סקר מקיף שנערך לאחרונה בקרב מורים ומורות בישראל מגלה, שלא במפתיע יש לציין, כי מרבית המורים בארץ בחרו במקצוע זה בשל אהבתם לילדים. מרביתם גם טוענים, שוב שלא במפתיע, כי תנאי השכר של המורים בארץ רעים מאוד.



82% מהנשאלים במדגם הארצי, שערכה המכללה האקדמית הרצוג באמצעות מכון הסקרים TACK, טענו כי השכר הממוצע כיום שמקבלים המורים גורם לצעירים להימנע מבחירת מקצוע זה או לעזוב אותו אחרי שנות קריירה מועטות. 55% סיפרו כי בחרו להיות מורה "מתוך אהבה לילדים והרצון לסייע בעיצוב אישיותם"; 35% בחרו בהוראה בשל "הרצון בהקניית ערכים וחינוך הדור הצעיר"; 5% השיבו כי עשו זאת בעקבות בני משפחתם שעסקו בהוראה; 3% החליטו להיות מורים בגלל ימי החופשה המרובים במהלך השנה; ו־1% ענו כי בחרו בהוראה בגלל "שכר הולם". 
 
כ־16% מבין המורים בעלי ותק של כ־11־15 שנה במקצוע טענו כי בחרו ללמד בגלל ארגוני עובדים חזקים המקנים ביטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים נוחים, וזאת לעומת 1% בלבד של מורים בעלי ותק של 1־15 שנה, שהשיבו באופן דומה. 
 

ד"ר יהודה ברנדס, העומד בראש המכללה האקדמית הרצוג, מציין כי בנושא שביעות רצונם של המורים מבחירתם במקצוע זה עולה שכ־65% אכן מרוצים. 23% ציינו כי הם מרוצים "ברגע זה" אולם לא יעסקו במקצוע ההוראה כל חייהם, ו־11% טענו כי אינם מרוצים מבחירתם.
 
עוד עולה מהסקר כי לא פחות מ־75% מהמורים טענו כי ימליצו לסטודנטים ללמוד הוראה. 
 
כשנשאלו הנסקרים מה היו הסיבות שבגינן החליטו לעזוב את המקצוע, 32% הסבירו כי תנאי השכר גרמו להם לעזוב, 27% טענו כי הסיבה הייתה "קשיים במשמעת וביחסים עם התלמידים" ו־23% טענו כי העומס היה רב מדי. 14% טענו כי הסיבה שעזבו הייתה "חוסר סיפוק והערכה".