תקיפות אנשי צוות רפואי הפכו לתופעה כמעט שגרתית בבתי החולים, אף שבשנים האחרונות נעשו ניסיונות להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה על מקרים כאלה. גורמים במשרד הבריאות מעריכים כי בשנת 2014 אירעו כ־3,500 מקרים של אלימות כלפי הצוותים בבתי החולים, כרבע מהם מקרים של אלימות פיזית והשאר מילולית. מדובר במספר הזהה לזה של השנתיים הקודמות.


במהלך שנת 2014 הגיעו למוקד המידע של ההסתדרות הרפואית 44 פניות של רופאים על אירועי אלימות ואיומים. 23 רופאים מתוכם התלוננו במשטרה. מחצית מהתיקים נסגרו, עשרה מהם מחוסר עניין לציבור. בין התיקים שנסגרו בשנה האחרונה מסיבה זו היו תיק נגד אדם שהגיע לחפש רופא במקום עבודתו בבית החולים איכילוב ותקף אותו לאחר שחודש קודם לכן השניים הסתכסכו כששימש כמוהל של בנו באופן פרטי; אם למטופל שאיימה על הרופאה בסניף קופת החולים כללית בנתיבות; אח של מטופל שקילל רופא בבית החולים שערי צדק וחייל שפגע ברופא במרפאת "ביקור רופא" בראשון.
 
"הנושא הזה הוא אחת המחלות הקשות ביותר של מערכת הבריאות", אומר יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן, "צריך להבין שמערכת הבריאות עובדת במצב של חוסרים גדולים, כך שאילוצים כמו זמני המתנה ארוכים, תורים לניתוחים וקשיים בזמינות של תרופות, גורמים לחיכוכים. לצד כל זאת יש את האלימות שאנחנו חווים בהרבה מקומות של נותני שירות, והשילוב הזה הוא קטלני".
 

בשנים האחרונות מנסים בהסתדרות הרפואית ובמשרד הבריאות להוביל תוכנית שתצמצם את מקרי האלימות בבתי החולים. עד כה העבירו בנושא חוק שמאפשר להרחיק לתקופה מסוימת אדם מבית חולים אם תקף בו איש צוות רפואי, וכן הועלה העונש המקסימלי הניתן לפסוק על עבירות כאלו משלוש שנים לחמש.
 
"אנחנו דורשים שכל הגופים המעורבים יגלו אפס סובלנות כלפי התוקפים במקרים כאלה", מוסיף ד"ר אידלמן, "נפגשנו בשנה האחרונה עם מפקדים במשטרה ובכירים במשרד לביטחון פנים, וישנה ירידה במקרים של סגירת תיקים ללא הרשעה, אבל הם עדיין קיימים. יש לנו גם טענות כלפי הפרקליטות. במקרים רבים הטיפול שלהם בתיקים הוא איטי מדי, וגם כשתיק כבר מגיע לגזר דין, הענישה מינימלית. הכנסת הסכימה שיש להחמיר את האכיפה בתחום, אבל התנהלות מערכת המשפט מנוגדת לצעד הזה".
 
בחודשים האחרונים פועל פיילוט בשישה בתי חולים: הלל יפה, רמב"ם, נהריה, איכילוב, וולפסון ואסף הרופא, במסגרתו הוצבו שוטרים במוסדות הרפואיים והורחבו סמכויות אנשי הביטחון. בעוד כחצי שנה ייבחנו תוצאותיו ויוחלט אם להרחיבו לכלל המערכת.
 
אלכס אש, קצין הביטחון של בית החולים אסף הרופא, אומר שנראה כי המהלך עשוי להוביל לשיפור: "מניתוח סטטיסטי של נתוני האירועים שטופלו על ידי השוטרים, ניתן לראות כי בפרק זמן שבו מועסק שוטר נוסף בבית החולים, לעומת אותו פרק הזמן אשתקד, שבו היה מועסק רק שוטר אחד - ישנה ירידה באירועי האלימות הפיזית לעומת עלייה באירועים המסווגים כהפרות סדר. מכאן ניתן להסיק כי התערבות מהירה של שוטר מונעת הסלמת אירוע ותורמת לשמירה על סדר במתקן".
 
ד"ר אידלמן לא רואה בכך חדשות גדולות. "קשה לומר אם יש שיפור כי זה בא בגלים", הוא אומר, "התופעה הזו היא כמו מחלה מדבקת - ברגע שיש אירוע אז בדרך כלל אחריו באים מקרים דומים. רצף נוסף שכזה יכול לפרוץ בכל רגע".