האם מבנה קבורה גדול שנחשף לאחרונה על ידי רשות העתיקות ותושבים מאזור מודיעין הוא קבר המכבים האמיתי? בשבועות האחרונים התנהלו חפירות ארכיאולוגיות בניסיון לאתר את מיקומו האמיתי של קבר המכבים.

לפי המקורות, המכבים - מתיתיהו החשמונאי וחמשת בניו, מהעיר מודיעין הקדומה, הנהיגו את המרד בשלטון היווני, והיו אחראים על טיהור בית המקדש השני מטומאה.
קבר המכבים תואר בשני ספרים עתיקים בני כאלפיים שנה: ספר מכבים וקדמוניות היהודים, שנכתבו על ידי יוסף בן מתיתיהו. הקבר תואר כמבנה מרשים, גבוה, מוקף עמודים, צופה אל הים, עשוי אבנים משובחות, ומקורה במעין פירמידות. 

סמיכותה של חורבת הגרדי לכפר הערבי אל-מידיה, והדימיון בין שם הכפר למודיעין הקדומה, משכו אליו לפני כ-150 שנה ארכיאולוגים וסקרנים. חלקם תיעדו את האתר ברישומים וציורים, ומקצתם אף הצליחו לבצע בו חפירות. אלה, חשפו מבנה קבר מרשים הנישא על אומנות אדירות, שהחזיקו לוחות אבן ענקיים, ומעליהם, ככל הנראה, היתה קומה שנייה. בתחתית המבנה התגלו כוכי קבורה מפוארים.
את ההתלהבות צינן ארכיאולוג צרפתי בשם שארל קלרמון-גאנו. חפירותיו באתר חשפו ברצפת כוכי הקבורה פסיפסים, ועליהם עיטור צלב. בעקבות כך, הוא קבע נחרצות, כי ייעודו של המבנה עלום, ואופיו נוצרי. הוא הוסיף כי "ייתכן שמבנה זה נבנה על ידי הנוצרים כדי להנציח את מקום קבורתם של הקדושים המכבים, שכן אלו היו קדושים עילאיים בעיני הנצרות.
לאחרונה החליטה רשות העתיקות, בצעד חריג, לצאת למסע חיפוש בעקבות קבר המכבים, במטרה לפצח אחת ולתמיד את חידת המקום, וזאת בעזרת כלי מחקר מודרניים. גילוי שכזה הוא ללא ספק בעל משמעות לאומית ומחקרית מהדרגה הראשונה. 
בשבועות האחרונים אותר מבנה הקבר המפואר, והוא נחפר בשנית בסיועם של תושבים רבים ממודיעין ומיישובי חבל מודיעין.
לדברי עמית ראם ודן שחר, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, הראיות הארכיאולוגיות המצויות בשלב זה עדיין אינן מספקות לקבוע, כי זהו אכן מקום קבורתם של המכבים.