דוח חדש של עמותת אור ירוק מצייר תמונה עגומה באשר לבטיחות הדרכים בסביבות מוסדות הלימוד בישראל.

הדוח מתבסס על בדיקת מתנדבי אור ירוק בכ־280 מוסדות חינוך בכ־70 רשויות מקומיות, ובחן בין היתר את הימצאותם של מעברי חצייה, של פסי האטה ושל מפרצי חניה להורדת תלמידים.
 
מהדוח עולה כי בסביבת כל בית ספר שני בישראל (59%) אין פסי האטה או שהם אינם תקינים. ב־48% ממוסדות החינוך אין סימון של מעבר חצייה בכניסה אל בית הספר או שהוא מחוק ודהוי. ב־40% ממוסדות החינוך אין תמרורים המתריעים כי יש ילדים בדרך או שאינם תקינים. ב־25% ממוסדות החינוך מעקה הבטיחות אינו קיים או שאינו תקין. ב־29% ממוסדות החינוך אין מפרץ להורדת תלמידים או שאינו תקין. 
 
הורים רבים מודעים למפגעי הבטיחות שנמצאים סמוך לבית הספר שבו ילדיהם לומדים. אחד מהם הוא יו"ר ועד ההורים בבית הספר ממד הר נוף בירושלים, ישראל אליסף. לדבריו, "בכניסה לבית הספר אין מעקות בטיחות לאורך המדרכה, ה'במפרים' בכביש נמוכים מאוד וגם אין קו הפרדה רצוף בין הנתיבים". 
 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "במקום בוצעה בדיקה שמצאה כי ביציאה מבית הספר קיימים מעקות בטיחות כנדרש. פסי האטה המצויים במקום תקניים ולא ניתן להגביהם, כך גם לגבי הקמת גדר הפרדה באזור שאינו עומד בתקני התחבורה הנדרשים לשם כך".

"אמצעי בטיחות בסיסיים וזולים שיכולים להציל חיים"
 
בגני תקווה התלוננו ההורים כי סמוך לבתי הספר ישנם מעברי חצייה מטושטשים, תמרורי אזהרה מחוקים ורמזורי אזהרה שבורים לצד מעברי חצייה. "רק לפני כמה שבועות נפגעה נערה שחצתה במעבר חצייה מחוק ושברה את האגן", סיפר יו"ר הנהגת ההורים העירונית, יניב שחר.

ממועצת גני תקווה נמסר: "כבכל שנה המועצה מפעילה תוכנית לצביעת מעברי חצייה טרם פתיחת שנת הלימודים. פרט לסימונים שחלקם טושטשו, בכל מעברי החצייה יש אורות מהבהבים. המקרה הספציפי הנדון הוא מקרה מורכב שנגרם בשל מגוון סיבות שאותן אנו נמנעים מלפרט בשל צנעת הפרט".
 
הורי תלמידי בית הספר גלי עתלית בעתלית הודיעו למועצת חוף הכרמל כי לא יפתחו את שנת הלימודים בשל אי סיומן של תשתיות התעבורה בדרך לבית הספר החדש. ועד ההורים אף דורש הסעות לילדים בשל הדאגה לביטחונם. במועצה האזורית חוף הכרמל מסרו בתגובה כי "עד 31 באוקטובר נעמיד הסעה למבנה החדש. בזמן זה נכיר את מסלולי ההליכה ונתרגל אותם". 
 
על פי נתוני עמותת אור ירוק, בכל שנה נפגעים בממוצע כ־3,500 ילדים בתאונות דרכים וכ־40 נהרגים. נתונים אלה מציבים את ישראל במקום הראשון בקרב המדינות המתקדמות בשיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים. בשנת הלימודים החולפת נהרגו בתאונות 28 ילדים ובני נוער (בגיל 19־5).
 
מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב אמר: "מדובר באמצעי בטיחות בסיסיים וזולים שיכולים להציל חיים. האחריות של ראשי הרשויות היא לוודא כי כל מוסדות החינוך מוכנים לפתיחת שנת הלימודים".