המשרד להגנת הסביבה הודיע למפעל דור כימיקלים שבמפרץ חיפה, כי בכוונתו להטיל על החברה קנס בסך 1,792,760 מיליון שקלים, בעקבות אי דיווח וניסיון להסתיר דליפת חומרים מסוכנים לפני כחצי שנה. 

במשרד להגנת הסביבה סיפרו כי ביקורת פתע של אנשי המשרד במפעל, חשפה דליפת חומרים מסוכנים הרעילים לאדם ולסביבה. "צוות המשרד הגיע למפעל לפני כחצי שנה בכדי לבצע בדיקת פתע ובזמן הבדיקה הורגש במקום ריח חריף שמקורו בחומר שנמצא על רצפת המפעל. אנשי המשרד בדקו את השטח וגילו כי מקור הדליפה הוא מצינור לא תקין. עובדים במפעל ניסו לנקות את הממצאים בעזרת חומרי ניקוי, והחברה לא ביצעה תחקיר אירוע חומרים מסוכנים כנדרש בחוק". בעקבות האירוע גם הוציא המשרד להגנת הסביבה צו סגירה למפעל, אשר הוסר רק לפני שבועיים.

עוד הודיע המשרד כי הבוקר התרחשה במפעל תקלה נוספת, וכי בגללה נשקלת כעת שוב הוצאת צו סגירה למפעל. מדובר בפליטה של עשן שחור שנצפתה במצלמות ניטור של איגוד ערים חיפה ונראתה ברוב אזור מפרץ חיפה. כתוצאה מכך התקבלו תלונות רבות של אזרחים המתגוררים באיזור. בדיקת המשרד להגנת הסביבה העלתה כי תקלה במערכת הבקרה והפיקוד על הקיטור במפעל, גרמה לפליטת עשן שחור וכבד, למשך יותר מ- 20 דקות, וזאת עקב שריפת חומר אורגני שנפלט לאוויר ועלול לסכן את הסביבה. המשרד מוסיף לבדוק את האירוע.


מפעל דור כימיקלים שוכן בלב אזור התעשייה במפרץ חיפה ותוצריו משמשים את תעשיית הכימיה, בנזין, חקלאות, פלסטיק ועוד.

קבוצת דור: "אין מקום לקנס"

מקבוצת דור נמסר בתגובה: "איננו רואים סיבה להטלת עיצומים כספיים מאחר ולא היה אירוע חומרים מסוכנים ולא היה כל ניסיון הסתרה. ההיפך הוא הנכון.

"מדובר בתקלה מקומית בשעון תעשייתי וכתוצאה ממנה נוקזו למאצרה תקנית, כ-15 ליטרים בלבד של תערובת מים וכהלים, שאינה רעילה ואינה מסוכנת לאדם ולסביבה. בו במקום התקלה אותרה, טופלה ותוקנה. מכאן שלא היה בכך שום אירוע בטיחותי המחייב דיווח כלשהו לרשויות הגנת הסביבה. גם לא היה כל ניסיון להסתיר דבר. הנזילה אירעה בעת שצוות המשרד ביקר בנושא אחר בחברה והכל היה גלוי לעין. בו במקום קיבלו אנשי המשרד את כל ההסברים ואת שיתוף הפעולה המלא מצידנו".

"אנשי המשרד להגנת הסביבה לא נקטו בשום צעד מיידי להגבלת פעילות המפעל, ורק כעבור 40 יום הוציא המשרד דו"ח על האירוע. לכן כאמור איננו מוצאים מקום להטלת עיצומים כספיים ועל כך נדון עם המשרד".

"בנוגע לפליטת העשן היום מארובות המפעל, המקרה טופל במקום, פליטת העשן הופסקה. המקרה דווח למשרד להגנת הסביבה ונסיבותיו נבדקות כעת".