דוח הדיור שפורסם הערב (רביעי) ע"י מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, עורר תגובות רבות במערכת הפוליטית וכמו כן מצד גופים רבים אשר חלקם נקשרים למשבר הדיור וחלקם מנסים לפתור אותו. 



עוד לפני פרסומו של הדוח, פנה שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, למבקר המדינה וביקש ממנו להשלים את הדוח ולהוסיף התייחסותו לפעולות שנעשו גם ב-2014, כיוון שהדוח הנוכחי מתייחס לשנים 2008-2013. פניית השר אריאל למבקר הגיעה עקב העובדה שהדוח לא מציג את הפיתרונות שרצה אריאל לקדם, לטענתו, מתוקף תפקידו כשר השיכון. 



כאמור, דוח משרד מבקר המדינה שפורסם, בדק את ההתמודדות של הממשלה ושל רשויות נוספות רלוונטיות עם משבר הדיור בחודשים פברואר עד דצמבר 2013. הדוח המיוחד על משבר הדיור כולל ארבעה חלקים: תמונת מצב של שוק הדיור בישראל, התוויית מדיניות הממשלה והתמודדותה עם משבר הדיור, שרשרת הייצור בשוק הנדל״ן ודיור בר השגה. בדוח נמצאו ליקויים בעבודת המטה להתוויית מדיניות הדיור הממשלתית והפעלתה.



הליכוד: "דוח חשוב, נלמד וניישם", לפיד: "הזנחה של נתניהו"



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לדוח ואמר: "ממשלות הליכוד עשו הרבה בתחום הדיור, זה מצויין בדוח, אבל יש עוד הרבה מאוד מה לעשות.הגדלנו את כמות התחלות הבנייה מ-32 אלף ל-47 אלף בשנה, הגדלנו דרמטית את שיווק הקרקעות לדיור. ביטלנו את ההחלטה המונעת בנייה חדשה במרכז הארץ, וכבר השנה נגיע לתכנון של 80 אלף יחידות דיור". 
"בקדנציה הבאה נפעל יחד עם שותפינו הטבעיים, שמחויבים כמונו לפתור את משבר הדיור, וניישם את מסקנות הדוח. נפתור את משבר הדיור, בדיוק כפי שעשינו בשורה ארוכה של רפורמות ושינויים מבניים עמוקים, שהפכו את המשק הישראלי לחזק ותחרותי".
 
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שבר שתיקה ארוכה ומסר את תגובתו: "על פי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בארבע השנים שבהן כיהן אולמרט כשר אוצר ואחר כך כראש ממשלה הייתה ירידה ריאלית כוללת של כ-2% במחירי הדירות".  
"העליה הדרמטית וההרסנית במחירי הדיור הייתה בתקופת ממשלות ביבי. אך אצל ביבי, כמו ביבי, המנדט הבריטי אשם, בן גוריון אשם, כולם אשמים חוץ ממי שמכהן כראש ממשלה כבר 6 שנים. במקום לברוח מאחריות, ולהמציא תירוצים מבישים, הגיע הזמן, אחרי 6 שנים בתפקיד, שביבי יסתכל לציבור בישראל בעיניים ויודה שנכשל.
תוקף את נתניהו. רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט. צילום: פלאש 90

יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש-עתיד, אשר העמיד בראש סדר העדיפויות שלו את הירידה במחיר הדירות, אך ספג ביקורת רבה על הדרך ועל כך המחירים לא ירדו, תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואת מפלגתו. יש לציין כי חלקו של לפיד לא מופיע בדוח, שמתייחס לאירועים שקרו עד 2013.

"עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דוח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו - משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד. שנים של סחבת, חוסר מעש, חסמים ושחיתות, גרמו למחירי הדיור לעלות באופן שערורייתי".