87% מהציבור מודעים למספר הנרצחים היהודים בשואה, אך עם זאת, 92% אינם יודעים לנקוב במספר הלוחמים היהודים במלחמה, כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת 'דיאלוג' ולבקשת מטה "יום הניצחון", מטה הפועל להעלאת מודעות הציבור ליום הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

המטה הוקם ביוזמת איש העסקים היהודי רוסי גרמן זכרייב, אשר פועל רבות למען קידומה והתפתחותה של הקרן הבינלאומית של יהודים הרריים (סטאמג"י). הקרן מסייעת, בין היתר, לקידומם של פרויקטים בעלי חשיבות דתית, כגון שיקומם של בתי כנסת רבים ברחבי רוסיה. כמו כן, זכרייב משקיע רבות בקהיליית יהודי קווקז בישראל וברחבי העולם ופועל למען מטרות יהודיות במסגרת קונגרס יהודי רוסיה כחבר בכיר בארגון. 
יום הניצחון אשר מצוין ברחבי העולם בתאריכים, 8-9 במאי, באירועים שונים, אינו זוכה לאותה תודעה והכרה בישראל. עקב כך, יזם זכרייב את הקמת "מטה יום הניצחון" בישראל במטרה לפעול לעורר את חשיבות חגיגות הניצחון על גרמניה הנאצית ולהופכו ליום חג יהודי, סביב התאריך העברי בו צוין ה-9 במאי בשנת 1945 – כו' באייר. 
לרגל ציון 70 שנה לסיום המלחמה והניצחון על גרמניה הנאצית, יזם המטה את הסקר המוצג. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של כ-600 מרואיינים בקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת בגילאי 18+ והוא מציג מספר נתונים מעניינים: 

87% מהאוכלוסייה היהודית יודעים לציין את המספר 6 מיליון בהקשר למספר הנרצחים בשואה. עם זאת, כ-92% מהציבור אינם יודעים לנקוב במספר היהודים שלחמו במלחמה – מיליון וחצי יהודים מכל רחבי העולם. מהסקר עולה עוד כי 84% מהציבור רואה בניצחון על גרמניה הנאצית כגורם משפיע מאוד, בכל הנוגע לקיומו של העם היהודי ולבסוף גם להקמתה של מדינת ישראל. כמו כן, ל-42% מתושבי ישראל היהודים יש קרובי משפחה שלחמו במלחמה.
המודעות הציבורית סביב מלחמת העולם השנייה נעה סביב שואת יהודי אירופה ופחות סביב גבורת היהודים הלוחמים בצבאות הברית, ביניהם, ברה"מ, ארה"ב, אנגליה, דרום אפריקה ומדינות נוספות. בנוסף, העיסוק בגבורת הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה הוא זניח מאוד ולרוב נע סביב גבורת הפרטיזנים, מרד גטו ורשה וחנה סנש הצנחנית היהודייה. 
בני בריסקין ראש "מטה יום הניצחון": "רוב הציבור בישראל רואה קשר מהותי בין הניצחון על הנאצים לבין קיומו של העם היהודי, לרבות הקמת מדינת ישראל. עם זאת, רוב הציבור למעט אולי אוכלוסיית העולים, עוסק בזיכרון ולימוד המלחמה רק בהקשר, החשוב מאוד אמנם,  של השואה. מטה יום הניצחון ומקימו, גרמן זכרייב, מאמינים בצורך ממשי בשילוב זיכרון ולקחי השואה לבין גבורת היהודים אשר לחמו במלחמה, מתוכם רבים אשר שילמו בחייהם ולהם אנו חבים תודה גדולה מאוד. יום הניצחון החל ב-8/9 במאי, כו' באייר, צריך שישמש יום חג יהודי בו נעלה על נס את הגבורה היהודית במלחמה. גבורה שהייתה לה תרומה משמעותית לניצחון".