נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הערב (שישי) לראשונה לגל הטרור והפיגועים בישראל ובשטחים והדגיש כי זכותה של ישראל להגן על עצמה.



אובמה אמר כי הוא מודאג מאירועי האלימות כלפי חפים מפשע וכי על שני המנהיגים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה בנימין נתניהו, להימנע מאמירות שעלולות להחמיר את המצב.



כמו כן התייחס הנשיא האמריקאי למו"מ הישראלי-פלסטיני והבהיר כי שרי החוץ ג'ון קרי והילרי קלינטון השקיעו בכך מאמצים רבים, שלא נשאו פרי.



במקביל לכך, מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשניים סיכמו כי ינסו להיפגש בימים הקרובים, סביב הגעתו הצפויה של נתניהו לברלין ביום רביעי לפגישת עבודה עם הקנצלרית אנגלה מרקל.



קרי אמר כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה נגד כל אלימות כלפי חפים מפשע, בעיר העתיקה בירושלים ובכל מקום. עוד אמר קרי כי הפלסטינים חייבים להפסיק את ההסתה וכי הנשיא אבו מאזן חייב לגנות את האלימות בקול רם וברור. 


נתניהו ציין בפני קרי שהאלימות הפלסטינית נובעת באופן ישיר מהסתה שקרית של הרשות הפלסטינית ובראשה אבו מאזן, של החמאס והתנועה האסלאמית בישראל סביב הר הבית.


צפויים להיפגש בגרמניה, קרי ונתניהו, ארכיון. צילום: רויטרס

דיון חירום באו"ם

שיחת קרי ונתניהו התקיימה במקביל לדיון חירום שנערך במועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק, בעקבות המצב הביטחוני בארץ. בפתח כינוס מועצת הביטחון, שגריר ישראל באו"ם דני דנון ערך מסיבת עיתונאים ראשונה במסגרת תפקידו ואמר: "אנחנו לא צריכים עוד דיון כללי של מועצת הביטחון על המצב. מה שאנחנו באמת צריכים זה דיון חירום על ההסתה הפרועה של אבו מאזן, שמעודדת את נחשול הטרור נגד אזרחי ישראל."
 
"רק אתמול ראש ממשלת ישראל שוב הכריז שישראל מוכנה לחדש את המשא ומתן הישיר עם הפלסטינים ללא תנאים מוקדמים, על מנת להחזיר את השקט לאזור. כיצד הפלסטינים הגיבו? במקום לנסוע 20 דקות מרמאללה לירושלים, הם שוב בחרו להתחמק ממשא על ידי פניה למועצת הביטחון", אמר השגריר.
 
דנון הציג כרזה פלסטינית המתארת את הדרכים היעילות ביותר לבצע פיגוע דקירה נגד יהודים, והוסיף: "במקום לחנך את ילדיהם על ערכי השלום והסובלנות, ההנהגה הפלסטינית מנהלת בית גידול למחבלים. החינוך המסית מבית היוצר של הרשות הפלסטינית מייצר דור שלם של ילדים מחבלים."
 
בנוגע למצב בהר הבית, דנון אמר: "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו, ולא תסכים להצבת כוחות בינלאומיים בהר הבית, שרק תפר את הסטטוס קוו השורר מזה עשרות שנים. ההיסטוריה מוכיחה הוכיחה לנו שבכל פעם שההנהגה הפלסטינית נמנעה מלקבל החלטות קשות, היא בחרה להסית ולהפיץ שקרים בנוגע להר הבית".