מרגש היה היום (שני) בבת ים. משה העליון, 90, ניצול שואה ששרד את מחנה ההשמדה אושוויץ, ריתק בביתו במשך דקות ארוכות את הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, בסיפור הישרדותו ותחנות בחייו המרתקים, המסמלים את תקומת ישראל לאחר התופת והאימה של השמדת ששת מיליוני היהודים על ידי הנאצים ושותפיהם.

העליון אירח בביתו את הרמטכ"ל, שהעניק לו את תעודת ההוקרה "זר לניצול". בטקס הצנוע והמרגש השתתפו גם יו"ר הקרן לרווחת ניצולי השואה, ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) וראשי הקרן, בני משפחתו של העליון וקצינים בכירים שהתלוו לאייזנקוט.
על רקע גלי הים הנשקפים מביתו, הפליג העליון במנהרת הזמן וסיפר את סיפור חייו, החל מימי ילדותו בעיר סאלוניקי ביוון ועד לסגירת המעגל האישי בחייו, כאשר נכדתו משרתת כיום כחיילת בחיל התותחנים – החיל בו שירת במשך עשרות שנים כתותחן וכמפקד.

במשך שנים ארוכות מרצה העליון בפני תלמידים וחיילים ואף התלווה למסעות של תלמידים וצה"ל לפולין. "הייתי עשר פעמים באושוויץ, אבל פעם אחת שלא מרצוני", הוא העיר.
העליון צבר לקחים רבים במהלך חייו. אחד מהם היה לא להירדם בשמירה. "הגרמנים כבשו את סאלוניקי בשנת 41' ובמשך שנה וחצי לא נגעו ביהודים וזה סייע להרדים אותנו. רק לאחר שנה וחצי שלחו אותנו לאושוויץ", הוא הסביר.
העליון שהה באושוויץ 21 חודשים והצליח לשרוד הרבה בזכות הפיכתו למורה ליוונית של נזיר פולני. "עבור כל שיעור בגרמנית הייתי מקבל פרוסת לחם או חתיכת עוגה", הוא סיפר, "כשהייתי באושוויץ גם למדתי יידיש". לאחר ששרד את אושוויץ, היה העליון ב"צעדת המוות", במהלכה נהרגו ניצולים רבים.


העליון מקבל את אות ההוקרה מהרמטכ"ל ומדיכטר. צילום: אבשלום ששוני
 
בתום אירועי התופת של מלחמת העולם השנייה, הוא וחבריו ששרדו את השואה תכננו לשוב לסאלוניקי. אבל מפגש עם חיילים בבריגדה היהודית שינה את חייהם. "אמרו לנו, יש מלחמת אזרחים ביוון. תעלו לארץ ישראל". 40 מקרב 100 הניצולים נענו להמלצה ולאחר תקופת שהייה במחנה הכשרה בדרום איטליה, הם הפליגו בשנת 46' לעבר ארץ ישראל. אלא שהבריטים תפסו את האוניה ליד קפריסין ולאחר תלאות בלב ים, העליון לחיפה ומשם למחנה עתלית.  
צעדיו הראשונים בימים של טרום המדינה היו בדירת חדר ברחוב לוינסקי. בין לבין, הוא בנה לו משפחה והתחתן. במלחמת השחרור לחם העליון בחיל התותחנים והשתתף במבצע חירם בגליל ובשלהי המלחמה השתתף בכיבוש אילת. הוא המשיך לשרת כקצין בחיל התותחנים ופיקד על גדוד בחיל, עד לשחרורו משירות קבע בדרגת סגן אלוף. בהמשך שירת בתפקידים נוספים במערכת הביטחון, שעדיין לא ניתן לספר אודותם והמשיך לשרת במילואים, בדרגת אלוף משנה בחיל התותחנים.
העליון, הפעיל כיום בקרן לרווחת ניצולי השואה, ביד ושם ומכהן כיו"ר ארגון יוצאי יוון, זוכה לראות את דור צאצאיו הרביעי: "יש לי שני ילדים, שישה נכדים וארבעה נינים", הוא סיפר בהתרגשות.
אייזנקוט, שגילה התעניינות רבה בתחנות בחייו של העליון, אמר: "אני מגיע לכאן לאחר יום עיון של המטה הכללי ביד ושם. זה היה יום רב משמעות. המפגש נותן לנו כוח והגנה לחשיבות של מה שאנחנו עושים", הוא אמר והדגיש את הצורך בצה"ל חזק, להבטחת הביטחון והחיים במדינה: "תעודת הביטוח של מדינת ישראל היא היכולת של הצבא".
למארחו אמר אייזנקוט בנימה אישית: "בגיל 14 חלמת חלומות כל כך מתקדמים לאן שתגיע? המציאות עולה על כל דימיון".