המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (שלישי) את הדוח הרבעוני המסכם את תוצאות התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה ובקריות, ברבעון האחרון של 2015. מהדוח עולה כי בשנה האחרונה הופחת זיהום האוויר מפליטות התעשייה בכ-11 אחוזים. עוד עולה כי הוחמרו הדרישות מתשעה מפעלים גדולים.במסגרת התכנית, שפורסמה לפני 4 חודשים, מושקעים כ-330 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות בשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, בהגברת הפיקוח והאכיפה, בצמצום הסיכונים לאוכלוסייה, בניטור מזהמים, בביצוע מחקרים בריאותיים ובהנגשת המידע לציבור.



בתעשייה הופחתו בשנת 2015 כ-11 אחוזים מפליטות המזהמים האורגנים הנדיפים, ביחס ל-2014. בסך הכל נמדדה ירידה של 65 אחוזים בזיהום האוויר במפרץ חיפה מ-2009 עד 2015. המשרד להגנת הסביבה הציב ל-77 אחוזים מהמפעלים הגדולים דרישות מחמירות להפחתת מזהמים, כמחציתם בשנת 2015. בארבעה מפעלים הושקעו עשרות מיליוני שקלים בשנת 2015.



המשרד להגנת הסביבה הגביר את פעילות הניטור והמדידה והוסיף שתי תחנות ניידות לניטור איכות אוויר במפרץ חיפה, בנוסף ל-25 התחנות הקיימות, והכפיל את מספרן של נקודות הדיגום הסביבתי. במקביל נרשמה התקדמות משמעותית בניקוי קרקעות הקישון כש-80 אלף מ"ק קרקעות מזוהמות הוצאו מקרקעית הקישון ונוקו מזיהום.



הפעולות המוצגות בדוח בוצעו בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות ואיגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה הכולל את: עיריית חיפה, קרית אתא, קרית ים, קרית מוצקין, קרית ביאליק, נשר, קרית טבעון, מועצה אזורית זבולון, מועצה אזורית רכסים. הדוח לרבעון הבא יפורסם בתחילת אפריל 2016.



במסיבת עיתונאים אמר השר גבאי: "חמישה חודשים מאז השקת התכנית וכבר יש תוצאות בשטח. יש לפנינו עוד לא מעט עבודה, נמשיך לפעול במרץ לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה ובקריות, בתעשייה ובתחבורה, נגביר את האכיפה והפיקוח, נגדיל את הניטור והדיגום ונוודא שאיכות החיים של תושבי חיפה והקריות תשתפר באופן דרמטי".



השר אבי גבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר אבי גבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ארגוני סביבה: "אין התייחסות בדוח למספר המזהמים הנדגמים"

הארגונים הסביבתיים בירכו את השר גבאי ומשרדו על עצם העלאת הנושא לסדר עדיפות גבוה אבל גם הביקורת לא איחרה לבוא. מארגון "מגמה ירוקה" נמסר כי אין די בהעלאת רף האכיפה מול המפעלים אלא על המשרד להגנת הסביבה לעמוד בתוקף נגד הרחבתם ולהתמקד יותר בזיהום החמור מהתעשייה ופחות בזה מהתחבורה: "בעוד השר גבאי מתחייב על הפחתת זיהום מתעשייה ב-50 אחוזים תוך שנתיים, הוא מצדד בהרחבת התעשיות המזהמות שיוסיפו זיהום מסרטן לחיפה". הם מדגישים כי "גם הפחתת הזיהום של 50 אחוזים מבוססת על מדידות המפעלים ולא על מערך ניטור אמיתי, זה בבחינת לתת לחתול לשמור על השמנת. אנחנו קוראים לשר גבאי לצאת מתחום הנוחות שלו בהתמודדות עם נהגי רכבים, ולהתמודד עם הבעיה האמיתית, לעמוד איתן מול תאגידים של מפעלים ובעלי הון ולדרוש את צמצומם של התעשיות המזהמות ונוכחותן במפרץ חיפה". פעילי מגמה ירוקה אף גיבו את המסר בסרטון שהעלו לרשת האינטרנט. 



גם בארגון גרינפיס אומרים: "משבר הזיהום במפרץ נגרם על ידי האתרים הפטרוכימיים ובראשם בתי הזיקוק בבעלות משפחת עופר. 'אוויר נקי' ימשיך להיות סיסמה ריקה בלבד ללא טיפול במפגע מספר אחת בארץ הזוכה בתואר המפוקפק שנה אחר שנה. על המשרד להגנת הסביבה להטיל וטו על המהלך להרחבת בז"ן לבל נהפוך למעצמת זיקוק וייצוא נפט גולמי, על חשבון חייהם של תושבי נפת חיפה, כשהקופון השמן יתגלגל לכיסם של בעלי ההון". בגרינפיס מדגישים: "ההתמכרות לאנרגיות מזהמות היא הבעיה האמיתית, ומצופה מהממשלה בהובלת המשרד להגנת הסביבה לפעול מיידית לקידום המאגר הטבעי הזמין ביותר, אנרגית שמש".



מעמותת "אזרחים למען הסביבה" נמסר: הדוח מתהדר בתוספת של 40 אחוזים במכשירי ניטור בארובות מפעלים, אולם בפועל הנתונים הללו עדיין אינם מתפרסמים. בתוכנית הובטח להכפיל את נקודות הדיגום הסביבתי ולהגדיל את מספר המזהמים הנדגמים, אולם אין התייחסות בדוח למספר המזהמים הנדגמים". בעמותה הוסיפו כי "בתכנית המקורית שהוצגה לפני חמישה חודשים הוחלט להטיל על שר הבריאות לגבש תכנית להקמת מערך איסוף, עיבוד וניתוח נתוני תחלואה והקשר שלהם לזיהומים סביבתיים, ולהגישה לאישור הממשלה עד ליום 31.10.2015. בפרסום מהיום נרשם רק שהתחילו באיסוף נתונים מעודכנים לגבי תוצאי לידה ואסטמה וכי רק במהלך שנת 2016 יקום המערך במלואו, כלומר אין התיחסות למערך שהוצהר עליו בתכנית. דומה שהמשרדים מעדיפים לצאת בהצהרות, אבל לעקוב ולבצע אותם – הרבה פחות".