זה לא סוד שקרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, לא הייתה הבחירה הראשונה והמועדפת על ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד. הוא ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד חיפשו אישיות “אטרקטיבית", אולי בעלת ניחוח בינלאומי, הזוכה להערכה בפורומים הפיננסיים השמורים בדרך כלל למועדון מעשני הסיגרים.



אלא שהמועמדים לתפקיד קרסו זה אחר זה מסיבות שונות ומשונות המאפיינות גברים: אחד נקשר בפרשת גנבה לכאורה, על השני נטען שהטריד מינית והשלישי הגיח משום מקום ובתום התהליך חזר לשם. פלוג הפכה לברירת המחדל ולאישה הראשונה בהיסטוריית בנק ישראל שאיישה את כורסת הנגיד.
הרושם הראשוני שהתקבל עם מינויה של פלוג לתפקיד היה שבניגוד לקודמה, סטנלי פישר הבינלאומי, לפוליטיקאים יהיה קל יותר עם פלוג כי היא תתקשה להתמודד מולם. 
 

העיתוי שיחק לרעתה של פלוג. הכלכלה העולמית נקלעה לתקופה המאתגרת ביותר (אולי מלבד המשבר של שנת 2008). המדובר במשבר באירופה, בכלכלת סין, בקריסת מחירי הנפט ובריבית האפסית. לכך נוספו אתגרים לא פשוטים שעמם נאלצה להתמודד במישור המקומי כמו בועת הנדל"ן, שחיקת היצוא והחשש לגורל הצמיחה.
 
ואכן שרי האוצר הטיחו בפלוג ביקורת שבמקרים מסוימים גבלה בזלזול בה ובעצמאותו של הבנק המרכזי. קשה להאמין שביקורת מסוג זה או אפילו כזאת המתקרבת לה הייתה מוטחת בסטנלי פישר, קודמה בתפקיד. 
 
הפוליטיקאים ניסו וממשיכים לנסות לנגוס בעצמאותה של פלוג, אף שחוק בנק ישראל מקבע בצורה מפורשת את חופש הפעולה שלה מול הדרג הפוליטי. 
מלחמת העצמאות של פלוג החלה מאז תחילת כהונתה לפני יותר משנתיים ונמשכת עד הימים האחרונים. סביר שהמלחמה הזו תימשך גם עד לסיום כהונתה בפועל. פלוג מבחינה זו אינה יכולה לנוח לרגע. זירת המאבק של בנק ישראל מול האוצר היא רב־תחומית ומתפרשת על אינספור סוגיות, ובראשן עתיד המערכת הבנקאית ושמירת יציבותה מול הרפורמות של שר האוצר משה כחלון. המדובר באתגר לא פשוט שבמרכזו עומדת הדילמה של מה שנתפס כהימור על עתיד הבנקים מול מלחמת יוקר המחיה שמנהל שר האוצר.


 לא חששה לגלות עמדות עצמאיות

וישנם גם הוויכוחים השוטפים על המדיניות המוניטרית שבמרכזה הריבית האפסית. כאן נזכיר שפלוג משמשת על פי החוק כיועצת הכלכלית של הממשלה. הריבית האפסית מתדלקת את בועת הנדל"ן, וכבר יותר מרמז אחד שוגר מכיוון האוצר על הצורך בהורדת הריבית. אלא שהנגידה בשלה. מבחינתה, צמיחת המשק והשמירה על רמת התעסוקה והאינפלציה האפסית הן בעלות החשיבות העליונה.
 
ויש גם הוויכוחים על מדיניות המיסוי ושער החליפין. במהלך כל אלה היא ספגה חבטות והאשמות מצד שר האוצר על כך ש"היא רוצה להגיע בשלום הביתה". למרות זאת, היא לא נכנעה ושמרה על עצמאות הבנק המרכזי. הנגידה גם לא חששה לגלות עמדות עצמאיות בנוגע לוויכוחים כלכליים מרכזיים שעל הפרק. היא סבורה שמתווה הגז בנסיבות הנוכחיות הוא סביר ואין לשנות אותו. 
 
פלוג גם תמכה ללא עוררין בצורך בהעלאת גיל הפרישה לנשים מכיוון שבסופו של דבר הוא תורם להן ובבוא העת גם יגדיל את הפנסיה. בוויכוח האחרון על יבוא חברות בנייה זרות לישראל כדי להגדיל את התחלות הבנייה היא העניקה רוח גבית לשר האוצר.
 
וכפי שנהוג לומר, אין נביא בעירו. למרות היחס הלא אוהד כלפי פלוג בזירה המקומית, דווקא בפורומים הבינלאומיים הנגידה זוכה לכבוד ויקר, ורבים מעוניינים לשמוע את דברה. כך למשל, בשבוע שעבר שבה פלוג מכנס בינלאומי של נגידי הבנקים המרכזיים שנערך בשנגחאי שבסין וקיבלה מחמאות. לפני כמה חודשים חזרה מהרצאות בפולין (מדינת הולדתה), שם זכתה ליחס אוהד מראשי המשק הפולני. גם בפורומים פיננסיים בשווייץ ובארצות הברית זוכה פלוג לאוזן קשבת.
 
מעטים יודעים על מערכת היחסים המיוחדת של הנגידה עם בני המגזר החרדי. היא כבר הוזמנה להרצות בפני אנשי עסקים דתיים, והיא מעודדת את שילובם במעגל העבודה. ח"כ הרב משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, מעריך אותה וקשוב לבקשותיה. היא מעדכנת אותו אחת לתקופה על ההתפתחויות במשק. כשנושאים פיננסיים עומדים על הפרק, פלוג, האישה החזקה במשק, זוכה לאוזן קשבת מיו"ר ועדת הכספים.