עבודות הרכבת הקלה בתל אביב ישבשו בשנים הקרובות את חייהם של לא מעט מאזרחי ישראל, אך מבחינת הכנסת, מדובר במהלך מבורך שייתן פרי בעתיד ויעזור בפיתוח הכלכלה והתחבורה ברחבי גוש דן. 



בשאילתה שהוגשה היום (רביעי) בכנסת, במעמד שר התחבורה, ישראל כץ, ביקשו חברי כנסת מהמחנה הציוני, בראשות ח"כ ישראל חסון, הבהרות לגבי התחלת העבודות ועל שיתוף הפעולה עם המשטרה בנוגע לנושא. השר כץ התייחס באריכות לשאילתה והודיע: "הפרויקט ייצא לדרך בזמן,  במלוא המרץ מיום שני. זאת התשובה והמציאות. כל השאר זה סיפורי חולדות, זה טוב מאוד לכולנו. מה האלטרנטיבה עבור הציבור? כמו שנהגו פה בהרבה מאוד דברים? לא לעשות? אנחנו בעד לעשות". 



השר כץ המשיך ואמר: "קחו לדוגמא את הרכבת הקלה בירושלים. הוציאו אותה לדרך קודמיי, נכנסתי לתפקידי והיו עבודות, אבל זה לא זז, היה מוסד מכובד של בוררות. קבלנים קיבלו כסף כדי לא להוציא את הפרויקט, אבל הבנו שחייבים להוציא אותו לדרך. אז נתנו נסיעה לטווח ארוך חינם בהתחלה, ספגנו קצת. לא היתה ברירה. כיום נוסעים בה למעלה מ-130 אלף איש ביום, יש דרישה לתוספת קרונות והרחבת הקווים. 

"אנחנו יודעים שגוש דן ותל אביב זה המרכז העסקי של מדינת ישראל. זה מקום ריכוז האוכלוסיה גבוה ביותר. אלמלא ביצוע הקו הזה, המצב היה הרבה יותר חמור בלי לעשות כלום. יש תוכניות לתוספת דיור, יש שם ביקור. הולכים לבנות שם עוד מאות אלפי יחידות, צריך לעשות מעשה ואני לא יודע לאשר מצב בצורה של היעדר ביצוע החלטות. אם הייתי מגיע להחלטה שלא צריך, לא הייתי עושה".
כץ המשיך והודיע כי הוא האחראי על משימת הבנייה המורכבת: "אני אחראי על הדבר הזה, אנחנו מתואמים עם משטרת ישראל, שלוש שנים אנחנו בתיאום והשיתוף פעולה רק הואץ בזמן האחרון. לא נכון שאין היערכות. אני מתכונן, ביום שני ליסוע עם השאטלים בבוקר. אני מוכן להמר שהאוטובוסים לא יהיו מלאים. גם הנתיב המהיר היה ריק בהתחלה. כעת צריך קומה שנייה, אנחנו מאיצים את זה עכשיו. אני מוכן להתערב שהאוטובוסים לא יהיו מלאים וייקח זמן להרגיל את הציבור.

"לאזרחים לוקח זמן להסתגל. אנחנו מאתרים עוד חניונים והלוואי והם כולם יעברו לתחבורה ציבורית. אני רוצה להדגיש שהפתרון הזה של "חנה וסע", באים לפתור את קצה הסקאלה. אף אחד לא יכול להחליף את הרכב. היה אומדן שאם 10000 כלי רכב ימצאו פתרונות אלטרנטיבים קיימים, אז התנועה תישאר פחות או יותר במצבה הלא מזהיר הנוכחי. זה לא שהיום דוהרים ברחבי תל אביב. אני מקדם תוכנית להגדלת נתיבי התחבורה הציבורית, והממשלה מוכנה לממן את הכל. ישנו גם תכנון לאוטוסטרדת אופניים"
"בעיית התחבורה היא ידועה, מימנו את המשטרה שתאכוף את הנתיבי תחבורה ציבורית, הוקצו המיליונים, אבל המיליונים נעלמו. כל שר יכול לקיים דיונים נוספים על הדברים שהוא אחראי עליהם. ברגע שראיתי שהדבר עלול להשתבש, לקחתי על זה אחריות".
כץ התייחס גם לעסקים שעלולים להיפגע: "צריך לתת להם הקלות בארנונה. כאשר ח"כ מאיר כהן היה ראש עיריית דימונה, הוא נתן לעסקים הנחות בארנונה כדי להקים עסק. היום הכללים לא מאפשרים להם, אך דיברתי עם שר הפנים ואני לוקח את זה על עצמי לעזור להם. בעלי הנכסים צריכים לזכור שאנחנו משביחים להם את העסקים. מי שרוצה להשקיע בעסקים, שיילך לבדוק את מפת הרכבות והתחבורה הציבורית".