המרכז הבינתחומי בהרצלייה, המרכז האקדמי רופין, והמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן ,אלו המוסדות שזכו לציון הגבוה ביותר,  (בסולם 1-5 דורגו בסביבות ה-4 נקודות ) בסקר איכות ההוראה של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות (2015). מבין האוניברסיטאות, רק האוניברסיטה הפתוחה נכללת בעשירייה הראשונה. אחריה, הטכניון במקום ה-20, ואוניברסיטת אריאל במקום 23. אוניברסיטאות חיפה, תל אביב והעברית נמצאות במקום 29-31 בהתאמה. ואוניברסיטת בן גוריון במקום אחד לפני אחרון (35). 



התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל מפרסמת את נתוני סקר הסטודנט, זו השנה השישית במספר. הסקר נערך מידי שנה עבור התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות ע״י מכון ׳מאגר מוחות׳ והשתתפו בו למעלה מעשרת אלפים סטודנטים, ממרבית מוסדות הלימוד בארץ. 
 
הסקר בחן את שביעות רצון הסטודנטים מהלימודים האקדמאים בתחומים רבים, ביניהם רמת הקורסים, טיב הוראת המרצים והמתרגלים, תכנית הלימודים לתואר והתנאים הפיזיים המוצעים במוסדות השונים. הסטודנטים התבקשו לדרג את דעתם בתחומים אלה בציונים שבין 1 ל-5.
 

תוצאות הסקר


מהסקר עולה כי סטודנטים שלומדים באוניברסיטאות ובמכללות המתוקצבות פחות מרוצים, דירוג שביעות הרצון נמוך באופן משמעותי מהמכללות הפרטיות, בכל אחד מהתחומים שנבדקו. עובדה זו מעלה תמונת מצב מדאיגה, לפיה סטודנטים שלהם משאבים גבוהים יותר, אשר יכולים לממן לימודים במוסדות לימוד לא מתוקצבים, מרוצים יותר מאיכות ההוראה ומקבלים מרצים איכותיים יותר, תכניות לימוד מעשירות יותר וטכנולוגיות הוראה מתקדמות יותר.

הגודל קובע?
 
כמו כן, הסטודנטים נתבקשו לדרג את סביבת הלמידה: תנאים פיזיים בקמפוס, שירותי מזכירות, דאגה לרווחת הסטודנט ושירותי מחשוב ותקשורת – הציון הממוצע היה בינוני-סביר. 
 
הגודל כן קובע? המרכז האקדמי שלם, בו לומדים פחות מ-200 סטודנטים זכה לדירוג גבוה ביותר (אך לא נכלל בהשוואה, בשל גודלו). גלעד ארדיטי, יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות: ״בעידן בו הכול זמין ונגיש לנו במרחק של חיפוש בגוגל, דרך העברת הידע והאתגר בלימודים הופכים להיות קריטיים, חלק גדול מהמוסדות האקדמיים לא השכילו להתקדם לאמצעים מודרניים.

בניגוד כמעט לכל דבר אחר בחיינו  לא השתנו במיוחד שיטות ההוראה במאה השנים האחרונות. הסטודנטים כיום מחפשים טכנולוגיות למידה חדשניות שמציעות מעורבות גבוהה יותר של הסטודנט כך שירגיש שהוא חלק אינטגרלי ומשמעותי מהשיעור - הגיע הזמן ללמוד ללמד"/
 
תגובת ועד ראשי האוניברסיטאות: "שביעות הרצון מההוראה משקפת, מטבע הדברים, מרכיבים רבים ולוקחת בחשבון גם את מידת הקושי בלימודים, העומס והדרישות מהסטודנט. דרישות אלו גבוהות יותר באוניברסיטאות מעצם היותן מוסדות המחקר המובילים במדינה מה שודאי משפיע על תוצאות הסקר. הסטודנטים המתחילים היום את לימודיהם באוניברסיטאות, הם העתודה האקדמית והמחקרית ועתידה של מדינת ישראל. אנו מברכים את הסטודנטים בברכת שנת לימודים מוצלחת מאתגרת פוריה".

פרופ' משה כהן אליה, נשיא המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, אשר ממוקם במקום השלישי בסקר שביעות הרצון, מסר בתגובה: "ראשי האוניברסיטאות צריכים לשאול עצמם מדוע הסטודנטים הישראלים מצביעים ברגליים ובוחרים ללמוד במוסדות הבלתי מתוקצבים אשר מעניקים להם את היחס הטוב ביותר. הסקר מעיד על כך, כי האוניברסיטאות מקובעות בעבר ועל כן סטודנטים כיום בוחרים ללמוד במוסדות בלתי מתוקצבים, המתאפיינים בחדשנות ומתאימים עצמם לאתגרים של המאה ה-21".

באוניברסיטת בר אילן הביעו שביעות רצון מהמיקום של האוניברסיטה בסקר איכות ההוראה בתוך אוניברסיטאות המחקר - מקום 26, לפני חיפה תל אביב והאוניברסיטה העברית.