בצל הפגנות נגד מתווה הגז, ההכרעה על המתווה הגיעה היום (ראשון) לישיבת הממשלה.

במקביל לדיון המתקיים בממשלה, בשעה זו מפגינים פעילי "מגמה ירוקה" ומטה מאבק הגז מול משרד רה"מ בדרישה: "ביבי תבחר - אזרחי ישראל או תשובה". המשטרה עכבה שתי פעילות בהפגנת מטה המאבק במתווה הגז המתקיימת כעת.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ששהה בחו"ל, חזר לארץ ל-24 שעות וקטע חופשה משפחתית כדי להשתתף היום בישיבת הממשלה: "אם לא יהיה שינוי של ממש בנושא הביטחון האנרגטי, אצביע נגד מתווה הגז", אמר השר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו נעביר היום בממשלה החלטה היסטורית, לא פחות מזה. ההחלטה הזאת תכניס לאזרחי המדינה, לקופת המדינה, מאות מיליארדי שקלים. הכסף הזה ילך לטובת החינוך, הבריאות, הרווחה ולצרכים לאומיים אחרים. אני רוצה לשבח את העבודה שעשה הצוות בראשות השר שטייניץ שהביא להפחתה מאוד משמעותית במחיר שהמדינה תשלם עבור הגז וגם שינויים אחרים ששיפרו מאוד את המתווה. אני מאמין שנעביר את ההחלטה ברוב גדול, ובצדק".


בנימין נתניהו ויובל שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם

נתניהו הוסיף כי אינו חושש מהביקורת: "אני לא מתרשם מהפופוליזם – זה רק פופוליזם בעיניי, אף על פי שאנשים יכולים אולי גם להאמין במה שהם אומרים, אבל המדינה זקוקה לגז. משאבי גז הולכים להיפתח באזורנו לצערי כך או כך, ואנחנו צריכים לדאוג שהמשאבים שלנו יעבדו ב'פול ווליום', ב'קיטור מלא'. אנחנו צריכים להוציא את הגז מהים. ההחלטה הזאת היא אבן דרך חשובה. אנחנו מתגברים על המכשולים צעד אחר צעד, לא יעצרו את התהליך הזה. הגז ייצא מקרקעית הים ויגיע לאזרחי ישראל, לתעשייה בישראל ולכלכלת ישראל - לטובת אזרחי ישראל".

לדברי נתניהו כל בדיקה אובייקטיבית תוכיח שהמתווה מהווה שיפור משמעותי לעומת המצב הקיים. "אי אפשר לעצור את זה. כשדבר נכון צריך להתבצע, והוא כל כך גורלי לכלכלת ישראל ולמצבה האסטרטגי של מדינת ישראל, הדבר הזה לא ייעצר. יחפשו עוד דרך לעכב, עוד תירוץ, עוד סיבה – וזה לא יעזור. המתווה הזה יעבור כך או כך, והגיע הזמן שהוא יעבור. האינטרסים האמיתיים של מדינת ישראל מחייבים את העברת המתווה הזה כמה שיותר מהר", הוסיף נתניהו.

"נתניהו שודד את הציבור הישראלי"

מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה" אמר בהפגנה כי "נתניהו שודד את הציבור הישראלי ועצוב שיתר נבחרי הציבור שלנו נותנים לזה יד. אם המתווה הזה יעבור היום בממשלה היום נוכל להכריז עליו כיום שחור לדמוקרטיה הישראלית. חונטה של מקבלי החלטות ומקורבים עתירי ממון מקבלים לבדם את ההחלטה הכלכלית הכי גדולה שהייתה למדינת ישראל. ככה לא ראוי שיתקבלו החלטות הרות גורל למשק ולחברה הישראלית. אנחנו נמשיך להיאבק עד שתקבע מדיניות הוגנת ובת קיימא למשק הגז הטבעי ולמען עתיד הוגן יותר לכולנו".
גלבוע טוען כי במתווה הגז הנוכחי אין כל חידוש. "המתווה שומר על המונופול של תשובה ונובל אנרג'י ומציע מחירים מופקעים לשוק המקומי, מחירים שמייצרים רווחי ענק לברוני הגז ומשאירים את הציבור הישראלי מרושש מנכסיו הטבעיים. במחירים המוצעים במתווה, הגז הטבעי לא יוכל להוזיל את מחירי החשמל ולהפחית את יוקר המחיה, לא יהיה אטרקטיבי למפעלים בפריפריה שזקוקים לאנרגיה זולה כמו חמצן לנשימה ולא יוכל להבטיח לכולנו עתיד טוב ובריא יותר במקום הזה".
הממשלה צפויה לאשר היום את מתווה הגז ברוב גדול, אך עם זאת, לצורך אישור המתווה נדרש אישורו של שר הכלכלה אריה דרעי (ש"ס).

דרעי הודיע כי הוא עומד על הודעתו מלפני כחודש, לפיה ישקול לחתום על סעיף 52, שעוקף את סמכות הממונה על ההגבלים העסקיים (פרופ' דיויד גילה, שהתפטר בשל התנגדותו למתווה הגז, ד.ס), רק לאחר שהמתווה יאושר בהצבעה במליאת הכנסת. 

שר הכלכלה, אריה דרעי. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90 
 
בהצבעה בממשלה צפויים שרי הליכוד והבית היהודי והליכוד לתמוך במתווה, אולם עמדתו של דרעי בנושא, כמו גם של נציגי מפלגת כולנו שמעדיפים "לשבת על הגדר", מסבכים את העברת המתווה במידה ויגיע לכנסת. 
כזכור, שניים מנציגי "כולנו" בממשלה, שר האוצר משה כחלון ושר השיכון יואב גלנט, כלל לא צפויים להצביע על המתווה, בשל ניגודי עניינים בתחום הגז. הנציג השלישי של המפלגה בממשלה, אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, הביע את התנגדותו למתווה הגז הקודם, ובממשלה מעריכים כי יש סיכוי גבוה שיתנגד גם למתווה החדש.