"עברו לתחבורה ציבורית", כך המליץ היום (שני) סגן מפקד משטרת מחוז תל אביב, תת ניצב יורם אוחיון, לקראת תחילת עבודות חפירת תחנות הרכבת הקלה בתל אביב ובגוש דן.

בתדרוך שהתקיים במטה משטרת מחוז תל אביב ביפו הזהיר אוחיון שתהיה אכיפה אגרסיבית נגד רכבים פרטיים שייסעו בנתיבי התחבורה הציבורית. גובה הקנס יעמוד על 250 שקלים ו-119 שוטרים יעסקו באכיפה ובהכוונת התנועה.

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, הודיע שהעבודות של סגירת הכבישים תעשה באופן הדרגתי ופרויקט התחנות ייצא לדרך ביום ראשון בערב, ברחוב יהודה הלוי, סמוך לצומת אלנבי בתל אביב. החל מהשעה עשר בערב ייסגרו כבישים ומיום שני בשעה חמש בבוקר הנסיעה באזור תהיה על פי ההסדרים החדשים, בעקבות סגירת חלק מיהודה הלוי.

בספטמבר יהיה המבחן הגדול להסדרי התנועה החדשים אך במשטרה הבהירו כי הצפי הוא לעומסי תנועה כבדים שיגיעו עד למעטפת הרחוקה מגוש דן - כביש 4 עד מחלף אשדוד, בכביש 1 עד מחלף ענבה, בכביש 2 עש נתניה דרום, בכביש 5 עד כביש 6 ובכביש 431 עד רמלה. עוד עולה כי העומסים יגיעו בכביש 461 עד צומת בני עטרות, בכביש 471 עד נחשונים ובכביש 20 עד כביש 431.

אוחיון ציין שקיימות משמעויות רבות לעומסי התנועה הצפויים בהן טיפול באירועים בשעת חירום והמשך שיגרת חיים כמו פינוי אשפה, חלוקת דואר, ונסיעת אמבולנסים.

במסגרת ההסדרים החדשים ברחוב מקווה ישראל תתאפשר תנועה רק לכיוון מערב ורכבים יופנו לכבישים סמוכים. בר-און ציין כי מכונת החפירה הראשונה שעלותה כ-15 מיליון דולר תתחיל לפעול כמה ימים לאחר מכן בתחנת יהודה הלוי.

במסגרת השינויים בצומת הרכבת-בגין רק משני נתיבים ניתן יהיה לנסוע לכיוון מערב ושלושה נתיבים יהיו לשמאל, זאת על מנת למנוע כמה שניתן את העומסים באזור סגירת הרחוב.

השלב הבא בפרויקט, שיהיה ככל הנראה משמעותי ביותר יקרה ב-16 באוגוסט כאשר צומת מעריב תיסגר לתנועת רכבים פרטיים ותותר רק נסיעה בתחבורה הציבורית בצומת.

עוד הוחלט בצעד דרמטי שברחוב קרליבך תתאפשר התנועה רק לרכבים ציבוריים וזאת למשך כחצי שנה לפחות. התנועה לרכבים פרטיים ברחוב תיאסר. בנוסף ברחוב המסגר הוקצה נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית. כמה ימים לאחר סגירת צומת מעריב, הגשר ייהרס בפיצוץ או בפירוק.

באוגוסט יחלו גם עבודות של החפירה בדרך בגין סמוך לשדרות יהודית, אך שם לא יהיו שינויים בהסדרי התנועה מכיוון שהעבודות יתבצעו בסמוך לכביש.

היעד - תוספת של 250 אוטובוסים

במסגרת ההיערכות יחלו לפעול באוגוסט ארבעה חניוני חנה וסע בחוף תל ברוך, גני יהושע, מבוא מודיען ובאצטדיון המושבה בפתח תקווה. שיכללו 3,500 מקומות חנייה. החנייה תעלה 15 שקלים ליום ותכלול נסיעה בשאטלים ללא תשלום עד למוקדי העסקים בעיר. האוטובוסים ייצאו בכל חמש דקות.

במקביל תתוגבר תנועת הרכבות בשעות השיא בקווים מראשון לציון ומהוד השרון לתל אביב וצפויה תוספת של 4,500 נוסעים. מחודש הבא יתווספו 80 אוטובוסים להגברת התדירות בכל קווי התחבורה הציבורית, כאשר בהמשך היעד הוא להגיע לתוספת של 250 אוטובוסים.

עם תחילת העבודות ביום ראשון יוקם חמ"ל מיוחד המשותף למשטרה, למשרד התחבורה, לנת"ע ולעיריית תל אביב ויתקיימו סיורים מוגברים בניסיון לשמור על הסדר. "לקחנו כל תרחיש בחשבון ובו גם תרחיש של עומסי תנועה כבדים וקושי ביצירת דרכים חלופיות, ציין אוחיון והוסיף: "מדובר בפרויקט לאומי, מדי יום נכנסים לגוש דן כ-550 אלף כלי רכב מהם 250 אלף בשעות השיא, המטרה היא לעודד מעבר לתחבורה ציבורית לנוכח העומסים הצפויים".

אוחיון הודיע כי יתוגברו מוקדי 100 וכן יהיו מוקדים מיוחדים של חברת נת"ע. עוד הוסיף אוחיון שעל פי תכנית העבודה מאוקטובר עד דצמבר יחלו עבודות החפירה במוקדים מרכזיים נוספים בהם צומת בגין שאול המלך, צומת עלית וסמוך לצומת ביאליק ברמת גן. בהמשך יחלו עבודות גם בצומת בן גוריון-ז'בוטינסקי ברמת גן, בבן גוריון-ז'בוטינסקי בבני ברק ובצומת אהרובנוביץ'- ז'בוטינסקי בבני ברק.

העבודות אמורות להסתיים על פי התכנית ב-2021 בפרויקט שעלותו מוערכת בכ-16 מיליארד שקלים.

הקו האדום של הרכבת הקלה יחל בפתח תקווה ודרך צומת גהה וימשיך בציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן ומשם ללב תל אביב עד יפו, מיפו הקו ימשיך עד בת ים. האורך הכולל של הקו הוא 22 ק"מ והוא יכלול 10 תחנות תת קרקעיות ו-12 עיליות. הקו העילי יעבור בפתח תקווה, ביפו ובבת ים בעוד שבתל אביב, ברמת גן ובבני ברק התוואי יהיה תת קרקעי. שמונה מכונות כרייה מיוחדות יבצעו את עבודות החפירה באמצעות חברות ישראליות ובין לאומיות.

ביום ראשון יתחיל עידן חדש בתחבורה בתל אביב - שינוי סדרי עולם במערך התחבורה בתל אביב ובגוש דן שכבר כעת מתאפיין בצפיפות גדולה.