האובך הכבד ועומס החום השורר בכל רחבי הארץ ביממה האחרונה, הביאו עמם היום (רביעי) גם עליה של עשרות אחוזים בפניות למד"א ובכמות הנפגעים בשל מזג האוויר.



החל משעות הבוקר המוקדמות אתמול ועד היום, העניקו צוותי מד"א טיפול רפואי ללמעלה מ- 632 בני אדם, בהם למעלה מ-374 בני אדם שסבלו מקוצר בנשימה ומהתקפי אסטמה, למעלה מ-83 בני אדם שהתעלפו ולמעלה מ-175 בני אדם שסבלו מהחמרה של מחלות לב.



מדובר בעליה משמעותית של עשרות אחוזים. בהשוואה לדוגמא, בתאריך ה-15 ליוני נרשמו במד"א קריאות ל-109 בני אדם שסבלו מקוצר בנשימה ומהתקפי אסטמה, 59 בני אדם שהתעלפו, ו 98 בני אדם שסבלו מהחמרה של מחלות לב.



מנכ"ל מד"א אלי בין, התייחס לאירועים: "במד"א ממשיכים לשמור על כוננות בעקבות האובך וגל החום הכבד. על מנת להימנע מפגיעות בנפש, אני שב ומבקש מהציבור הרחב להישמע להמלצות, לשים לב לאוכלוסייה הפגיעה יותר, הקשישים, הילדים והתינוקות, להרבות בשתייה ולהימצא במקומות מוצלים וממוזגים".



ארגוני הסביבה: לקחת אחריות על משבר האקלים



במקביל לכך, פעילים של ארגוני הסביבה יוצאים נגד הממשלה נוכח החרפת קיצוניות מזג האוויר בשל התחממות כדור הארץ, על הזנחת התחייבויותיה הבינלאומיות בנושא צמצום פליטת גזי החממה והמשך השימוש בפחם מזהם לייצור חשמל. בשל כך, התקיימה בתל-אביב ההפגנה, בה פעילים הציגו את פרצופיהם השרים, כשהם הטובעים במפלס מי הים העולה בגלל אפקט החממה.




ההפגנה היום בתל-אביב. צילום: מגמה ירוקה



כמו כן, ארגון "מגמה ירוקה", יזם היום קריאה לנשיא המדינה ראובן ריבלין להשתתף בוועידת האקלים בסוף נובמבר, ולרתום את ישראל להתחייבות קונקרטית בנושא הפחתת פליטות המזהמים. אלי בריף, מוביל המאבק במשבר האקלים מטעם מגמה ירוקה אמר כי "הגיע הזמן לקחת אחריות ולנקוט בצעדים ממשיים על מנת לצמצם אותו ולהיערך אליו. יש צורך לאשר תכנית שאפתנית להפחתת פליטות גזי החממה בלפחות 30% תוך 15 שנה ולעצור את התעשיות המזהמות ברחבי הארץ".



מוקדם יותר, ארגון גרינפיס התייחס לשבירת שיאי צריכת החשמל היום והתריע כי "המשך השימוש בעיקר בפחם המזהם על ידי חברת החשמל כחומר גלם לייצור (דבר שהוביל לירידת מחיר החשמל השבוע בגלל הוזלת הפחם בעולם-י"ב) יוצר מעגל איוולת של 'תרומה' להגברת פליטות גזי החממה של ישראל". 



מהארגון נמסר כי "עוד שיא ביקוש נשבר, ועוד אחד לפנינו, ובינתיים אנחנו תורמים עוד מעלה לשרב הבא בשימוש בפחם, בגז ובאנרגיות מזהמות שרק מחריפים את ההתחממות הגלובלית. ייצור החשמל ממקורות מזהמים רק מדרדר אותנו לחום האימים הבא ולאירוע מזג אוויר קיצוני עתידי. רק שימוש באנרגיית שמש נקייה יוציא אותנו ממעגל הקסמים השלילי ויהווה צעד מנע לחום הקיצוני".