הרפורמה בתחום בריאות הנפש עוד לא יצאה לדרך, והמחלוקת בשיאה.



אתמול, עוד בטרם הודיע סגן שר הבריאות על יציאת הרפורמה לדרך בתחילת החודש הבא, הודיעו עובדי מערך בריאות הנפש של משרד הבריאות על סכסוך עבודה, בטענה כי משרד הבריאות מתכנן לבצע את הרפורמה, שבמסגרתה תועבר האחריות לקופות החולים במקום למדינה, ״באורח חד־צדדי וללא הידברות עם נציגי העובדים״.



כבר מחר תקיים ועדת הבריאות של הכנסת דיון בנושא, ובמהלכו צפויים חברי הכנסת לשמוע את התומכים ואת המתנגדים לרפורמה. כזכור, הרפורמה זכתה בעבר לאישור הממשלה לאחר שהכנסת עצמה סירבה לאשרה, בטענה כי מדובר למעשה בהפרטת תחום בריאות הנפש, וכי תוספת התקציב ״לא מספיקה״.



גירעונות אדירים


למרות קולות ההתנגדות, במסיבת העיתונאים שערך אתמול הכריז סגן שר הבריאות החדש־ישן יעקב ליצמן (יהדות התורה): ״הרפורמה לבריאות הנפש תצא לדרך ב־1 ביולי״. ליצמן הסביר כי במסגרת הרפורמה תעבור לידי קופות החולים עיקר האחריות לאבחנה ולטיפול בתחום בריאות הנפש. ״אני שמח להוציא לפועל את הרפורמה שיזמתי לפני שנתיים״, אמר ליצמן, ״בדקתי, והסכום שהובטח בזמנו ממשרד האוצר, למעלה מ־400 מיליון שקל, אכן הועבר, ואנחנו יוצאים לדרך״.



מנכ״ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' ארנון אפק, הביע את תמיכתו ברפורמה והוסיף כי מדובר בצעד ״שידאג לאוכלוסיות הכי חלשות, החצר האחורית של מערכת הבריאות.



התורים במערכת בריאות הנפש ארוכים היום, ובעקבות הרפורמה המצב משתנה - נפתחו כבר 61 מרפאות חדשות וצפויות לקום עוד. בנוסף, התדמית תעבור מהפך, לא תהיה עוד הפרדה שיוצרת סטיגמה על חולי הנפש, כולנו בני אדם ומעתה נקבל טיפול במקום אחד״.



למרות זאת, מבקריה של הרפורמה טוענים כי אין להם ספק כי חלק מהכסף בתקציב ״יזלוג לתחומים אחרים בקופות החולים, שם נמצא חוסרים״. ונוסף לכך יווצרו גירעונות אדירים בבתי החולים הפסיכיאטריים, מה שעלול לדרדר עוד יותר את מצבם. כמו כן, על פי הרפורמה, יינתנו שירותים לבעלי אבחנה פסיכיאטרית בלבד, והמתנגדים הביעו חשש כי חלקים מהאוכלוסייה שזוכים לסיוע היום, ״ביניהם ילדים שהוריהם לא רוצים 'להדביק' להם אבחון פסיכיאטרי מגיל צעיר או נפגעות תקיפה מינית, ייוותרו בלי מענה״.



"מוכיח את עצמו"


סגן השר ליצמן דחה אתמול את הטענות והסביר: ״גם כשעשיתי את הרפורמה בשיניים, אמרו לי שזה לא יצליח, והנה זה מוכיח את עצמו. אנחנו נעקוב אחרי מימוש הרפורמה, ואם יהיה צריך לבצע תיקונים בה - נעשה זאת״. מנכ״ל משרד הבריאות הנכנס, משה בר סימן טוב, הוסיף: ״אנחנו יודעים שנצטרך לעשות שינויים והתאמות בהמשך, יהיה צוות בקרה שיבקר ויפקח, נהיה קשובים למטופלים וכן למטפלים ונישאר עם היד על הדופק״.