אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נפתחו הערב (שלישי) בשעה 20:00 עם צפירת דומיה בת דקה אחת ובטקס הדלקת נר זיכרון ברחבת הכותל, במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ובני המשפחות השכולות. 


בפתח דבריו אמר ריבלין: "עבורי, המשימה הקשה ביותר המוטלת על כתפי נשיא המדינה היא להיות עם המשפחות השכולות ברגעי יגונם ואסונם. לראות אותם כשהם מתייסרים בכאבם ובאבלם". הוא המשיך וסיפר על תפקידו במהלך מבצע "צוק איתן": "בקיץ האחרון נסעתי לאורכה ולרוחבה של הארץ הזאת. ביקרתי בבתיהם של בחורים טובים ואהובים שנפלו במערכה על הגנת הארץ. הגאוגרפיה של הכאב, כך למדתי, חוצה את ישראל לאורכה ולרוחבה- אך לא מחלקת אותה. המוות פוקד את המאמינים כמו גם את אלה שאינם. אין מחנה שאין בו מת".


ריבלין מדליק נר זיכרון. צילום: מרק ישראל סלם


ריבלין: "נעשה הכל כדי להגיע למערכה הבאה ערוכים ודרוכים"

עוד סיפר ריבלין כי "לא מזמן פגשתי אב שבנו נפל בקרב ברצועת עזה לפני קרוב לעשרים שנה. הוא שיתף אותי בתחושות שלו לקראת היום הזה. הוא אמר: 'ביום הזה יש לפנות אל החברה הישראלית כולה. לדבר על חשבון נפש לעתיד; על בניין, על תקווה. על כך שמותם- לא יהיה לשווא'. את בקשתו של אותו אב אני מבקש לכבד היום ולפנות אל כולנו. משפחת השכול, קשורה בעבותות של גורל משותף. גורל שנכפה עליה. ואלו החברה הישראלית, על כל מחנותיה, קשורה לא רק בקשר של גורל, אלא בקשר של יעוד ומשמעות.



הטקס ברחבת הכותל. צילום: מרק ישראל סלם

ריבלין הדגיש: "לא אנשי מלחמה אנחנו. לא צמאי דם יצאו בנינו אל הקרב. לא בקיץ הזה, לא באילו שלפניו, ולא לדאבוננו, באלה שעוד, חלילה, נכונו לנו. נכפה עלינו להילחם. גם על ילדינו נגזר להמשיך ולאחוז בנשק כדי לשמור על גבולותינו, כדי להגן על בתינו, על המפעל המדהים שבנינו כאן. ההגנה על קיומנו-עודנה ברירת חיינו. המחויבות שלנו, לנו, לבנינו ובנותינו, לנכדינו ונכדותינו, היא לדעת שאנחנו עושים כל שלאל ידינו, כדי למנוע את המלחמה הבאה; כדי להבהיר לאויבנו שאם נאלץ לצאת אליה, נוכל להם- כפי שיכלנו".

"לצד זאת, אנו מביטים במציאות נכוחה ולכן מוכרחים גם להבטיח- שאנחנו עושים כל שבכוחנו כדי להגיע למערכה הבאה כשאנו ערוכים ודרוכים. מציאות חיינו כאן מעמידה בפני צה"ל, מפקדיו ולוחמיו, אתגר אדיר. אתגר של שמירה על מצוינות, מקצועית וערכית, לכל ארכו ורחבו: מאחרון לוחמי הגדודים ועד לקצינה הבכירה. היא מעמידה בפני זרועות הביטחון את האתגר של ניהול המלחמה שבין המלחמות: מלחמה שבה, לילה לילה, שבים לוחמינו אל בסיסם מקרבות ללא שם, המרחיקים מאתנו את המלחמה הבאה; והמביאים אותנו למערכה הבאה כשאנו מוכנים יותר. זהו צו המחויבות שלנו כלפי הנופלים. לעולם נשבע לעצמנו שלא נשלים עם גזירת גורלנו ובאותה עת, שנהיה נכונים גם לשלם את מחיר קיומנו כאן", כך ריבלין.

אייזנקוט: "סומכים על לובשי המדים, הם הערובה לקיומנו"

אייזנקוט, שנאם אחרי ריבלין, פתח את דבריו ואמר: "הכותל המערבי, מושא הכיסופים של בני העם היהודי לדורותיו, מעיד על ההיסטוריה המפוארת של עמנו ועל היכולת שלנו - של עם ישראל - לבנות ולהיבנות, להגן על עצמו - וללחום למען קיומנו, כעם מאוחד, עצמאי ואיתן".

הרמטכ"ל התייחס למקומו של צה"ל בחברה הישראלית: "עבורי, המושג ׳עם ישראל׳ מבטא את הזדהות העם עם לוחמיו, עם המטרה שלשמה הם נלחמים. אזרחי מדינת ישראל ותושביה סומכים על לובשי המדים ויודעים כי הם הערובה לקיום המדינה ולביטחון תושביה. סוד כוחו של צבא ההגנה לישראל טמון בהיותו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. זהו צבא העם, במלוא מובן המילה".