שנה לאחר כניסתו לתוקף של החוק להגנת הספרות והספרים, מפרסמת הוועדה המייעצת על מצב ענף הספרים דוח שנתי עבור שרת התרבות והספורט, שר הכלכלה וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, שבשורה התחתונה קובע עוד מוקדם להסיק מסקנות לגבי השפעת החוק על שוק הספרים בישראל בעתיד.
״מדובר בשנת הסתגלות של השוק, שלדעתנו טרם הגיע לשיווי המשקל החדש״, כותבים חברי הוועדה בראשות מנכ"לית משרד התרבות והספורט, אורלי פרומן, ומוסיפים: "ערב כניסת החוק לתוקף, יצאו הרשתות במבצעי מכירות אגרסיביים שהקטינו את הביקוש בחודשים הראשונים שלאחר כניסת החוק לתוקפו". הערה נוספת מתייחסת למחצית הדואופול שהביא לגיבוש החוק, כלומר רשת סטימצקי: "בחצי הראשון של 2014 נקלעה רשת הספרים סטימצקי לקשיים פיננסיים, ללא קשר לחוק, שהביאו לפגיעה במכירות הרשת ובענף בכללותו".
החוק נולד בניסיון להתמודד עם המצב הייחודי הקיים בישראל. כידוע, בשנים שקדמו לחקיקתו הוכתבה התנהלותו של שוק הספרים באופן בלעדי בידי שתי רשתות, צומת ספרים וסטימצקי, השולטות בכ־80% משוק הספרים בארץ. צומת ספרים מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, מאחר שהיא נשלטת על ידי הוצאות ספרים גדולות (כנרת זמורה ביתן ומודן). המצב הזה, טענו רבים, גרם לפגיעה קשה בעקרון התחרות החופשית ובשל כך גם ברווחיהם של סופרים, חנויות פרטיות והוצאות לאור קטנות.
עיקרי דוח הוועדה המייעצת
• נתח השוק של רשתות הספרים הצטמצם מ־72% בשנת 2013 ל־64% בשנת 2014.
• המחיר הקטלוגי (הנקוב לצרכן) של הספרים החדשים ירד בשיעור של 11%־22%.
• בשונה מהצפיות המוקדמות בענף לירידה בשיעור של כ־25%־30% בספרים שנמכרו, הירידה עמדה על כ־12% בהשוואה לשנת 2013. הירידה בהכנסות ממכירת ספרים עמדה על כ־6% בלבד.
• בשנת 2014 חלה עלייה של 250% במכירות ספרים דיגיטליים לעומת שנת 2013. בעניינם, החוק מאפשר לקבוע מחיר שונה ונמוך יותר לספר בצורתו הדיגיטלית.