איילת שקד העבירה שני מסרים בפאנל הנשים באוניברסיטת אריאל - שתצביעו לבית היהודי ושהיא לחוצה בזמן וחייבת לעוף. נשארנו עם גילה גמליאל, עליזה לביא ומחזור ססמאות, עד שעדי לוסטיג ממפלגת עלה ירוק פתחה את הפה
מודה, הגעתי לאוניברסיטה המטופחת באריאל כדי לעקוב מקרוב אחרי חברת הכנסת איילת שקד. בכל זאת, זוכת הפריימריז במפלגת הבית היהודי, התקווה לגישור בין חילונים ודתיים. צעירה, נמרצת, הבה נראה איך היא נותנת בראש בפאנל נשים שארגנו הסטודנטים לקראת הבחירות.
שקד ישבה על הבמה ליד חברת הכנסת גילה גמליאל מהליכוד. מראש הזהירו שהיא קצרה בזמן ותיאלץ לעזוב באמצע, אבל האמת שמהפתיחה שפת הגוף שידרה שהיא מתה לעוף, רק תנו לה כנפיים.

שקד עיינה בסמארטפון, נשנשה מהכיבוד, וכשהגיע תורה לעסה ססמאות שמזמן נשלחו לפנסיה. ״מי שרוצה ממשלת ימין שיצביע לבית היהודי, ומי שרוצה שמאל שיצביע מרצ״, ביקשה מהקהל. ״צריך הכרעה ברורה. שתהיה ממשלה מובהקת, לאומית, ציונית וימנית״.
שקד ישבה בשקט, כמעט לא זזה. פערה עיניים כשגמליאל ניסתה לעקוץ. כשתרדמה עמוקה עמדה ליפול, מישהו מהקהל זרק לה שאלה מעניינת: איך בחורה חילונית, שמטיילת בשבת עם משפחתה, מסוגלת להצביע נגד פתיחת עסקים ותחבורה ציבורית ביום הקדוש?
מי שחיפש דרמה, שימשיך הלאה. ״כשיש דילמות אנחנו מביאים אותן לסיעה ופועלים לפי עמדת הרוב״, הסבירה בכבדות. ״כשנכנסתי למפלגת הבית היהודי היה לי חזון ברור של שיתוף פעולה בין חילונים ודתיים על בסיס ערכי הציונות הדתית״.
בדקתי בוויקיפדיה שאכן מדובר באישה בת 38 ולא בקשישה בת 98. לצערי, אחרי 48 דקות היא קמה ונטשה ולא היינו מסוגלים לבסס את התיאוריה.
נשארנו עם שולחן נטול שקד ועם גמליאל שדקלמה מסרים לתפארת מצודת זאב. ״מי שרוצה את ראש הממשלה נתניהו בעת הזו, בעידן האתגרים שלפתחנו, סביב סוגיית איראן וארגוני הטרור, צריך להצביע לתנועת הליכוד, למחל״, אמרה. ״על מנת להוביל קו של שלום במזרח התיכון צריך לדאוג לביטחון בראש ובראשונה״.
נשארנו גם עם חברת הכנסת עליזה לביא מיש עתיד, שהציגה מופע דודתי לתפארת. קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני ושירה מיסטריאל מישראל ביתנו, שמעוניינות להיכנס לכנסת הבאה, הוכיחו שאת המבוא לפוליטיקאי מתחיל הן שיננו בעל פה. היה שם מחזור ססמאות וקהל מכור שבא לעודד את המחנה שלו, אבל בסוף נכנסה לתמונה הפתעת היום.
מההתחלה היא עשתה רושם אחר, אאוטסיידרית קלאסית. ישבה בשקט, בפינה הימנית, עם שיער ראסטות. המנחה, ד״ר חן פרידברג, קצת התעלמה ממנה, הרי לכו תשאלו את נציגת עלה ירוק על בעיות הביטחון ועל מצוקות הדיור.
מה כבר לעדי לוסטיג, ילדה בת 25, ולעניינים רציניים? שתחבור לג׳אנקיז ותשאיר את הזירה למנוסות. כדי להסיר כל ספק, סיפרה הגברת לביא שהיא נגד סמים קלים או כבדים. כל סם שהוא. לוסטיג נמצאת במקום השלישי בעלה ירוק. היא עלתה לכותרות בגיל 17, כשניהלה מלחמת חורמה נגד פרויקט נדל״ן שביקשו להקים בחוף פלמחים האהוב עליה. נלחמה עד שבסוף הצליחה לסכל את היוזמה.
כשהיא פתחה את הפה באוניברסיטת אריאל, לפתע עלו לדיון נושאים כמו אוויר נקי, חופים ואיכות הסביבה, דברים שקצת שכחנו עם כל האיום האיראני ומע״מ אפס ויוקר המחיה.
״שאלה אותי חברת הכנסת מיש עתיד 'מה את עושה היום?'״, היא סיפרה כשהסתיים הפאנל. ״אמרתי שהתחלתי להילחם בחפירות ברמת הגולן. שאלתי אם היא שמעה על זה והיא ענתה 'אה, נפט, נכון'. היא חברת כנסת, היא לא אמורה לדעת מה מאיים על מי השתייה שלנו? אף אחד לא דיבר פה על זה שמוכרים קרקעות וגורמים נזק לאדמה״.
לוסטיג דיברה הכי מעט מבין המשתתפות. כשהיא סיימה את חלקה, גמליאל ולביא כבר לא היו שם. גם הן נאלצו לזוז בגלל הלו״ז הצפוף. ״יש לנו תוכניות בעניין הדיור, מערכת החינוך״, היא סיפרה לצעירים. ״אנחנו רוצים שכל אחד יוכל לעשות תואר ושלא יעלה לו אלפי שקלים. אנחנו מדברים על האקלים שבו נחיה״.
הסטודנטים מחאו כפיים. מספרים שעלה ירוק זוכה לפופולריות במכללות ובאוניברסיטאות. כשלוסטיג ירדה מהבמה, אפילו היו כאלה שביקשו להצטלם איתה למזכרת.
היה בה משהו אחר ביחס לחברותיה לפאנל. זו בטח האש בעיניים, של צעירה שממש רוצה לשנות ומשוכנעת שהיא יכולה. ״השתתפתי בפאנלים לאחרונה ואני רואה איך אנשים משנים את דעתם בשביל הקהל, ואיך הם מדברים אחד על השני, כמה ההוא לא עשה״, היא אומרת. ״אני מרגישה אהדה מטורפת כי לאנשים נמאס. הם רוצים פוליטיקאי חדש ואני אהפוך עולמות״.
גם חברותייך לשולחן חשבו ככה.
״כולן פעילות ורוצות לשנות, אבל הן יושבות במפלגות עם אידיאולוגיות גדולות שסותמות להן את הפה. ישבתי לא מזמן עם נציג יש עתיד שדיבר על לגליזציה של הקנאביס, ועכשיו אומרת הנציגה של אותה מפלגה 'אנחנו חד-משמעית נגד'. אז מאמינים לאנשים שמפריחים בלונים? החלטתי ללכת עם מפלגה שלא מבטיחה שום דבר שהיא לא יכולה לעמוד בו״.
עדי עוד נשארה דקות ארוכות אחרי הסיום. שמעה עצות מסטודנטים, ענתה לכל אחד. משוכנעת שב-17 במרץ היא תגיע לכנסת. ״בחוף פלמחים עשיתי מאבק בלי גרוש״, סיפרה. ״סחטתי תפוזים כדי להוציא פלאיירים ולהשיג עורכי דין. עכשיו יש כאן פלטפורמה נפלאה לעבודה. אם היה לי כוח בתור נערה לצרוח ולגרום לחברי כנסת להגיע אלי, עכשיו גלעד ארדן כבר לא יוכל לסנן אותי בטלפון. אני אהיה שם בפנים כדי לדפוק על הדלתות״.