הממשלה אישרה אתמול (ראשון) בנוהל מזורז את ״החוק הנורווגי הקטן״ שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, שיאפשר לשר או לסגן שר אחד מכל מפלגה להתפטר מהכנסת ולאפשר לבא אחריו ברשימה להיכנס במקומו לבית המחוקקים.



מיד לאחר האישור בממשלה אושרה הצעת החוק גם בוועדת השרים לחקיקה, והיא צפויה להגיע כבר היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. מאחר שמדובר בתיקון לחוק יסוד יש צורך ברוב של 61 ח״כים כדי לאשר את ההצעה התייצב לעזרתה של הקואליציה יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אבגידור ליברמן, שהודיע כי סיעתו תמכה ותומכת לאורך כל הדרך בהנהגת החוק בכנסת.



עם אישור החוק עשויים להיכנס לכנסת ארבעה ח׳׳כים חדשים: השרה איילת שקד (הבית היהודי) אמורה להתפטר לטובת הח׳׳כית לשעבר שולי מועלם־רפאלי. השר אריה דרעי (ש"ס) יתפטר לטובת הח"כ לשעבר אברהם מיכאלי, בסיעת כולנו אמור אחד השרים להתפטר לטובת הח"כ לשעבר אכרם חסון ואילו ביהדות התורה אמור סגן השר מאיר פרוש להתפטר לטובת הח"כ לשעבר יעקב אשר. הסיעה החמישית בקואליציה, הליכוד, הודיעה כי לא תעשה שימוש בחוק מכיוון שבכוונתה להוסיף סעיף שלפיו יכלול סיעות המונות עד 12 מנדטים בלבד.



באופוזיציה מתחו ביקורת על הכוונה לאשר את החוק. לדברי ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), "תכלית החוק ראויה, אבל האופן שבו הוא נקבע בישראל נתפס כחלוקת ג׳ובים למקורבים".



ח׳׳כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "בהחלטת הממשלה נרשם כי עלות החוק הנורווגי 'אינה רלוונטית', אבל הוא יעלה לקופת המדינה יותר מחמישה מיליון שקל - לפי ממוצע של 1.3 מיליון שקל בשנה לכל ח׳׳כ. בזמן שתקציבי הרווחה, החינוך והבריאות מקוצצים ומשרדיהם קורסים תחת הנטל, הוספת הח׳׳כים החדשים היא לעג לרש. הממשלה צריכה להשקיע במציאת תקציבים לרווחתהאזרחים, ולא בחלוקת פרסי ניחומים לח׳׳כים שלא נבחרו".