המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי בירושלים כתבי אישום כנגד אבשלום אשורי, מנהל מחלקת המשק במשרד החוץ, ונגד יהושע גבאי, ששימש כסגן החשב במשרד החוץ, המואשמים בעבירות של שוחד, גניבה בידי עובד ציבור וקבלת דבר במרמה.



על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד עמרי קופלר, יעל דקל-שפריר ומוחמד סראחנה מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, גבאי היה אחראי על הטיפול השוטף בנושאים הכספיים במשרד, לרבות ביצוע התשלום הנדרש לספקים איתם עבד המשרד, ואשורי היה אחראי על התקשרות המשרד עם ספקים, לרבות אישור הצעות מחיר וביצוע ההזמנות.



התביעה טוענת כי הנאשמים ניצלו לכאורה את הסמכויות שניתנו להם מתוקף תפקידם כדי לגנוב מכספי המשרד בדרכים שונות. כתב האישום מפרט כיצד גבאי ניסה לכאורה לגנוב כספים שהיו בכספת משרדו, בסך של למעלה מ-70 אלף דולר. מקורם של כספים אלו בשגרירות קהיר שפונתה בספטמבר 2011 בשל המון זועם שפשט בכוח אל תוך בניין השגרירות.



עוד מפרט כתב האישום, כי גבאי חייב לכאורה את משרד החוץ בתשלום עבור נופשים שלו ושל בני משפחתו במלון באילת, וכן חייב את המשרד בנופשים של אשורי ובני משפחתו, בצורה החורגת מזכאותם הרגילה של עובדי המשרד לנופש.



בנוסף, השניים חייבו את משרד החוץ בתשלום עבור מוצרי מזון שרכש אשורי לצרכיו האישיים, בהיקף של למעלה מ-150 אלף שקל. בנוסף לכך, בכתב האישום נטען כי גבאי ואשורי קיבלו מדוד מרילי, ספק מוצרי חשמל של משרד החוץ, מוצרי חשמל בחינם לצרכיהם הפרטיים, וזאת בעד פעולות הקשורות במילוי תפקידם. כך למשל, נאשם אשורי כי קיבל מזגנים ממרילי בשווי של 23 אלף שקל וגבאי קיבל מקרר, תנור וכיריים בשווי של למעלה מ-14 אלף שקל. במקרים אחרים, בהם לא ניתנו לגבאי מוצרי החשמל בחינם, פעל גבאי כדי לחייב את משרד החוץ בגין מוצרי החשמל ששימשו את בני משפחתו.



כתב אישום נגד מרילי הוגש לפני כחודשיים במסגרת הסדר טיעון לבית המשפט בירושלים. גזר הדין בעניינו של מרילי צפוי להינתן בקרוב. עורכי הדין דרור מתתיהו (ממשרד פישר-בכר-חן) ושמעון דולן, המייצגים את גבאי, מסרו בתגובה: "באמתחתנו טענות וראיות כבדות משקל, אשר יש בהן כדי להפריך את האישומים המיוחסים למרשנו ולשמוט את הקרקע תחת כתב האישום. אלה תובאנה בפני בית המשפט, בעת המתאימה לכך".



עורכי הדין דרור מתתיהו (ממשרד פישר-בכר-חן) ושמעון דולן, המייצגים את גבאי, מסרו בתגובה: ״באמתחתנו טענות וראיות כבדות משקל, אשר יש בהן  כדי להפריך את האישומים המיוחסים למרשנו ולשמוט את הקרקע תחת כתב האישום. אלה תובאנה בפני בית המשפט, בעת המתאימה לכך״.