המחנה הציוני בראשות לבני והרצוג מציגים היום (שני) ב״אקדמית תל אביב - יפו״ את התכנית הכלכלית - חברתית של המפלגה. מלבד הרצוג ולבני, נוכחים באירוע גם אלדד יניב ואיתן כבל, כאשר יו"ר המפלגה הקודמת, שלי יחימוביץ, לא נוכחת במקום. 

יו"ר המפלגה יצחק (בוז'י הרצוג) פתח את מסיבת העיתונאים ואמר שלראש הממשלה נתניהו נמאס מאזרחיו: "אנחנו רואים את מעמד הביניים נשחק ואין אופק ואין תקווה. שכל אחד ישאל את עצמו האם בתקופת נתניהו מצבנו השתפר? ממש לא. לנתניהו נמאס מהאזרחים. היום נדבר על הפרנסה שלנו, על ההורים על הילדים, על מערכת הבריאות והחינוך. על הנושאים החשובים ולא על מה שמנסים להסיט אותנו לדבר עליו". הרצוג הבטיח כי "הכסף יוחזר לאזרחים, שיחלו להרגיש שינוי כבר מהשנה הראשונה".

שותפתו להנהגת המפלגה, ציפי לבני, תקפה גם היא את נתניהו, שהיה עסוק, לדבריה, בביטחון: "מדינה חזקה דואגת לחברה חזקה. לנתניהו לא היה זמן לעסוק בחברה כי היה עסוק בבטחון. אי אפשר להכריז על מדינת סטרטאפ ואז לנתק קשרים עם אירופה. הבידוד פוגע גם בחברה, כשחיילי צהל לא מאמינים שתהיה להם דירה אחרי השחרור. צריכים להאמין ולדאוג לחברה צודקת".

טרכטנברג: "שכחנו את האדם ואת האחריות על האזרח"

את התכנית מציג פרופסר מנואל טרכטנברג, שגם כתב אותה. טרכנטברג פתח את דבריו ואמר: "ההתמקדות במאקרו כלכלה השכיחה את האדם ואת האחריות על האזרח. התוצאה העגומה היא שהצמיחה מגיעה רק למעטים. טרכטנברג הציג את עיקרי התוכנית, ובבסיסה מדיניות המושתת על ערכים של צדק חברתי, שויון הזדמנוית, תגמול הולם לאדם העובד ורשת בטחון למוחלש. 

טרכנטנברג תקף גם הוא את מדיניות הממשלה: "עברו שלוש שנים וחצי מאז המחאה החברתית , ויוקר המחייה גבוה והעוני של הקשישים בלתי נסבל". 

בנושא מצוקת הדיור, הבטיח טרכטנברג כי "יוקמו יחידות דיור בהן כל דייר ישלם על פי הכנסתו. תהיה אפשרות לרכוש את הדירה לאורך זמן, ואפשר ליישם את זה בכל אזור ביקוש בארץ. מדינת ישראל לא מסוגלת לנהל מדיניות ראוייה. צריך שהסמכות על מנהל מקרקעי ישראל יהיה תחת שר אחד, צריך לנטרל את זכות הווטו שיש לכל גוף על בנייה. ולתמרץ רשויות מקומיות על בנייה מסיבית בתחומן". 
 
עוד כוללת התכנית, בין השאר, הורדת מחירים על ידי הגדלת מלאי קרקעות זמינות ומתוכננות, שר בכיר שימונה כסמכות העליונה בדיור, אליו יוכפפו רשות מקרקעי ישראל ומִנהל התכנון. תחתיו יוקם חמ"ל דיור בכל אזור יעד, ובו נציגי כל הגורמים: תשתיות, תחבורה, אוצר, רשויות מקומיות וכו', כדי לקדם תכנון בו-זמני והשמשה של הקרקעות ליזם. קרקעות המִנהל באזורי ביקוש ישווקו במחירים מופחתים.

חלק נוסף של התוכנית נוגע לפעילות הבנקים, ויוצג על ידי פרופסר מנואל טרכטנברג, שגם כתב את התכנית הכלכלית כולה. בתוכנית שהציג הציע טרכטנברג לייעל את פעילות הבנקים: על פי ההצעה יוקם מנגנון שאוסף נתונים על האשראי על מנת לייצר שקיפות ואפשרות ללקוחות לעבור בין הבנקים. יוטל איסור על הבנקים הגדולים לעשות איגוח על תיקי האשראי וייעשו פעולות לעידוד הבנקים הקטנים לעשות זאת. הבנקים הקטנים יוכלו לתת גם כן אשראי וכך הצרכן ירוויח.