ש’ כבר בת 5, אבל עדיין מתקשה לדבר. היא לא שולטת בצרכיה, וזקוקה לסיוע במטלות בסיסיות. לטענת הוריה, הבעיות של בתם נגרמו בגלל שימוש לא מיומן ושללא צורך במלקחיים, בעת לידתה. כעת הם תובעים מבית חולים מעייני הישועה בבני ברק, שבו התבצעה הלידה, לשלם להם פיצויים בסך של יותר מ־ 2.5 מיליון שקלים.



ש’ היא הבת הבכורה של הוריה. מהלך ההריון היה תקין, אבל כשהגיעה האם לבית החולים, הסתבכה הלידה, והוזעק אליה רופא נשים. לפי התביעה החליט הרופא לבצע יילוד באמצעות מלקחיים מבלי שקיבל הסכמה מהאם. הניסיון נכשל, ואחריו הועברה היולדת בדחיפות לניתוח קיסרי. לאחר הלידה אבחנו הרופאים אצל ש’ שטף דם של הקרקפת בצורה המתאימה למלקחיים, שבר בגולגולת, שטף דם במוח ודימום תוך־מוחי.



ד”ר מריוס ברגר, מומחה ברפואת נשים ויולדות מבית חולים שערי צדק בירושלים, קבע שהתנהלות אחרת יכלה למנוע את הנזק. “הרופא שביצע את הניסיון הכושל במלקחיים לא בדק כלל את קיום התנאים המקדימים ליילוד במלקחיים”, הוא קובע בחוות דעת, “לא הוסבר לאישה כלל מה עושים לה, מה הסיכונים לפעולה הזאת של ניסיון יילוד על ידי מלקחיים ומה האלטרנטיבות – כנדרש”. הוא מוסיף: “מהמהלך ומהתוצאה ברור ששיקול הדעת בשימוש במלקחיים במקרה זה והמיומנות שבה נעשה השימוש במלקחיים, היו בלתי הולמים. ולכן התוצאה העגומה”.



כיום, נכותה של ש’ מוערכת בשיעור של 50% לצמיתות בעקבות איחור התפתחותי רב־תחומי, קושי בתפקוד בתחומי ההתנהגות, הקשב, הריכוז, יכולת התקשורת והמוטוריקה. “מלבד עוגמת הנפש והסבל האדיר שנגרמו למשפחה, המקרה דורש וידרוש מהם הוצאות כספיות גדולות”, אומר עו”ד ישראל וינברג, שהגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, “הילדה נמצאת בגנים טיפוליים. היא צריכה ליווי צמוד ונזקקת לטיפול רגשי, לקלינאית תקשורת, לריפוי


בעיסוק ועוד. גם במסגרות עתידיות היא תצטרך סיוע. זו פגיעה משמעותית מאוד באיכות חייה, שיכולה הייתה להימנע אילולא הרשלנות הזאת”.



המנהל הרפואי של בית חולים מעייני הישועה, פרופ’ מוטי רביד, מסר בתגובה: “המקרה מוכר לנו היטב. מהלך הלידה והניתוח הקיסרי תועדו בזמן אמת, והנתונים נדונו בפורום מקצועי. מפאת החיסיון הרפואי אנו מנועים מלהגיב לפרטי המקרה. ניתוח האירועים שנעשה זמן קצר לאחר האירוע על ידי מומחים מבית החולים ומומחים חיצוניים, העריך את הקשיים האובייקטיביים שהיו במקרה זה ולא סבר שהייתה חריגה מנוהל רפואי תקין. קראנו את כתב התביעה ונכין כתב הגנה. כיוון שפרשת המקרה תידון בבית משפט, נכבד את מסקנותיו”.