חמש שעות לאחר שוועד עובדי רשות שדות התעופה הודיע על השבתת נמל התעופה בן גוריון במהלך סוף השבוע, איום ההשבתה הוסר.



העובדים איימו לשבות מכניסת השבת ועד לצאת השבת מחר, אך כאומר האיום הוסר בעקבות התקדמות במשא ומתן עם הנהלת הרשות בסוגיית עובדי הקבלן. הצדדים הסכימו להמשיך החל מיום ראשון במשא ומתן אינטנסיבי ובינתיים, רבבות נוסעים יכולים לנשום לרווחה. 



זמן קצר לאחר הודעת הוועד על ההשבתה המתוכננת, התקיימה פגישה בין בכירים בוועד להנהלת רשות שדות התעופה, בניסיון ללבן את הסוגיות שבמחלוקת. במקביל, בהנהלת הרשות נערכו לפנייה לבית הדין לעבודה להוצאת צו למניעת השביתה. בוועד העובדים דרשו לקלוט עובדי קבלן כעובדים מן המניין ברשות ולהפסיק את קליטתם של עובדי קבלן נוספים.



ברשות שדות התעופה מועסקים כ-3,000 עובדים מן המניין וכ-700 עובדי קבלן. זאת, לעומת כ-400 עובדי קבלן בלבד לפני כמה שנים. רובם של עובדי הקבלן מועסקים בביטחון, ניקיון, גינון והסעדה. בוועד טוענים שהתופעה מתרחבת ולאחרונה אף החלו עובדי קבלן לעבוד בניקיון במטוסים. עוד נטען, שבהסכם הקיבוצי נקבע כי 240 עובדי ביטחון ייקלטו כעובדי הרשות, אך הדבר לא קרה.



"לא ייתכן שכולם מדברים על מיגור תופעת העסקת עובדי קבלן וברשות שדות התעופה מרחיבים את ההעסקה המנצלת הזאת", ציין יו"ר הוועד, פנחס עידן.



סכסוך העבודה ברשות שדות התעופה, בגיבוי ההסתדרות, הוכרז לפני כחודש וחצי. לפני כשבועיים איים הוועד להשבית את נמל התעופה לנוכח המבוי הסתום במו"מ (שמתקיים גם על דרישות בנושאים נוספים), אך בעקבות מגעים קדחתניים ההשבתה בוטלה אז.



חודש אוגוסט: תנועת שיא של נוסעים



בחודש שעבר הגיעו שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להסכמות על שיפור בתנאי העסקת עובדי קבלן המועסקים בשירות המדינה וקליטת רבים מהם. בוועד עובדי רשות שדות התעופה טוענים שיש ליישם את ההסכמות גם על נמל התעופה בן גוריון. 



ההשבתה האחרונה בנמל התעופה היתה בחודש נובמבר, לאחר שמשרד האוצר דרש לקבל מרשות שדות התעופה תמלוגים בסך חצי מיליארד שקל. לאחר התחייבות מהאוצר שמדובר בצעד חד פעמי, העובדים שבו בתום שעתיים של השבתה לעבודה סדירה.



באוגוסט קיימת תנועת שיא של נוסעים בנמל התעופה. מיום שישי בערב ועד מוצאי שבת אמורים לעבור בשדה התעופה כ-30 אלף נוסעים בכ-200 טיסות נכנסות ויוצאות. כ-13 אלף מהנוסעים אמורים לצאת לחו"ל וכ-17 אלף להגיע לארץ בטיסות הנכנסות.