לרגל ציון 50 שנה לשידור הציבורי ורפורמת התאגיד העכשווית, שוחח גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם "מר טלוויזיה" חיים יבין, שפרסם מאמר בנושא. 

גזית ציטט ממנו: "כל ניסיון לשחרר את הטלוויזיה מכבלי הפוליטיקה, מביא איתו את הדבר ההפוך - היא תובעת עוד יותר בביצת הפוליטיקה". "אני חושב שהטלוויזיה מעולם לא השתחררה ממש מכבלי הפוליטיקה", אמר יבין, "זה היה פחות גרוע בשנים שלפני המהפך הידוע ב-77', וזה נהיה יותר גרוע ככל שהזמן חולף. כמו שאנחנו רואים היום איום על המערכת המשפטית או איום על העיתונות בכלל, אנחנו רואים איום גם על התשתית של השידור הציבורי. שידור ציבורי, כשמו כן הוא, צריך להיות של הציבור, למען הציבור ומשולם ישירות על ידי הציבור. זה פטנט שהבי.בי.סי המציא, ואנחנו העתקנו, וזה עבד פחות או יותר, עם המון קרטועים".

גזית ציין את ערוץ 13 הציבורי בארצות הברית שפועל ללא אגרה, בזמן שבישראל ברגע שבוטלה האגרה מבקשים תקציב מהממשלה. "כל השוואה לארצות הברית לא תתפוס", ענה יבין, "זו מדינה של 300 מיליון איש. אתה יכול לשדר שם לאחוז אחד ועדיין מדובר בהמוני צופים. לעשות פה שידור שבנוי על התנדבות כמו בארצות הברית לא יעבוד. אני בהחלט חושב שצריך לעשות רפורמה אדירה, אבל לא לשפוך את התינוק עם המים ועם האמבטיה לתוך הוואדי".

גזית טען שעד הרפורמה הנוכחית רשות השידור הייתה מקום של בזבוזים, שחיתויות, אבטלה סמויה וניהול כושל. "אני מסכים איתך ב-100% ואת זה צריך לתקן", ענה יבין, "כבר הייתה רפורמה, על סיפה, כמעט כבר חתמו, פתאום התעורר החבר ארדן, עלה על איזה ג'בל, והכריז שלא צריך יותר לשלם אגרה, שזה בזבוז, והרייטינג שואף לאפס, אז הרשות לא ממלאת את תפקידה, לכן בואו נסגור אותה ונקים תאגיד. אתה יודע מה זה תאגיד? זו תהיה אותה הגברת, אולי אפילו לא בשינוי האדרת".

"מנכ"ל התאגיד החדש רץ לממשלה וביקש עוד 120 מיליון שקל", אמר גזית, ויבין הסביר: "למה הוא רץ לממשלה? כי הממשלה, באמצעות משרד האוצר או ראש הממשלה, הם אלה שיתנו לתאגיד את התקציבים. זאת אומרת, אם קו מסוים יהיה בסדר, יהיה כסף. לא ימצא חן בעינינו - לא תקבלו את הכסף". "וביבי ימשיך להיות העורך הראשי לפני ואחרי", סיכם גזית.

בפתיחת הראיון השמיע גזית ליבין את פתיחת מהדורת החדשות הראשונה, אותה קריין לפני 50 שנה, ושאל האם פיעמה ביבין רוח של ראשוניות כאשר עשה אז היסטוריה. "אני צריך להוציא קצת את האוויר מההילה הזאת, אם היא קיימת", אמר יבין. "אני באתי לטלוויזיה מהרדיו, ונכנסתי לתפקיד אדמיניסטרטיבי. לא הסתדרתי אז עם המנהל. יצאתי ממשרדו, הלכתי לטייל, קירשנבאום גילה אותי בתור מגיש. הלכתי הביתה להביא ז'קט, התיישבתי באולפן, וכמו שעשיתי ברדיו כל השנים, עשיתי את זה בטלוויזיה".


ערך: אסף נבו