יום ראשון, בדרך כלל אחד הימים העמוסים ביותר של השבוע בבקרים, היה אחד מימי המבחן הראשונים של פרויקט עבודות הרכבת הקלה ונראה כי האחראים יכולים לסמן וי ראשון בדרך אל המטרה, שכן למרות סגירת צומת מעריב, הבוקר עבר ללא עומסי תנועה חריגים במרבית האזורים. 

העומסים היו בעיקר בשלושה מוקדים: ברחוב אלנבי, בין מקווה ישראל לשדרות רוטשילד, שם מותרת נסיעת רכב פרטי בנתיב התחבורה הציבורית עד השעה 10.00, בצומת דרך השלום-יגאל אלון, ברחוב יצחק שדה לכיוון מערב וכרגיל מידי בוקר, בחלק מנתיבי איילון.

לאחר סגירת צומת מעריב, ביום חמישי בלילה, כולם נערכו ל"באג" הגדול. היו שהזהירו מפני קריסת מערך התחבורה בתל אביב. אבל יום שישי עבר ללא פקקים ואז הגיע המבחן השני: יום ראשון, שגם הוא עבר בשלום.


יחד עם זאת, כולם מבינים כי זהו רק החימום לקראת המבחן הגדול, שיחל בעוד כשבועיים, בתחילת ספטמבר, כאשר תסתיים עונת החופשות ועם ישראל ישוב בהמוניו למקומות העבודה ולבתי הספר שיחלו את שנת הלימודים.

"בתקופת החופשים הפקקים הם בעיקר בנתב"ג ובדרך לאילת", אמרה בהומור סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי.
אכן, מסיור שערכתי משעות הבוקר בתל אביב, ביחד עם הצלם אבשלום ששוני, התגלה מראה של תנועה דלילה במרבית האזורים, עם עומסי תנועה נקודתיים.

שוטרים שהוצבו ברחוב החשמונאים ובדרך בגין, לא אפשרו נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי התחבורה הציבוריים. אבל הפעם השוטרים הסתפקו בהכוונה ובאזהרה. בהמשך יגיעו גם הדו"חות. רבים מהנהגים עדיין נראו מבולבלים וחיפשו דרכים חלופיות, שישמשו אותם בשנים הבאות.

גם ההסתגלות למציאות החדשה עדיין נמשכה. "היו צריכים להיות סימונים ימינה – מדרך בגין לרחוב 1274, היכן שנמצא חניון גדול, אבל עדיין אין סימונים. בבוקר שוטרים עוד לא אפשרו לכלי רכב לפנות לרחוב הקטן, אבל אחר כך התנועה התאפשרה, אבל נהגים רבים עדיין אינם מודעים שאפשר לפנות ימינה ואנחנו מחכים לסימונים", סיפר אפי, המפעיל את החניון היכול להכיל כאלף מקומות חנייה.


הסדרי תנועה חדשים באזור גשר מעריב. צילום: אבשלום ששוני

ברחוב נחמני, שהפך לעורק תנועה מרכזי, למגיעים מדרך בגין, התלוננו תושבים שקטנועים נוסעים על המדרכות. "הכביש הצר עמוס בכלי רכב וקטנועים נוסעים על המדרכה. זה מסוכן ועלול להיגמר באסון", התריע אמנון, תושב האזור.

גם תנועת הולכי הרגל ברחובות קרליבך ודרך בגין, באזורים הנושקים לצומת מעריב ולרחוב יהודה הלוי שבחלקו נסגר לפני כשבועיים לתנועת כלי רכב בשל העבודות – היתה דלילה יחסית. בבתי הקפה ניתן היה למצוא ללא קושי מקומות ישיבה ובעלי העסקים חוששים מפני הצפוי.

על חלק מהווטרינות נתלו שלטי מחאה - "ישראל כ"ץ דורס לנו את הפרנסה" ובעלי העסקים דורשים לקבל פיצוי מהמדינה. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) כבר הבטיח לפעול לאחר תום פגרת הכנסת לחקיקת חוק למתן פיצויים לבעלי עסקים שייפגעו בשל העבודות.

בחברת נת"ע הגיבו בבוקר בסיפוק על התנועה הזורמת באופן יחסי, אבל כמה "פיקים" של עומסי תנועה מדליקים נורות אדומות לקראת ספטמבר.
הבעיה המהותית ביותר היא בצומת דרך השלום-יגאל אלון. רבים מהנהגים שנסעו דרך רחוב יצחק שדה וצומת מעריב ללב תל אביב, נאלצים כעת להגיע למרכז העיר דרך מחלף השלום ורחוב קפלן.

להבי הזכירה שבעבר היתה תכנית להקמת מחלף עילי בצומת השלום-יגאל אלון והביעה משאלה שהליכי קידום התכנית יואצו. "מחלף השלום יביא לפתרון העומסים, אבל מדובר בפתרון לטווח יותר ארוך ובינתיים, צריך להתמודד עם הפקקים באזור", היא ציינה.

ברחוב אלנבי, לפונים ממקווה ישראל לשדרות רוטשילד נראו עומסים כבדים בשעות הלחץ של הבוקר. "רק משעה 10.00 הנתיב מיועד לתחבורה ציבורית. הכוונה היא לאפשר לבעלי רכבים פרטיים להגיע למקומות עבודתם", הבהירה להבי. בנתיבי איילון היו גם הבוקר עומסי תנועה, אבל הם אופיינים לשעות הלחץ של הבוקר ואחה"צ בכל ימות השנה.

בניסיון לעודד יותר נהגים לעבור לתחבורה ציבורית, תוגברה תנועת הרכבות והחל הליך תגבור צי האוטובוסים בגוש דן. אבל בתחנות אוטובוסים מרכזיות נראו בבוקר נוסעים רבים הממתינים בצפיפות זמן ממושך. המראות בלטו בתחנות בדרך השלום, מול מסוף הרכבת, שם המתינו רבים בחום הכבד לתחבורה הציבורית.

לעומת זאת, בחניוני החנה-וסע המיוחדים שהוקמו לקראת תחילת עבודות חפירת הקו האדום של הרכבת הקלה, התנועה היתה דלילה. חניון גני יהושע היה שומם והחנו בו עשרות בודדות של מכוניות. "הפחידו את האנשים לא להיכנס לתל אביב", העריך עובד בחניון.

נתיב תחבורה ציבורית בעקבות הרכבת הקלה. ציעלום: אבשלום ששוני

אכן, עובדים במשרד עורכי דין ברחוב יהודה הלוי, נראו מאושרים מסגירת חלק מהרחוב הסמוך למשרדם. "אני לא זוכרת הגעה כל כך מהירה למשרד. הפקקים מתחילים מערבית יותר ולנו זה דווקא טוב", סיפרה עובדת במשרד. בימים הקרובים יימשך המעקב אחר הסדרי התנועה החדשים, לקראת השלב הבא: ה-1 בספטמבר.

בינתיים, בחברת נת"ע נערכים לקראת הריסת גשר מעריב. במהלך השבוע, יוחלט בתום דיונים עם המשטרה, אם לפוצץ את הגשר תוך חמש שניות, או לבצע את החלופה של הריסתו בשלבים. השלב הראשון בגשר נהרס, כאשר נוסרה הרמפה המובילה אליו מכיוון צפון.
במשטרה חוששים מפני המונים שיגיעו לצפות ברגע ההיסטורי של פיצוץ הגשר, שהריסותיו אמורות להתפנות בתוך 48 שעות. הפיצוץ יחסוך זמן, אבל השיקול הבטיחותי יחרוץ את החלופה שתיבחר. ההערכות הן שאם תוצג תכנית שתיצור "שטח סטרילי" ברדיוס רחב מגשר מעריב – ינתן ההיתר להריסתו בפיצוץ.

בתוך כך, נמשכות ההכנות לקראת השלבים הבאים של סגירת צמתים בתל אביב ורמת גן. עד סוף 2015 יחלו עבודות חפירת התחנות בצומת בגין-שאול המלך, בצומת בגין-שדרות יהודית (שם לא יהיו שינויים בהסדרי התנועה), בצומת ארלוזורוב (השינויים יהיו מינוריים), בצומת עלית, ברחוב המקביל לז'בוטינסקי-ביאליק ברמת גן לכיוון מזרח ובצומת ז'בוטינסקי-בן גוריון וז'בוטינסקי-אהרונוביץ בבני ברק.

הקו האדום של הרכבת הקלה הכולל 22 קילומטרים, יהיה עילי לאורך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן ותל אביב. לעומת זאת, בפתח תקווה, יפו ובת ים, הקו יהיה עילי.
 
על פי התכנית הקו האדום יחנך באוקטובר 2021. אבל בחלק מהמקומות הצמתים ייפתחו שנים ארוכות לפני כן. צומת מעריב ייפתח לתנועת כלי רכב בעוד כשלוש וחצי שנים. הצומת יהיה בהמשך משוקע, בדומה בגין-קפלן. העבודות בעומק תחנת הרכבת הקלה בצומת, שתהיה בעומק של 40 מטרים, ואשר תהווה צומת בין הקו האדום לקו הירוק המתוכנן (בין ראשון לציון להרצליה) יימשכו עוד שלוש שנים.