חף מפשע".



"הפללה ברצח של אדם חף מפשע". עו"ד אפי נוה. צילום: דני מרון
"הפללה ברצח של אדם חף מפשע". עו"ד אפי נוה. צילום: דני מרון



"מעשיה הפסולים של הנתבעת לא רק שפגעו אנושות בתובע, אלא גם פגעו אנושות באמון הציבור במשטרת ישראל, אשר היא זו האמורה לבצע חקירה תוך שקידה ראויה על חומרי החקירה וחטאה בכך. זו אשר אמורה למצות את הדין עם הפושעים האמתיים - וכשלה בכך".