סופת האבק "הכבדה והמזהמת ביותר שנמדדה בעונה זאת ב-15 השנים האחרונות", כך הגדירו במשרד להגנת הסביבה את האובך הכבד שפוקד היום (שלישי) את ישראל. 



עם גיבוש תמונת הנתונים שהלכה והחמירה לקראת שעות הערב, אף הדגישו במשרד כי אירוע מסוג זה נחשב חריג מאד לתקופה זו של השנה. 



אם בשעות הבוקר זיהום האוויר היה נחלתם של אנשי ההרים ופנים הארץ, הרי שאחר הצהרים דווח כבר על ערכי זיהום גבוהים שנמדדים בכל תחנות ניטור האוויר הפרוסות ברחבי הארץ, כשהבירה ירושלים עדיין מובילה במדד הזיהום. 



מומחים במשרד להגנת הסביבה אף אינם פוסלים קשר בין התופעה החריגה כל כך לעונה, שמקורה בזרימות אוויר נדירות, לתופעת הרס האקלים  ההדרגתי כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, שעל פי מדעני האו"ם צפויה לייצר עוד ועוד תופעות קיצוניות במזג האוויר כבר בשנים הקרובות. 



ההנחיה לאוכלוסיות רגישות: הימנעו משהייה באוויר הפתוח 

בעקבות הסופה, יצאו היום משרדי הגנת הסביבה והבריאות בהנחיה חדשה לציבור, והמליצו לאוכלוסיות רגישות להימנע משהייה באוויר הפתוח.

בהודעה מטעמם נכתב: "המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות, ממליץ לאוכלוסיות רגישות להימנע משהייה מחוץ לבית באזורים הבאים - רמת הגולן, גליל עליון, גליל תחתון, ירושלים, גוש עציון, בקעת הירדן, נגב מזרחי והערבה. זאת בשל ריכוזי חלקיקים באוויר העולים פי חמש ויותר מערך ההתרעה, ערך שיש בו חשש לבריאות הציבור. מדובר בחולי לב ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון".
האובך הכבד שפוקד את רחבי ישראל החל משעות הבוקר, מלווה בעומס חום כבד ורמה חריגה של זיהום אוויר.
זיהום האוויר נותן אותותיו ופוגע בחולים הסובלים מבעיות נשימה. במרכז הרפואי זיו בצפת מטופלים החל מאמש 30 חולים כרוניים ואסתמטיים הסובלים מבעיות נשימה.

"זה לא חול, זה זיהום": המומחית שמספרת מה בדיוק אנחנו נושמים היום

 
חדר המיון במרכז עמוס באופן חריג משעות הבוקר ומטפל גם מקרים של חולים שהגיעו עם תסמינים של קוצר נשימה ושיעול, וחולים עם מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD). מתוכם, אושפז חולה אחד במצב קשה מאוד במחלקה לטיפול נמרץ נשימתי והמטופל השני אושפז מצב קשה במחלקה פנימית. 
למיון הילדים במרכז הרפואי הובא על ידי מד"א תלמיד כיתה א' בן שש וחצי עם קשיי נשימה, שלאחר בדיקות טופל בחמצן וצפוי להישאר במעקב במחלקת ילדים. 

חוף הים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
בין המטופלים במיון עם קשיי נשימה, יעקב ולד, בן 80 מקיבוץ שמיר, שבתו עינת לוי, העובדת כאחות בקיבוץ, העניקה לו סיוע ראשוני ופינתה אותו לחדר המיון. לצוות הרפואי סיפר ולד: "הלכתי לישון כאשר חלונות הבית פתוחים. ב-4:00 לפנות בוקר התעוררתי עם קוצר נשימה קשה והזעקתי את בתי שתסייע לי ולאחר שהמצב החמיר נסענו לבית החולים. אני אדם פעיל, צועד ושוחה ולמרות זאת האובך השפיע עליי". 
כאמור, על כלל האוכלוסייה, ובמיוחד אנשים הנמצאים בקבוצות סיכון, מומלץ להישאר במקומות סגורים וממוזגים ולהימנע ממאמץ פיסי. בכל מקרה של קשיים בנשימה או התדרדרות במצב הבריאותי עקב תנאי מזג האוויר, יש לפנות בהקדם לגורם רפואי לצורך הערכת מצב ומתן טיפול רפואי כנדרש.
האובך הכבד ששורר הבוקר ברחבי ישראל הוא תוצאה של סופת אבק שהגיעה אלינו מסוריה. בניגוד לרוב תופעות האובך המוכרות בעיקר מעונות מעבר שמקורן במדבריות צפון אפריקה, הפעם מדובר לא רק במקור אחר אלא גם בתנאים אטמוספריים המעודדים זיהום אוויר.
ברמות הזיהום שמביא עמו האובך הנוכחי הוא חריג. האזורים המזוהמים ביותר הם דווקא הגליל, הנגב וירושלים. בבירה נרשם ערך של למעלה מ-8000 מיקרו גרמים של זיהום. לשם השוואה כמות המזהמים הממוצעת באוויר ביום בהיר היא 60 מיקרו גרמים. מדובר בערך שהוא למעלה ממאה פעמים מעל הממוצע.

יעקב ולד בבית החולים. צילום: באדיבות המרכז הרפואי זיו