יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט סלים ג'ובראן, הוציא היום (שלישי) צו מניעה האוסר על פרסום סרטון התעמולה "הגנון של ביבי", בכל מתכונת שהיא, ומורה לראש הממשלה בנימין נתניהו  לנקוט בכל האמצעים כדי שהסרטון יגנז.

בכך קיבל השופט את עתירת התנועה לאיכות השלטון ומפלגת יש עתיד. השופט העביר את החלטתו ליועץ המשפטי לממשלה ולבאי כוח כל ערוצי הטלויזיה והרדיו כדי שידאגו שלא לשדר בשנית את הסרטון וכמו כן חייב את הליכוד בהוצאות המשפט בסך 5,000 ש"ח שיועברו לעותרות.

בסרטון המדובר, אותו הפיק מטה הבחירות של הליכוד, "בויימו" ילדים בגן ילדים בהתנהגות לא ראויה, כשראש הממשלה מופיע בסרטון על תקן של גננת המנסה להשליט סדר ולהעיר לילדים הפרועים על התנהגותם, כאשר הילדים נקראים בשמות של ראשי מפלגות אחרות- ציפי, יאיר, נפתלי ואיווט.


השופט מציין בהחלטתו כי צפה בסרטון והגיע למסקנה כי אין מדובר בצילום תמים של ילדים המשחקים בגן אלא בסרטון בחירות מבוים שמטרתו לגרוף רווח פוליטי ולהבהיר שראש הממשלה הוא המבוגר האחראי. בכך ישנה עבירה על חוק הבחירות דרכי תעמולה האוסר שימוש בילדים לתעמולת בחירות.

"טענת המשיבים לפיה הסרטון דלף - תמוהה"

השופט דחה על הסף את הטענה שהשמיע הליכוד כי הסרטון הופץ בטעות. הוא קובע כי הסרטון הופץ באינטרנט  וכמעט בלתי אפשרי להסירו לחלוטין. בוחר שישקיע מאמץ מינימאלי בחיפוש פשוט במנוע החיפוש גוגל ילמד כי הסטרון הוטעמע בעשרות כתבות וכן מופיע במספר עותקים באתר שיתוף הוידיאו YouTube. ועל כן לא ניתן לייחס משקל לעובדה כי הסרטון הופץ עקב טעות.

"אני מוצא כתמוהה, עם כל הכבוד, את טענתם של המשיבים כי הסרטון דלף בטעות לרשת האינטרנט ובכלל לא אוּשר לשידור. האיסור על שימוש בילדים תוך תעמולה - חד וברור. אני מתקשה להבין מדוע הושקעו כספים מלכתחילה והטריחו את ראש הממשלה בצילום לסרטון, אם התוכן כלל לא יוּעד לשידור", אומר השופט וקובע כי הליכוד הפיק רווח פוליטי מ שמעותי מהסרטון מהרגע שהפך לויראלי וכל אמצעי התקשורת המובילים בישראל עסקו בו ושדרו אותו פעמים רבות.

משכך הוא הוא החליט להוציא צו מניעה האוסר את פרסומו של הסרטון. למען הסר ספק, הוא הורה כי צו זה חל על שידור הסרטון בכל מתכונת – אם במסגרת כתבה בערוצי הטלוויזיה והרדיו, אם במסגרת כתבות באתרי האינטרנט, וכיו"ב.
בנוסף  הורה השופט לליכוד לנקוט באמצעים אקטיביים על מנת שהסרטון ייגנז ולפנות מיוזמתה לאתר YouTube ולאתרי החדשות הישראליים המרכזיים באינטרנט שפרסמו את הסרטון, בדרישה כי זה יוסר באופן מיידי. על הליכוד להגיש תצהיר עד ליום 25.1.2015 בשעה 18:00, בה יפורט הצעדים שנקטה במטרה להביא לביצוע צו המניעה שניתן.
 
בסוף ההחלטה מצטט השופט מתוך שירו של דוד עמיחי "אלוהים מרחם על ילדי הגן, פחות מזה על ילדי בית הספר; ועל הגדולים לא ירחם עוד" ומבהיר כי המחוקק מצא לנכון, ובצדק רב, להוציא את הילדים אל מחוץ לזירת המשחק הפוליטי. כל שימוש מעין זה בילדים, מעצם טבעו, ובניגוד לחריגים המצומצמים שבגדרי הסעיף, נתפס כציני ואופורטוניסטי.

תגובת הליכוד: "אנו מכבדים כל החלטה של יו״ר ועדת הבחירות המרכזית ונקיים אותה ככתבה וכלשונה. עם זאת חשוב להדגיש, כי הסרטון הופק מלכתחילה על סמך חוות דעת משפטית חיובית של היועץ המשפטי של הליכוד, כאחד מסדרה של סרטונים, ולא אושר על ידי הליכוד לפרסום ולשידור. רק עקב טעות טכנית הגיע הסרטון לרשת האינטרנט. מטה ההסברה של הליכוד כבר שוקד על סרטוני המשך, תוך הקפדה יתרה על הנחיות יו״ר ועדת הבחירות וברוחן״.