יום העוני הבינלאומי המצוין היום (שלישי) טומן בחובו גם בשורה חיובית: על פי תחזית הביטוח הלאומי, בשנים הקרובות יחול שיפור דרמטי במצבם של העניים בישראל, כל עוד ייושמו במלואן חלק ממסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני המופיעות בתקציב המדינה.



דוח הביטוח הלאומי שהגיע לידי "מעריב־השבוע" יחולק הבוקר לחברי הכנסת שישתתפו בישיבות מיוחדות שייערכו היום יחד עם קואליציית הארגונים החברתיים. כותבי המסמך מציינים חמישה צעדים עיקריים מתוך תקציב המדינה שהכנסת עתידה לאשר בחודש הבא שצפויים להשפיע באופן דרמטי על מדדי העוני ואי השוויון בהכנסות. בין צעדים אלה אפשר למצוא את הכוונה להגדיל את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים וקצבאות הילדים, את יוזמת מענק החיסכון של הממשלה ואת הכוונה להפחית את המע"מ.



בכל הנוגע להגדלת קצבת השלמת ההכנסה לקשישים, טוענים עורכי המחקר כי אם ההחלטה תיושם, תחול ירידה מיידית של 13% בתחולת העוני בקרב קשישים נזקקים וירידה של 17% בחומרת העוני. הגדלת קצבאות הילדים ותוספת מענק החיסכון עתידה להביא לירידה של 6.4% בחומרת העוני בקרב משפחות מרובות ילדים עד 2018. השינויים הנוגעים לכלל האוכלוסייה, כמו הפחתת המע"מ באחוז אחד, יביאו לירידה צפויה של בין 1.4% ל־1.7% בתחולת העוני בקרב משפחות.




מתוך תערוכת העוני. ״משתכרים שכר חרפה״. צילום: רן מלמד


"במצטבר, הצעדים צפויים לגרום להפחתת תחולת העוני של משפחות בסדר גודל של 6% עד 14%, כאשר עיקר השינוי יתרחש בסוף התקופה (2018)", מסכמים חוקרי הביטוח הלאומי דניאל גוטליב, נתנאלה ברקלי ואורן הלר. "הצעדים, אם יתבצעו במלואם, יביאו גם לשיפור בעומק העוני, דהיינו בפער הממוצע בין קו העוני לבין ההכנסה הפנויה של המשפחות שחיות בעוני, בסדר גודל של 2% עד 8%".



ח"כ אלי אלאלוף, שעמד בראש הוועדה הציבורית למאבק בעוני והיום מכהן כיו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אמון כעת על יישום המלצותיו אל מול שר האוצר ויו"ר מפלגתו, משה כחלון. בשיחה עם "מעריב־השבוע" מתייחס אלאלוף לתחזית הביטוח הלאומי ולטענות הארגונים החברתיים ולפיהם תקציב 2016 מיישם רק חלק קטן מההמלצות: "היישום של מסקנות הוועדה הציבורית שבראשה עמדתי אכן לא מספיק גם בתקציב שעליו נצביע בחודש הבא, אני מודה. ההסכמים הקואליציוניים האחרים צמצמו את מרחב התמרון שלנו, אבל אסור לשכוח שרק בקצבאות הילדים והשלמת ההכנסה לקשישים אנחנו משקיעים כמעט שלושה מיליארד שקלים, שזה סכום אדיר, ועוד כמיליארד שקלים יחולקו בין כמה סעיפים כמו דיור ציבורי ורווחה".



על הסיכוי שמשבר ביטחוני יחייב גם קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה ובתקציבים החברתיים אומר ח"כ אלאלוף: "אם יצטרכו לעשות תיקונים בגלל מצב ביטחוני הם יעשו, כי פיקוח נפש דוחה כל תיקון חברתי ואסור לנו לשכוח את זה. אבל לאור המחויבות של שר האוצר לנושאים האלה, וגם של ראש הממשלה להסכמים, אני אופטימי. גם במהלך שנת התקציב ניאבק אם צריך".




ח״כ אלאלוף. ״ניאבק אם צריך״. צילום: יח"צ


מכסא יו"ר ועדת העבודה והרווחה מתבונן ח"כ אלאלוף על הנוסחה שהציגה הוועדה הציבורית בראשותו לממשלה הקודמת והוא דבק בה גם היום: "הנוסחה שהצגנו פשוטה. אם נדבוק בתוכנית אז בתוך עשר שנים העוני ירד ב־11% עד 12%. עוני לא יחוסל לעולם. תמיד יהיו עניים, אבל אם כמה מערכות שצריכות להתגייס כדי לצמצם אותו ימשיכו בדרך הזאת, נצליח. שלא כמו בעשור הקודם שהנושא הוזנח בצורה קיצונית".



״אנשים שקופים"

במסגרת יום העוני הבינלאומי תתפרסם גם תערוכה המציגה את הפנים המטרידות של היקף העוני בישראל. מדובר בתערוכה אינטרנטית שיזמה עמותת ידיד, המעניקה סיוע לשכבות החלשות בחברה הישראלית כדי "לנסות ולהציג בתמונות את הפנים של אנשים החיים בעוני ואת הפנים של אלו, שאם לא ניזהר, עלולים להגיע לשם".



"אנשים שקופים", נקרא אוסף הצילומים אשר יישלח עד סוף השבוע לתיבות הדואר האלקטרוני של כל השרים, חברי הכנסת, פקידי ממשל בכירים, עיתונאים, ראשי ערים ואחרים. סמנכ"ל ידיד וצלם התערוכה, רן מלמד, סיפר: "יש תמונות של קשישים, של עובדי קבלן שמשתכרים שכר חרפה. של אנשים שיכולים להידרדר לעוני אם לא ייעשו צעדים כדי למנוע את זה".