הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, נאם היום (ראשון) בכנס לזכרו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל, שהתקיים במרכז הבינתחומי הרצליה.



גנץ התייחס לאירועים האחרונים שאירעו בצפון הארץ, ואמר: "אנחנו ערוכים ודרוכים, אך אין ספק שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהזירה הצפונית תהיה פעילה, במובן של מעשי טרור נגדנו". 



הרמטכ"ל תיאר את המצב הביטחוני במזרח התיכון והתייחס לנשיא מצרים, שלאחרונה האשים את האחים המוסלמים בפיגועי הטרור בסיני: "אנחנו נמצאים במידה לא קטנה במעבר בין תקופות היסטוריות. הולך ונוצר איום קונספטואלי על מבנה המדינות במזרח התיכון, כפי שהכרנו אותו. בנוסף, לא ניתן גם להתעלם מקולות הרחוב. אנחנו מסתכלים על א-סיסי שנה לאחר המהפכה, הוא חזר למקום טיפה שונה בו הוא חייב לקחת בחשבון את הקול של הרחוב המצרי".



כמו כן, התייחס הרמטכ"ל לכיווני המענה שיש לפתח בעקבות המציאות הגיאו-פוליטית המשתנה. "באשר לסוגיית הגבולות, לא ניתן יותר להסתמך על זה שיש קו גדר. חייבים לאמץ תפיסה מרחבית. צריך לשפר את המענה ביישובי הגדר – מבחינת כושר ההרתעה, ההגנה התת-קרקעית ועוד. אני מאוד מקווה שניתן למצוא את המשאבים כי כמו שאתם יודעים – זול זה לא".



גנץ התייחס לליפקין-שחק ז"ל, שלזכרו התקיים הכנס בו נכח: "הוא לחם במהלך יום הכיפורים, והכיר את האיומים. על בשרו ראינו את התמורות באיומים והמעבר לטרור. האיומים היום הם הרבה יותר משמעותיים והרבה יותר רחבים ובסופו של דבר מיצרים איום רחב, מבוזר באופן הפעלתו, שהולך ונהיה יותר מדויק ומאתגר אותנו".