המשטרה תכשיר חוקרים יעודיים לעבירות מין, כך הודיע היום סנ"צ מאיר ברקוביץ, ראש מדור נפגעי עבירה במשטרת ישראל, בדיון  שערכה היום בועדת החוקה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) על הכשרות שוטרים, שופטים וחוקרים בעבירות מין. סנ"צ ברקוביץ אמר כי תחום עבירות המין יהפוך למקצוע בפני עצמו, בדומה לאופן בו פועלים חוקרי אלימות במשפחה. ח"כ רוזין ברכה וקראה להקים רשות לנפגעי עבירה ובתי דין לעבירות מין.

ח"כ רוזין (מרצ) פתחה את הדיון ואמרה: "כמי שמקבלת פניות מנפגעות ונפגעים מדי יום, אני לא מוכנה לשמוע את השאלה: "למה הן לא מתלוננות?" כל עוד ניכר שהמערכת אינה מקום בטוח עבורן."
סנ"צ מאיר ברקוביץ, רמ"ד נפגעי עבירה: "בשנה האחרונה הוספנו הכשרות כדי להגדיל את מספר החוקרים שיתמקדו בנושא עבירות המין. הכנסנו לקורס של "חוקר מתקדם" שבוע שמוקדש לעבירות מין ואלימות במשפחה. מעבר לכך, עד היום עבירת מין היא לא סוג של הסמכה כמו חוקר אלימות במשפחה או חוקר נוער. אני שמח לבשר שהנענו מהלך להגדרת חוקרי עבירות המין כמקצוע. ההחלטה התקבלה ובעוד מספר שבועות נכשיר חוקרים ייעודיים בתחום עבירות המין".

בהמשך הדיון פנתה רוזין לנציגי הנהלת בתי המשפט, בטענה כי הכשרות השופטים לוקות בחסר: "אמירה של שופט בבית המשפט המחוזי: 'יש בנות שנהנות מאונס' או שופטת שאומרת כי 'התגובה הטבעית של אישה שנאנסת היא להתלונן במשטרה', מצביעה על אי הבנה מוחלטת מאפייני הפגיעה המינית. קשה לי להבין איך למרות שהוחלט על הכשרות השופטים, אנו חוזרים לאמירות הקשות האלה. מה נעשה בשנתיים האחרונות בעוד העדויות מצטברות והמצב מחריף?". 

 "העדויות אינן מצביעות על תופעה או מגמה" 


עו"ד ברק לייזר, היועמ"ש למערכת בתי המשפט השיב: "יש פה כתב אישום נגד בתי המשפט. בבתי המשפט מתנהלים עשרות אלפי תיקים בשנה, 2,000 עברייני מין נשפטים ו - 700 מורשעים. העדויות שהעלית אינן מצביעות על תופעה או מגמה, כאשר המקרים מובאים למערכת הם נבדקים ומטופלים – לרוב מתברר שיש הבדל בין הסיקור התקשורתי לבין איך שהם באמת. כיום יש הכשרה לכל השופטים הפליליים, והיא המקיפה ביותר. כמו כן, יש הכשרות וולנטריות והכשרת חובה לשופטי בית הדין לעבודה." 
עו"ד ליאת קליין, היועמ"ש לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בישראל אמרה: "ההשתלמויות הן דבר מבורך, הייתי רוצה שגם שופטים אזרחיים יעברו אותן כחובה. לשופטים יש אחריות לגבי מה שנעשה בחדרי הדיונים ולסנגורים יש אמירות בלתי ראויות. כמו כן לא תמיד הסביבה מספיק מוגנת עבור הנפגעות, הן נדרשות להגיע יותר מפעם אחת לתת עדות וזה מאוד דרמטי כל פעם מחדש."
כרמית פולק-כהן, סגנית יועמ"ש למועצה לשלום הילד: "כשמדובר בקטינות, כל דבר הכי קטן, אפילו טעות פרוצדוראלית כמו לשכוח לציין שהדיון בדלתיים סגורות, עלולה להביא לפגיעה קשה".
מ', אב לילד שנפגע מינית: "אין למערכת עניין לטפל במי שנפגע, אלא במי שפגע. אנחנו רוצים לדעת מה קורה עם הנער שפגע בבני, אך החקירה חסויה ואנחנו לא יודעים מה קורה עם המשפט. כבר חצי שנה שאני מנסה לקושש מידע למרות שמדובר בבני שנפגע". 
ח"כ מיכל רוזין סיכמה את הדיון: "אני מברכת ומודה על הדיון החשוב. חשוב שנושאים כאלו ידונו בכנסת כדרך קבע. נמשיך לעקוב ולדרוש הכשרה יסודית לכל מי שבא במגע עם נפגעי עבירה בטווח המיידי והקמת רשות לנפגעי עבירה ובתי דין לעבירות מין בטווח הארוך".