הפקה ועריכה: אילנה שטוטלנד


זאב ז'בוטינסקי אמר ש"כל תנועה היא מאובנת וצולעת אם אין האישה לוקחת בה חלק". מפלגת ישראל ביתנו, מיום הקמתה, דוגלת בתפיסה זו ובדרכו של ז'בוטינסקי, ולנשים בישראל ביתנו יש חלק משמעותי ומשפיע במוסדות התנועה ובכנסת. אורלי לוי־אבקסיס היא חברת כנסת מטעם ישראל ביתנו מאז שנת 2009. ישנו קונצנזוס רחב בכנסת, המשותף לכל סיעות הבית, שהיא אחת הפרלמנטריות הטובות ביותר המכהנות בה.

אני זוכר את הימים הראשונים שלה בכנסת ואת הסקפטיות של חלק מהאנשים באשר ליכולותיה. היו כאלו שהרימו גבה לנוכח החיבור שלה למפלגת ישראל ביתנו, אך לי היה ברור מהרגע הראשון שלוי־אבקסיס, בדאגתה לחברה צודקת ובמאבקה למען החלשים, מייצגת נדבך חשוב בתורתו של ז'בוטינסקי ואת חזון חמש המ"מים שטבע - מעון, מזון, מלבוש, מורה ומרפא. לכן הצטרפותה לשורותינו הייתה אך טבעית.
 
מהר מאוד נוכחתי בכך גם בפועל כשאורלי, שלא כמו רבים אחרים, לא דרשה לעצמה אף ראשות ועדה "יוקרתית", אלא דווקא ביקשה לכהן כיו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד. כמו במקרים אחרים, בזכות הנחישות והעיקשות שכל כך מאפיינות אותה, הצליחה אורלי להזיז הרים וגבעות למען ילדים בסיכון ולשנות לטובה מסלולי חיים של ילדים. היא באה כדי לעבוד, ולא "באה לעבודה". ההתנהלות הזאת שלה, הנכונות והמוכנות שלה להילחם באי צדק ובעוולות חברתיות הפכו אותה מהר מאוד לאחת מחברות הכנסת המוערכות ביותר לא רק בקרב עמיתיה ובקרב העיתונאים המסקרים את העבודה הפרלמנטרית בכנסת, אלא גם, והכי חשוב למעשה, בקרב הציבור הישראלי.

במהלך שבע השנים שבהן היא מכהנת בכנסת הצליחה אורלי להעביר חקיקה ענפה בסוגיות חברתיות שונות וחשובות, פעמים רבות מול התנגדות קשה של הפקידות הממשלתית ותוך כדי הצורך לנהל מאבקים קשים גם מתוך הקואליציה וגם מהאופוזיציה. אורלי הצליחה לשנות את השיח הפוליטי בכל הקשור לזכויות ילדים, נשים ואוכלוסיות נזקקות, וכיו"ר הוועדה לזכויות הילד קידמה שורה של נושאים שלרוב אינם מגיעים לכותרות הראשיות.

בין יתר החוקים, הפעולות והיוזמות שהובילה ניתן לציין את התיקון לחוק שהפך את החיוג לקו הסיוע לנפגעות תקיפה מינית 1202 לחינם, חסוי ומכל טלפון; החוק להארכת חופשת הלידה שמאפשר לנשים שילדם אושפז למשך תקופה ארוכה בבית חולים לקבל את דמי חופשת הלידה גם על התקופה ששהו בבית החולים וגם מתום האשפוז; החוק למניעת העסקת עברייני מין בכל מוסד או ארגון שיש בו ילדים; החוק להגדלת הפיצוי לילדים נפגעי עברות מין; החוק שמסדיר לראשונה את טיפול המדינה בלוקים באוטיזם ושילובים בתעסוקה ובקהילה; ועוד מהלכים רבים ויוזמות רבות בעלי השלכות ציבוריות רחבות.
 
וכמובן, אחד מנושאי הדגל שאותו מובילה אורלי מיומה הראשון בכנסת הוא המאבק לקידום הדיור הציבורי והסיוע לדיירים הנאלצים להיעזר בו, ולאחר שהעלתה את הנושא הזה לסדר היום וחשפה כיצד במשך שנים לא פעלו כמעט מקבלי ההחלטות בתחום זה, אין כמעט אדם בישראל שלא מכיר ומוקיר את פועלה בנושא.
 

ישנם חברי כנסת רבים הבאים והולכים מהחיים הפוליטיים ולא משאירים שום חותם. אורלי כבר עכשיו יכולה לרשום לזכותה כמה וכמה הישגים חשובים ביותר גם בספר החוקים וגם בכך ששינתה באמת את חייהם של אנשים רבים בישראל והפכה אותם לטובים יותר או לכל הפחות סייעה להם להתמודד ולהתגבר עד כמה שניתן על מצוקות היומיום. ח"כ לוי־אבקסיס היא לוחמת אמיתית שמנהלת מלחמות יומיומיות, קשות ולא זוהרות למען ילדים, נשים וגברים שהחיים לא האירו אליהם פנים. לכן בחירתה לאחת מהנשים המשפיעות בישראל היא מוצדקת לחלוטין, ואני גאה בכך שהיא נציגת ישראל ביתנו.