פעילי מטה המאבק במתווה הכז הפגינו הערב (ראשון) בככר הבימה בתל אביב ובמקביל  קיימו בצאת ט' באב משמרת מחאה מול ביתו בירושלים של שר הכלכלה ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, בדרישה ממנו שיעמוד על החלטתו ולא יחתום על הסעיף המאפשר לו לעקוף את חוות הדעת של הממונה על ההגבלים העסקיים המתפטר, דוד גילה, ולאפשר בכך לראש הממשלה נתניהו את קיצור הדרך החוקתי המייתר את אישורה של מליאת הכנסת להעברת סמכות זו לממשלה כולה. 

עד כה הכחיש השר דרעי כי בכוונתו לחזור בו מהחלטתו שלא לקחת אחריות מיניסטריאלית בלעדית בנושא המורכב, ועשה זאת גם אחרי שיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) חשף בשבוע שעבר כי שר האנרגיה שטייניץ ביקש להיפגש איתו לאחר שדרעי שוכנע לכאורה על ידי לשכת רה"מ לממש את סמכותו בענייין. ממטה המאבק נמסר: "אנחנו דורשים מדרעי לעמוד במילתו ולפעול למען העם ולא למען הטייקונים כי זה אנחנו או הם". 

במטה המאבק החליטו לנצל את הימים הקרובים לעליית מדרגה בפעילות נגד אישור המתווה ובקול קורא לפעילים עשרת הארגונים החברים במטה כותבים: "השבוע מבקשת הממשלה להעלות שוב את המתווה להצבעה, מבלי ששונה בו דבר. בכירי הכלכלנים זועקים שהמתווה הזה מסוכן לישראל ונותן כח אדיר - יד על השלטר של מדינת ישראל - לחברות זרות. מבקר המדינה המליץ לעצור את המתווה עד להקמת מנגנונים מפקחים מתאימים. ל'שימוע הציבורי' בשבוע שעבר קיבלו המוזמנים התראות רק יום אחד לפני, בעשר בלילה, נציגי מטה המאבק שהגיעו לשימוע הושתקו ושידורו הופסק". 

במקביל מפנים הפעילים במטה המאבק לחץ של פניות גם על חברי סיעתו של שר האוצר כחלון, שמנוע בשל ניגוד עניינים מלעסוק במתווה הגז הטבעי, ואומרים: "נציגי 'כולנו' שחרתה על דגלה את המאבק במונופולים ובקבוצות האינטרסים, הולכים להרים ידם בעד המתווה ולהנציח את מונופול הגז ל-50 שנה. נדרוש מהם לתבוע משר האוצר לאפשר להם חופש הצבעה, לעצור את שוד הגז ולהציל את כבודה של הכנסת ואת כבודם". במהלך ההפגנה "התקשרו" המפגינים לכחלון כדי לקרוא לו להתערב במתווה. 


מתקשרים לכחלון. מחאת הגז בתל אביב

לאחר מכן פנו המפגינים לעבר הטיילת, כשגם יוזמת המחאה החברתית ב-2011, דפני ליף, מצטרפת אליהם והפגינו מול שגרירות ארצות הברית, ממננה מגיעה חברת נובל אנרג'י, ושממשלתה התערבה לטובת החברה מול ממשלת ישראל.

מחאה מול שגרירות ארצות הברית 

מה יחליט דרעי

ביום חמישי הקרוב תצא הכנסת לפגרת הקיץ שלה ועד אז, בתוך הלחץ של הממשלה לאשר בקריאה ראשונה את הצעת תקציב המדינה היא חייבת להעביר גם את מתווה הגז הטבעי השנוי במחלוקת.



למרות הדוח החמור של מבקר המדינה אשר חשף שורה של ליקויים בהתנהלות הממשלה סביב הדיונים עם חברות הקידוחים שהביאו למתווה המוצע ולמרות ההליך הבעייתי של השימוע הציבורי למתווה, צפויה הממשלה להתכנס עוד ביום רביעי לדיון נוסף במתווה אשר פעילי מטה המאבק נגדו מכנים "לפרוטוקול בלבד" כשלאחריו הוא יובא ללא כל שינוי לעיון חוזר של מליאת הכנסת אשר עדיין צריכה להסמיך את הממשלה לאשרו. 

עם זאת, אם יצליח רה"מ לגייס רוב למתווה עצמו במליאת הכנסת בסיועם של חברים באופוזיציה כמו מישראל ביתנו או יש עתיד (זאת בשל הימנעותם של שלושה שרים בשל ניגוד עניינים), צפוי השר דרעי להתרצות ולהשתמש בסמכותו כדי לאשר את המתווה, צעד שסירב לו עד כה. 

צילומים: אבשלום ששוני