נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ ממשיך לאייש את צמרת הממשל החדש שלו, והכריז אתמול על שלושה מינויים בכירים ביותר. ראש ה-CIA החדש יהיה חבר בית הנבחרים מייק פומפאו, התובע הכללי של ארצות הברית יהיה הסנאטור ג'ף סשנס, והיועץ לביטחון לאומי יהיה גנרל בדימוס מייקל פלין. הם קיבלו את ההצעות בחיוב וייכנסו לתפקידם.



שלושת הבכירים הם דמויות שמרניות ביותר, אך כאלו שאינן מגיעות מלב הממסד הרפובליקני. מינוין מרמז כי טראמפ מתכוון אכן לנקוט במדיניות קשה בתחומי הביטחון ואכיפת החוק. דמוקרטים רבים הביעו ביקורת על המינויים. ג'ף סשנס, התובע הכללי המיועד המגיע מאלבמה, ידוע במלחמתו הקפדנית במהגרים בלתי-חוקיים והתבטא בעבר באמירות שפורשו כגזעניות כלפי אפרו-אמריקאים. מייקל פלין ידוע בעיסוקו באסלאם כמקור לטרור, ואמר בעבר כי "השריעה מתפשטת ברחבי ארצות הברית". פומפאו, ממדינת קנזס, הוא פעיל בולט בתנועת "מסיבת התה" ותקף בעבר תכופות את הילרי קלינטון. טראמפ צפוי להכריז בקרוב על שני המינויים הבכירים ביותר בקבינט שלו שעדיין לא אוישו: שר ההגנה ומזכיר המדינה. 


ג'ף סשנס. אמירות שלו באלבמה התפרשו כגזענות נגד אפרו-אמריקאים. צילום: AFP

טראמפ משלם 25 מיליון דולרים פיצויים
בתוך כך, טראמפ הסכים אתמול לשלם 25 מיליון דולרים במסגרת הסכם פשרה בתביעה נגד "אוניברסיטת טראמפ". טראמפ, שטען עד כה כי לא עשה דבר בלתי חוקי ואמר במפורש כי לא יסכים לפשרות בתיק, בחר לחזור בו ולקבל את ההצעה לפני כניסתו לתפקיד הנשיאות. 



התביעה הוגשה לאחר שתלמידים ב"אוניברסיטת טראמפ", מוסד לימודי העוסק בנדל"ן שהקים המיליארדר טראמפ, טענו כי הוא הונה אותם ולא סיפק את התמורה שהבטיח עבור כספם. "זהו ניצחון ענק לששת אלפים התלמידים של האוניברסיטה המזוייפת שלו", נאמר מטעם התביעה. יש לציין כי במסגרת ההסדר טראמפ עצמו אינו מודה בשום מעשה בלתי חוקי. 
עימותים ברצועת עזה
צעיר פלסטיני בן 26, תושב מחנה הפליטים נוסיראת, נהרג ביום שישי בערב במזרח רצועת עזה מירי של צה"ל, זאת במהלך עימותים באזור גדר המערכת. על פי הדיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים, בעימותים נפצעו שלושה צעירים פלסטינים נוספים. על פי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, צה"ל פתח באש לאחר שאיתר ניסיון להניח מטען במקום. 

הפרות סדר בגבול הרצועה. צילום ארכיון: רויטרס

 
מדובר צה"ל נמסר כי עשרות פלסטינים התפרעו בשני מוקדים סמוך לגדר, יידו אבנים וצמיגים בוערים. צה"ל השתמש באמצעים לפיזור הפגנות וביצע נוהל מעצר חשוד. 
רצח בצפון
ענאן מוחמד חכרוש (48), תושב כפר כנא, נורה היום (שבת) בבוקר למוות ברכבו כששהה ביישוב. הקורבן הוא אחיינו של ניצב ג'מאל חכרוש, ראש מנהלת שיפור שירות המשטרה בישובים הערביים והניצב המוסלמי הראשון במשטרת ישראל.

פרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום פינו את הפצוע במצב אנוש לבית החולים פוריה בטבריה, שם נקבע מותו זמן קצר לאחר מכן. זהות היורה ידועה למשטרה ונערכים חיפושים אחריו.

ענאן חכרוש. חיפושים נערכים אחר הרוצח. צילום באדיבות המשפחה
קרובת משפחתו של הנרצח סיפרה ל"מעריב": "המנוח הוא בן אחותו הבכורה של ג'מאל. עד כמה שאנחנו יודעים, לא היה מאויים על ידי איש. אנחנו מקווים שהמשטרה תגיע לרוצח. המשפחה תוציא הודעה מסודרת לאחר שתקבל מידע נוסף על אודות הרצח המזעזע". הקורבן הותיר אחריו אישה ושני ילדים - בת 21 ובן 17.
המשבר בחלב מחריף
האופוזיציה בסוריה דיווחה היום כי בשכונות במזרח חלב, הנתונות לשליטתה, לא נותרו בתי חולים פעילים. ביממה האחרונה הופצצו שני בתי החולים האחרונים בשכונות הנצורות, כאשר אחד מהם הוא בית חולים לילדים. על פי הדיווחים, בתי החולים נפגעו מטילים ומחביות נפץ שהושלכו מהאוויר. לטענת ארגון זכויות האדם הסורי "אל-מרסד", היושב בלונדון, ישנם בחלב עדיין כמה בתי חולים שמתפקדים, אך גורמי רפואה שונים ודיווחים תקשורתיים ערביים נרחבים טוענים אחרת. 

הריסות העיר חלב. צילום ארכיון: רויטרס

 
על פי דיווחי האופוזיציה, בהפצצות שהיו ביום שישי באזור חלב נהרגו יותר מ-80 בני אדם וכ-150 נפצעו. בדיווח נאמר, כי מטוסים סוריים ורוסיים המשיכו בערב שבת להפציץ שכונות מגורים בעיר ובסביבתה. בשלושת הימים האחרונים נהרגו לפחות 220 בני אדם בסוריה, רובם בעיר הנצורה. הרס אדיר נגרם לבתים ולמה שנותר מרכוש האזרחים בעיר.
למרות השמיים האפרוריים
ברחבי הארץ, למרות השמיים האפורים, עשרות אלפי בני אדם החליטו לצאת בשבת לטייל בשמורות הטבע והגנים הלאומים. המטיילים בעמק החולה נהנו מנדידת הציפורים הניצפת שם, ובאזורים אחרים נצפתה פריחת חלמוניות מרהיבה.

פסטיבל החיפושיות. צילום: רשות הטבע והגנים
בחלק משמורות הטבע והגנים הלאומיים נערכו סיורים, פעילויות ותצפיות מיוחדות. אירוע השיא היום היה בתל אפק - גן לאומי ירקון, לשם הגיעו  כ-5,000 מבקרים שנהנו מפעילויות מיוחדות סביב עולמן של החיפושיות, לרבות תערוכת מכוניות מסוג חיפושית וכן הופעה חיה של להקה עם שירי ה'ביטלס' (חיפושיות).
 
(סייעו בהכנת הכתבה: יאסר עוקבי, יונתן הללי ויובל בגנו)