העדה הבדואית סוערת ביממה האחרונה, בעקבות פרסום שאלון בקרב חיילי מילואים ובו נמצאו שאלות שפגעו בבני העדה. השאלון, שחולק לחיילי מילואים בבסיס צאלים, כלל את השאלה: "מה תעשה במידה ותזהה בדואי בקרבת סוללה גונב ציוד צבאי"? אחת התשובות שהופיע בשאלון הייתה: "יש לירות בכל הבדואים ברגע שמזהים אותם".

פרסום הדברים עורר סערה גדולה והביא את ראש אכ"א, אלוף חגי טופלנסקי להתנצל בפני העדה. "אנו רואים מקרה זה בחומרה רבה", כתב האלוף טופולנסקי במכתב ששיגר לראשי העדה. "אני מבקש להבטיח לכם כי נפעל בכל דרך למנוע מקרים דומים בעתיד. במקביל, נמשיך לפעול לאיתור אלה העומדים מאחורי שאלון זה ונדאג להביאם לדין כך שיהיה ברור מעל לכל ספק את סלידתנו מביטוי הגזענות כפי שבא לידי ביטוי בשאלון". גם סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן הגיב בחריפות לדברים. "לא נשלים עם ביטויי גזענות בצבא. מבדיקה שנעשתה במרכז לאימוני יבשה, טרם נמצא השאלון המדובר", אמר הרב בן דהן.

בעקבות הסערה, קצינים ונגדים בדואים במילואים שלחו מכתב בנושא לרמטכ"ל. "אנחנו מאוד מוטרדים ומודאגים מההשלכות", כתב אחמד פלאח אלהייב, יו"ר עמותת הקצינים והנגדים המשוחררים הבדואים. אלהייב אמר כי "מדובר במסמך משפיל ומקומם", והוסיף כי "העמותה שלנו עוסקת בעידוד הגיוס בעדה הבדואית, כשכפי שידוע הוא לא חובה".

כבר לפני שבוע גינו בצה"ל את המסמך. "התוכן המוצג בשאלון אינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל" נמסר מדובר צה"ל. "בצה"ל רואים בחומרה הפצה של שאלון מסוג זה ופועלים לשילוב כלל העדות בשירות משמעותי. מבדיקה שנעשתה במרכז לאימוני יבשה טרם נמצא השאלון, ובמידה ויימצא - הנושא יטופל בהתאם".