גורם בכיר בפיקוד דרום אמר היום (חמישי) כי צה"ל החל בפיילוט ביישובים בעוטף עזה, שבמסגרתו נבדקת מערכת להארכת זמן ההתרעה של תושבי העוטף, מרגע שיגור פצצות מרגמה מרצועת עזה.



הבכיר אמר את הדברים ביום עיון לרגל שנה למבצע "צוק איתן". עוד הוא הוסיף כי בעקבות מבצע "צוק איתן" נבנתה תכנית לפינוי אוכלוסייה שנקראת "מלונית" וזאת בלי צורך באישור ממשלה אלא בתיאום עם משרד הפנים. המטרה היא לפנות אוכלוסייה לא לוחמת מאזורי לחימה על מנת לשדרג את פעילות צה"ל באותם אזורים.



הבכיר התייחס ללקחים שהופקו מ"צוק איתן" ואמר כי הוכנסה לפעולה מערכת לאזעקה ניידת מסוגי ברק וחומה ומגדל, כאשר מדובר בעיקר באזעקות שיופעלו בשטחי כינוס של חיילים בזמן לחימה. בנוסף, הוכנסו בעלי תפקידים חדשים לפיקוד דרום שתפקידם לגבש בין היתר מדיניות התגוננות, קבלת החלטות בזמן אמת ומנגנון תיאום לרשויות תחת מפקדה חדשה (אוגדה 643) העוברת אימונים והכשרות, עם כומתה כתומה מיוחדת להם. בנוסף, שודרג מערך הקשר בין הכוחות הפועלים בשטח לבין הכוחות הלוגיסטיים אך ניתן עתה להרחיק את הכוחות הנפרצים מסביב לרצועה במעגל הרבה יותר גדול".



"מדובר כאן במציאות חדשה" אמר הגורם הבכיר. "אנחנו קופצים מדרגה בכמות המערכות של הפצת ההתראות, בהיקפים וברמת הוודאות שלהן". הוא הוסיף שכיום מפותחת מערכת שתשפר את הגילוי של הפצמ"רים ובעתיד הנראה לעין, זאת אומרת בשנה הקרובה, המטרה היא לאפשר יותר זמן לאזרחים להיכנס לממ"ד.



בעניין ההסתננות של ישראלים לתוך רצועת עזה ולהיפך הוא אמר כי "בימים אלה מדברים על תכנית מאד משמעותית, לארגן מחדש את העוטף כולל את המכשול מסביב לרצועה. מדובר בתוכנית בעלות של חצי מיליארד שקלים ולא מדובר רק בגדרות אלא באמצעים מתקדמים אחרים. תכנית זו תושלם תוך שנה וחצי". בנוסף, הוא התייחס לפרשת היעלמותו של הצעיר אברה מנגיסטו שחצה את הגדר לרצועת עזה ואמר כי "האירוע היה חריג ומהיר מאד".



בעניין תעלת מים מסביב לרצועה אמר הגורם הצבאי הבכיר: "נבדקו עשרות פתרונות בארץ ובעולם כולל תעלת מים אך מדובר בפרויקטים עתירי ממון ולכן ירדנו מזה אבל אנחנו לא מפסיקים לנסות כל אפשרות אחרת". 



כמו כן, קצין בכיר בפיקוד העורף אמר כי אינו חושב שפינוי אוכלוסייה פוגע בחוסן הלאומי אלא מדובר באלמנט של הרתעה. "פינוי היישובים באופן יזום מראה על חוזק ולא על פגיעה בחוסן הלאומי", אמר הקצין הבכיר. זה לא סוד שרוב הלא מעורבים בלחימה התפנו מיישובי עוטף עזה במבצע הקודם למרחק בטוח.



הוא ציין כי רוב היישובים בעוטף עזה נמצאים עם תכנית פינוי בכל לחימה בעתיד ובנוסף יש שני סוגים של פינויי: מתפנים מרצון או מפונים, כאשר במקרה השני המדינה לוקחת אחריות עליהם מהתחלה ועד הסוף.



עוד הוא ציין כי גם הרשויות המקומיות השתדרגו מבחינת מוכנות ומיומנות לכל אירוע. "אנחנו מעריכים שבלחימה הבאה הרקטות יהיו בעוצמה יותר גדולה ויותר מדויקת".



בין 25-30 אחוזים נשארו ביישובים במהלך המבצע לביטחון השוטף, בעיקר גברים. הלקח מ"צוק איתן" שהמדינה צריכה גם לעסוק ולטפל באירוע של המתפנים בעצמם ולדאוג להם הוסיף הקצין הבכיר בפיקוד העורף.



"בכל מקרה העורף יחטוף ולכן אנחנו מחזקים את פיקוד העורף גם מבחינת תיאום עם רשויות, התראות ותוכניות לפינוי אוכלוסייה לפי הצורך".