יותר משמונה שעות אחרי שפרצה, הצליחו הערב (ראשון) כוחות הכיבוי להשיג שליטה על השריפה הגדולה באזור אבן ספיר שליד בית החולים הדסה עין כרם.
מדוברות הכבאות נמסר כי "במאבק עיקש ומתמשך ותוך כדי סיכון עצמי אדיר, השיגו לוחמי האש שליטה בשריפה".  צוותי הכיבוי יישארו בשטח במטרה לבצע פעולות כיבוי סופי וכדי למנוע את התחדשות האש בשנית. תושבי אבן ספר טרם הורשו לחזור לבתיהם.
 
השריפה השתוללה באיזור מושב אבן ספיר, אשר ממוקם באיזור ואדי עין כרם ובאיזור עין חנדק. מדובר היה בשריפה לא פשוטה, בעיקר לאור החום ששורר בחוץ בעקבות מזג האוויר. כביש מספר 1 נחסם מלטרון לירושלים, אך מאוחר יותר נפתח שוב, בתחילה רק לתנועת כלי רכב פרטיים ולאחר מכן לכל סוגי כלי הרכב.

מדובר בשריפת חורש טבעי ביישוב, אשר סיכנה את הבתים והמחסנים שבו. כל התושבים וגני הילדים פונו מהאיזור.  מספר בתים עלו באש בעקבות הלהבות. ונשרפו כליל. עובדים שנמצאים במקום גם כן עזבו את המקום מחשש לחייהם ונזק נגרם ללולים.

הכוחות, שהגיעו ממחוז ירושלים, מנו כ-40 צוותים, כשבנוסף הופעל סיוע בין מחוזי ממחוז יהודה ושומרון והגיעו עוד שני צוותים וחפ"ק, שמונה מטוסי כיבוי עם חומר מעכב בעירה הוזנקו לסייע לכוחות הקרקע וביחד איתם גם מסוק משטרתי. מטוסים נוספים הוכנסו לכוננות מיידית. בירושלים הופעלה פקודת גיוס חירום ללוחמי האש מהבית.

כוחות משטרה, מג״ב וכיבוי אש המשיכו שעות ארוכות בפעולות פינוי תושבים מבתיהם במטרה למנוע פגיעה בנפש. האש פגעה ככל הנראה בשלושה בתים במושב ומספר מחסנים, ללא נפגעים. שלושה כבאים נפגעו משאיפת עשן, אחד מהם פונה לבית החולים הדסה עין כרם שבסמוך. בנוסף, נותרו עוד אזרחים ביישוב שטרם פונו, שניסו לכבות את האש בכוחות עצמם והמשטרה התקשתה לפנותם.


היישוב אבן ספיר. בית עלה באש. צילום: רן ירקוני
מזכיר מושב אבן ספיר, חזי יצחק אמר כי: "המשטרה סגרה את האיזור, אני מקווה שלא יישרף שום דבר, אבל יותר חשוב שלא יהיו אבידות בנזק. יש נזק, הוציאו אותנו מהאיזור, קשה לי לאמוד את הנזק, אבל יש לאנשים קשיי נשימה".

גם  צוותים של המשרד להגנת הסביבה סייעו לצוותי הכיבוי שניסו להשיג שליטה בשריפת החורש המשתוללת באזור הישוב אבן ספיר. המשרד להגנת הסביבה המליץ לציבור המתגורר באזור העשוי להיחשף לעשן השריפה להסתגר בבתים ולסגור את פתחי האוורור. כמו כן, האש הביאה לשריפת מבנים בעלי גגות אסבסט ושריפתם שיחררה לאוויר חלקיקים המסוכנים לנשימה.


מטוסי כיבוי משתתפים באירוע. צילום: דוברות המשטרה