סערת גידי אורשר: הזמרת מרגלית (מרגול) צנעני התייחסה לפוסט הגזעני שפרסם אתמול מבקר הקולנוע של גלי צה"ל, גידי אורשר נגד עדות המזרח ואמרה כי שמחה לשמוע שהתנצל על דבריו. בראיון לגלצ אמרה צנעני היום (ראשון): "גידי אורשר אחראי למילותיו, מה שמצא חן בעיניי הוא שבכל זאת הוא מתנצל בפני מי שלא הבין אותו. זה זה יפה. לא צריך להרוג את גידי אורשר. מותר לו לכתוב ככה, לצערי".



לצד הבעת ההערכה על התנצלותו, הוסיפה צנעני כי הפוסט עורר בה כעס. "הפרצוף של גידי אורשר התגלה, אני לא רוצה לנבל את הפה. קראתי אותו אתמול ואת האמת זה פוסט מגוחך", אמרה צנעני והוסיפה כי "יש לו הגיגים מאוד לא יפים, זה כואב וחבל".



על הביקורת של אורשר כי יוצאי עדות המזרח מתנגדים לכאורה לפיתוחים טכנולוגיים, אמרה צנעני: "תראה לי מזרחי אחד ששונא את הקדמה ברפואה. מי בז לקדמה? מה קשורה האמונה בלב לקדמה? מה רע ומה פגני בלפתוח תהילים? הבוז שניבט מכל שורה, כל כך כואב לי, אני פשוט התפלצתי כשקראתי את זה", הדגישה צנעני.



על הטענה כי מדובר במתיחת ביקורת על ש"ס ועל הקשת המזרחית ולא על כלל יוצאי עדות המזרח. הוסיפה צנעני: "מה זה 'יללנים מקצועיים'? גידי אורשר, אתה מקדש את הקבוצה שלך בזריקת אבנים על מי שהוא לא אתה, האבנים האלה ייפלו לך על הראש בחזרה".



גידי אורשר. צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90
גידי אורשר. צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90





 "שימו רגל של ארנבת על הראש וחכו לנס"


כזכור, פוסט חריף שכתב אורשר נגד יוצא עדות המזרח עורר תגובות קשות והוביל להשעייתו מהתחנה הצבאית. בכירים במערכת הפוליטית דורשים לא להסתפק בהשעיה אלא לפטרו לאלתר. 



"לכל היללנים המקצועיים מן המזרח: בפעם הבאה שיהיה לכם התקף לב, ותרו על הצנתור ושימו רגל של תרנגולת על הראש – תרופת הסבתא שלכם", פותח אורשר את הפוסט שחולל את הסערה. "בפעם הבאה שאתם מצטנפים בממ"ד, כשנופלים לכם טילים על הראש, התעלמו מכיפת ברזל ותגידו תהילים, או חכו לרחל אמנו שתגן עליכם. בפעם הבאה שתרצו להביא ילד לעולם ותתקשו בכך, ותרו על שירותי ההפריה המתקדמים של בתי החולים וצאו לגליל להקיף שבע פעמים את קברו של הצדיק הבבא קוסאמה".



אורשר ממשיך: "בפעם הבאה שאתם רוצים לפרסם את הגיגיכם, עזבו את המחשב, את התוכנות והאפליקציות שפותחו בסטארטאפים מתקדמים בארץ וחזרו לכתיבה על קלף, לאיתות עם מדורות ולתקשורת בצעקות (את זה אתם עושים ממילא). בפעם הבאה שתחתמו על מכתב, או פרסום כל שהוא, לא צריך להתעקש להוסיף את התואר דוקטור שאתם כל כך לא מאמינים בו מאוניברסיטה שאתם בזים לערכיה. בפעם הבאה שתהפכו כל הבעת דעה אחרת ל'התנשאות' ו'גזענות' כדי ללבות יצרים ולנסות להרוויח עוד כמה נקודות עלובות ברווחים הפוליטיים והכלכליים שלכם, שימו רגל של ארנבת, או עורלה של תינוק על הראש וחכו לנס".



שרת התרבות והספורט מירי רגב פנתה אמש למפקד גלי צה"ל ירון דקל ודרשה ממנו לפטר לאלתר את אורשר. "הוא התבטא באופן גזעני להחריד נגד עדות המזרח, נגד הדת והמסורת היהודית ונגד ציבור שלם שהוא אינו נמנה עימו אבל סבור כי הוא יכול לבוז לו", ציינה רגב. "אורשר הוא אחד משרקני הבוז שליוו את פתיחת פסטיבל הקולנוע ביום חמישי, ואליו מצטרפת להקה של קוטלרים וגרבוזים שמלבים את השסע והקרע בעם ומבקשים לעצמם תרבות אליטיסטית, הגמוניה שלטת, מתנשאת ומתנכרת".



אורשר, מבקר הקולנוע של גל"צ ב־20 השנים האחרונות, נוהג להעניק לסרטים שהוא מבקר ציונים ב"סולם אורשר". רגב התייחסה גם לכך ואמרה כי "אורשר הוכיח עד כמה תחושת הפטרונות מושרשת עמוק בקרב מרבית 'אנשי התרבות' והתקשורת מהמערב ומהשמאל. אך מבחינתי הוא פשוט אפס ב'סולם מירי'. בכל פעם שאיש תרבות או עיתונאי מרשה לעצמו לומר דברים מזלזלים ומכוערים כל כך נגד עדות המזרח, נגד ערכים, מסורות ואמונות של ציבור שלם, אני מתמלאת בכוח להמשך במאבק שבסופו תהיה כאן מהפכה תרבותית. אני פונה לכל מי שנפגע מהדברים ומבטיחה לכם - אלו פרפורי גסיסה של האליטה הישנה, לא אעצור עד שהאליטה הגזענית הזו תנושל מנכסיה ומעמדות הכוח שלה".



השרה מירי רגב, צילום: פלאש 90
השרה מירי רגב, צילום: פלאש 90





 "תוקף את השימוש ציני בתרבות המזרח"



בשיחה עם "מעריב אונליין" אמש, לא נשמע מבקר הקולנוע הוותיק גידי אורשר מופתע מהסערה הציבורית שהתפתחה בעקבות הפוסט הביקורתי שלו בפייסבוק. אורשר מכחיש כל קשר בין הפוסט לבין השיח הציבורי שהתעורר כאן בשבוע האחרון סביב מסקנות ועדת ביטון להטמעת תוכני תולדות יהדות עדות המזרח במערכת החינוך.



"זה ממש לא קשור לשבוע האחרון", הוא אומר, "זה משהו שבעלי אינטרסים מנסים לקשור אליי. אלה דברים שהולכים ומתבשלים בישראל במהלך השנה־שנתיים האחרונות. אני מדבר על השיח הקיצוני והמכוער שמתפתח פה בין שתי קבוצות אוכלוסייה. וזה כאשר צד אחד יכול לומר כל מה שהוא רוצה, גם את הדברים האיומים ביותר - גם על הצד השני, גם על אושיות המדינה, לבטל אותם לחלוטין. וזאת לעומת שורת ההתנפלויות על כל שיהוק שנאמר כביכול על הצד השני".



המבקר גם לא מסכים לטענה שבפוסט שלו תרם בעצמו לשיח הקיצוני שנגדו יצא כביכול. "אני יוצא נגד השיח הזה", הוא מדגיש. "אנשים לא מבינים את הפוסט הזה. אחרים שהם בעלי עניין טוענים שאני תוקף את המזרחים, אבל זה ממש לא נכון. אני תוקף את מי שעושה שימוש ציני בתרבות המזרח כדי להתבדל ולתקוף את מה שהם מכנים 'האליטות'. זאת ביקורת שנכתבה בציניות, שבה ראוי להשיב לציניות. אני עצמי בא ממשפחה שבה יש הרבה מאוד יוצאי עדות המזרח ואני אוהב אותם ומכבד אותם, על תרבותם".



הוא מוסיף: "אני תוקף את הקבוצה המצומצמת שמשתמשת בכאב של המזרחים כדי לנפח את הפער שבין העדות כאן בארץ כדי לעשות מזה הון פוליטי. אם זאת הקשת המזרחית או ש"ס, או כל מי שמנסה לשמר את הקיפוח ונבנה ממנו. בפוסט אני גם כותב שכל השאר הם אנשים שאני מכבד ומעריך ושמח על כור ההיתוך של החברה הישראלית: אנשים ששמו את הקיפוח מאחוריהם, מקדמים את עצמם ואת המדינה כדי להיות חלק מתרבות קולקטיבית. זה כתוב בפוסט".