הגשמים המקומיים שירדו היום (שבת) מצפון הארץ עד צפון הנגב, היו רק יומן למערכת הגשומה, הסוערת והמושלגת שתתעצם החל ממחר, ראשון, ותימשך עד ליום רביעי. אתר החרמון נפתח היום ומבקרים רבים מכל הארץ פקדו את המקום על רקע השלג הקל שהחל לרדת משעות הבוקר. בתחנה העליונה שרר ערפל ומסלולי הגלישה נפתחו.

עם זאת, מחר הכל ישתנה. החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, עליסה רזי, מסרה שבמהלך שעות היום יהיה גשום וסוער. הגשמים החזקים יהיו מלווים בברקים, סופות רעמים ורוחות עזות שיגיעו למהירות של 60 קמ"ש. גובה הגלים יגיע לכחמישה מטרים והים יהיה סוער. רזי הזהירה מפני חשש כבד לשיטפונות והצפות ומאובך באזור הנגב.

גשם במרכז. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
גשם במרכז. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

 
בחרמון צפויות סופות שלגים ובמהלך היום צפוי לרדת שלג בצפון רמת הגולן ובפסגות הרי הצפון והמרכז ואף בהר הנגב. בירושלים ייתכן שלג מעורב עם גשם. גשמים וברד יירדו לפרקים בעיקר באזורי המרכז והדרום ובפסגות הרי המרכז והנגב צפוי לרדת שלג. באזור צפון יירדו פחות משקעים, אך לנוכח התקררות נוספת, הצפי הוא לשלג גם בהרי הצפון. 
 

בירושלים ייתכן שלג מעורב עם גשם, אך משעות הלילה ועד יום שלישי ייתכנו שלגים "נקיים" גם בירושלים והעיר תהיה מכוסה בשלג. שלגים יירדו גם בהרי הצפון והרי הנגב ויהיה קר מהרגיל. ביום רביעי בבוקר ייתכנו גשמים מקומיים והמערכת החורפית הארוכה ביותר מאז תחילת החורף תסתיים.

שלג במרום הגולן. צילום: שפי מור
שלג במרום הגולן. צילום: שפי מור

 
לקראת מזג האוויר הסוער קיימת היערכות מיוחדת ברשויות החירום וההצלה, חברת החשמל וברשויות המקומיות. בחברת החשמל תהיה היערכות מיוחדת וצוותים יתוגברו, לנוכח החשש משיבושים באספקת החשמל. יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, הודיע שהחברה הגבירה את מספר העובדים בשטח וכן את מוקד הפניות, בניסיון לאפשר מענה יעיל ומהיר.
 
בעקבות בקשתו של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שקיבל עדכון מרון טל על ההיערכות המיוחדת, סוכם שבמהלך ימי הסופה לא יהיו ניתוקי חשמל מתוכננים בשל חובות כספיים. זאת, במטרה למנוע מצב שבו אנשים שנותקו יישארו בחוסר ודאות לגבי סיבת הניתוק ומועד סיומה.
 
בשירותי הכבאות וההצלה הוכנו הכלים הכבדים והוחלט על כוננות להקפצת חניכי קורסים למקרה שאחד מהמחוזות יזדקק לסיוע. מחר תתקיים הערכת מצב מיוחדת, לנוכח הצפי לשלג באזורים נרחבים. היום הזהירו אנשי הכבאות על סמך ניסיון העבר מפני שימוש בתנורי ספירלה ומעומס יתר על שקעי וארונות החשמל, והזכירו כי מתחילת החורף נרשמה עלייה במספר השריפות בדירות מגורים שנגרמו כתוצאה מבעיות חשמל.

חברת החשמל עובדת על תיקון הפסקת חשמל. צילום: אבשלום ששוני
חברת החשמל עובדת על תיקון הפסקת חשמל. צילום: אבשלום ששוני

 
בקיבוץ מרום הגולן נערכו עם מפלסות ופיזור מלח וגנרטורים למקרה של הפסקת חשמל ומייחלים למשקעים ושלגים. "במרום הגולן מברכים על המשקעים הצפויים ומערכת נוספת של שלג. זו ברכה למטעי הפרי, לכרמי היין ולתיירות", ציין אמש מנכ"ל תיירות מרום גולן, שפי מור.
 
במרכז הרפואי זיו בצפת הוכרז על היערכות מיוחדת. "אנו ערוכים לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה למרכז הרפואי בית החולים נעזר בשירותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת עבירות בסופות ובשלגים", ציין היום מנהל המרכז, ד"ר סלמאן זרקא והבהיר שבמקרה של ירידת שלג, מתקיים קשר רציף עם מרכז החירום של עיריית צפת וסוכם כי כביש הגישה למרכז הרפואי יהיה בסדר עדיפות ראשון לפינוי השלג. במקביל, בחדר המיון נערכים לקבלת חולים עם מכות קור והיפותרמיה ולצורך כך תוגבר מלאי עירויי הנוזלים ומלאי שמיכות החימום לגוף.
 
גם בעיריית ירושלים תתקיים מחר הערכת מצב מיוחדת. בעירייה ציינו היום שמטה החירום העירוני משלים את היערכותו למזג האוויר הסוער וממליץ בפני התושבים לשמור על כללי הבטיחות, להצטייד בתאורת חירום ולהישמע להנחיות שיופצו בתקשורת. עוד הומלץ לבדוק את תקינות מערכות החימום ולנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ובמרזבים על הגגות. במהלך היום צוותים מיוחדים יפעלו לאיתור וטיפול במפגעים ברחבי העיר, בבתי הספר והגנים ויבוצעו עבודות גיזום וטיפול בעצים. בשל החשש מפני שיטפונות, שירותי הכבאות וההצלה בשיתוף צוותים עירוניים יהיו בכוננות לחילוץ במקרי חירום ושאיבת מים ממקומות מוצפים.

שלג בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
שלג בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

 
גם בעיריית תל אביב הוחלט על היערכות מיוחדת. היחידה לטיפול בדרי רחוב תפעל במתכונת מתוגברת. בעיר שוהים על פי ההערכות כאלף דרי רחוב. ניידת עירונית מיוחדת החלה מסוף השבוע לתגבר את סיורי הרחוב היזומים לאיתור דרי רחוב החשופים למצבי סיכון וסכנה ומוצע להם לעבור לגגונים המופעלים על ידי עמותת "לשובע". במקביל, יתוגברו צוותים עירוניים לטיפול במקרים של הצפות, קריסות ענפים, עצים וחפצים ופינוי צירים חסומים בגזם וחפצים.
 
עם זאת, הצפי הוא לעומסי תנועה כבדים ביותר בעיר, על רקע הפקקים הקשים שהפכו לחלק מכבישי העיר בעקבות עבודות חפירת תחנות הרכבת הקלה. במד"א הזהירו היום את הציבור מפני פגיעות אפשריות בעקבות גל הקור ומזג האוויר הסוער והכריזו על "כוננות שלג" בהרי הצפון ובמקומות הגבוהים.
 
צוותים של מד"א נערכים לטיפול בחולים ובנפגעים שונים, גם בשל נזקי הסערה. מנכ"ל הארגון, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים באזורים המועדים לשלג לנקוט בשורת צעדי היערכות. המשמרות יתוגברו בעובדים ובמתנדבים ועשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית וג'יפים של מד"א הועמדו במצב היכון. במידת הצורך יורכבו שרשראות על גלגלי האמבולנסים.

סערה, גשם והצפות ברעננה. צילום: דובר המשטרה
סערה, גשם והצפות ברעננה. צילום: דובר המשטרה

 
במד"א פרסמו הנחיות לציבור לקראת הסערה הגדולה: במקומות שבהם יצטבר קרח, או שלג על המדרכות והכבישים, יש להימנע מלנוע שלא לצורך. זאת, לנוכח ריבוי המקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר. במקביל, הומלץ להיזהר מנהיגה בכבישים חלקים, מוצפים וקפואים. במקרה של הפסקת חשמל, על חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך.
 
עוד המליצו במד"א להקפיד על אוורור נאות בעת הפעלת ההסקה ולהרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העלולים להתלקח, כמו ספות ושמיכות. כמו כן, יש להימנע מייבוש בגדים על התנורים מחשש לדליקה. במד"א בישו עוד להיות ערניים לאפשרות של ירידה בחום הגוף והזכירו שקבוצות הסיכון העיקריות להיפותרמיה הן קשישים, תינוקות, אלכוהוליסטים, הומלסים, חיילים (כתוצאה משמירות ואימונים) והעוסקים בסקי ובגלישת גלים).